مترجم: مهدی نیکوئی nikoueimahdi@gmail.com هتل جامو‌لوج در یکی از پیچیده‌ترین مجموعه تالاب‌های اکوادور واقع شده است. این هتل ظرفیت اقامت ۴۹ نفر را دارد. براساس مشارکت جامعه محلی و مذاکرات با مقامات محیط‌زیست، جامولوج برای فعالیت هماهنگ با تنوع زیستی ناحیه و ارائه گزینه‌ای برای توریسم سنتی طراحی شده است. این هتل که در سال ۲۰۰۹ در اقدامی برای بهبود مدیریت عملیات خود، به اتحاد موسوم به بهترین عملکرد برنامه‌های پایدار توریسم در جنگل‌های بارانی (RPFC) پیوست. اجرای این اقدامات باعث شد که هتل تاثیری مثبت بر منابع طبیعی ناحیه، فرهنگ منطقه، کیفیت استخدام، عملکرد تجاری و معیشت ساکنان محلی داشته باشد؛ تمامی مواردی که منجر به توسعه اقتصادی و حفاظت از تنوع زیستی می‌شوند.

این هتل که در سال ۲۰۰۱ و به‌عنوان نتیجه همکاری استراتژیک هتل، دولت و جامعه محلی افتتاح شد به میهمانان خود محیطی آرام و تجربه‌ای خارق‌العاده از اقامت در جنگلی دورافتاده ارائه می‌کند. اکوادور براساس استانداردهای RPFC فعالیت می‌کند و محیط آن طیفی از اکوسیستم‌ها را شامل جنگل‌های بارانی و خشک دربرمی‌گیرد.

حفاظت از تنوع زیستی

از دیدگاه یک گردشگر، جامولوج در عمل هتل موفقی است و رضایت آنها را جلب می‌کند. به دلیل عضویت این هتل در برنامه اتحاد جنگل‌های بارانی نیز بهبودهای قابل‌توجهی به‌خصوص در مورد رفتارهای اکولوژیک و آگاهی کارکنان به‌وجود آمده است. این اقدامات باعث شده است تاثیرات محیطی هتل کاهش یابند. به‌عنوان مثال، پیش از این به فاضلاب‌ها توجهی نمی‌شد و بر آنها نظارتی نبود، اما در حال حاضر هتل دستگاه‌های زیستی تصفیه فاضلاب نصب کرده است تا از ورود ضایعات به محیط جلوگیری شود.

تعداد پنل‌های خورشیدی از دو به پنج افزایش یافته که ۵۶۰ وات برق تولید می‌کنند؛ این رقم پیش از این ۱۱۰ وات بود. ضایعات کاغذ و پلاستیک از پسماندهای ارگانیک جدا می‌شوند؛ در حالی که پیش از این هر سه مورد با یکدیگر جمع‌آوری شده و از محل حذف می‌شدند. زیرساخت‌های خانه‌سازی هتل نیز بهبود یافته و امروزه به جای کانوهای (قایق یک نفره) فایبرگلاس از نمونه‌های چوبی آن استفاده می‌شود. این قایق‌ها توسط یکی از اهالی محلی تولید می‌شوند. هر چند این تغییرات نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه ۲۸ هزار دلاری داشتند، اما منجر به صرفه‌جویی‌های قابل‌توجهی شدند. سیستم‌های تولید برق خورشیدی به تنهایی هزینه‌های سالانه هتل را ۱۲۰۰ دلار کاهش می‌دهند. به‌عنوان نتیجه اقدامات مدیریت پایدار هتل، مشتریان توجه بیشتری نسبت به حفاظت محیط‌زیست نشان می‌دهند؛ این موضوع را می‌توان در نظرات و پیشنهادهای آنها مشاهده کرد. آنها از هتل می‌خواهند که چشم‌انداز پایدار خود را حفظ کند. این تغییرات همچنین منجر به افزایش وجهه هتل شده و تغییر در نگرش کارکنانش را نیز حاصل کرده است. با اتخاذ بهترین اقدامات، اکنون کارکنان درک می‌کنند که چرا رویه‌ها تغییر کرده است. نتایج برای تمام افراد دخیل خوب بوده است: شرکت توانسته است موقعیت خود را در بازار حفظ کند، کارکنان از ثبات شغلی خود لذت می‌برند، جامعه از پایداری در بلندمدت نفع می‌برد و مشتریان نیز از کیفیت بالای خدمات و حفاظت از اکوسیستم‌هایی که بازدید می‌کنند، راضی هستند.

ایجاد رابطه با جوامع بومی

به دلیل ارتباط خوب جامولوج با همسایگان، فضایی ایجاد شده که به میهمانان هتل اجازه بازدید از جامعه محلی را می‌دهد. هدف این است که به گردشگران در مورد رسوم و تاریخ فرهنگ‌های بومی اکوادور و آمازون آموزش داده شود. یکی از این فعالیت‌ها که برای آشنایی گردشگران با رسوم ساکنان بومی انجام می‌شود، آشنایی با نحوه پخت نان محلی تهیه شده از کاساو (موسوم به کاسابی) و همچنین دیدار با شمن (حکیم قبایل و درمانگر مشکلات روحی) است.

یکی از استراتژی‌هایی که این هتل برای بهبود روابط با جامعه محلی در پیش گرفته است، ارائه وام به آنها به منظور خرید کانو است. هتل هزینه کانو را پرداخت می‌کند و افراد جامعه با کار کردن روی آن، وام خود را پرداخت می‌کنند. با اشتغال‌زایی و به‌کارگیری افراد محلی، هتل ضمن آنکه پول را در اقتصاد جامعه حفظ می‌کند، اعتماد آنها را نیز جلب می‌کند.

ارتباط با خانواده‌های بومی نیز از طریق توافقی مبنی بر حمایت دوجانبه و تقسیم منافع است. طبق این توافق، ۴ نفر از ۸ نفر از کارکنان دائمی هتل از ناحیه محلی تامین می‌شود. این توافق اهمیت فراوانی پیدا کرد. دلیل این موضوع آن بود که یک ارتباط کارکنان-کارفرمای قدرتمند ایجاد کرد که کارکنان را در شرکت تبدیل به شرکا کرد؛ به‌عنوان مثال این خانواده مسوول حمل‌ونقل گردشگران است؛ موضوعی که برای عملیات هتل بسیار حیاتی است. جامولوج افرادی را نیز از جامعه کاسابی به کار می‌گیرد که خدمات مختلفی ارائه می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌توان به تورهای کانو، راهنماهای تور و دیدار با شمن اشاره کرد. این اشتغال‌زایی و درآمدهای حاصله از آن تضمین‌کننده توسعه اقتصادی ناحیه است. پیش از این، نیاز به نیروی کار بسیار محدود وابسته به تقاضای گردشگران بود. اما در حال حاضر ۱۲ تا ۱۳ پست شغل دائمی وجود دارد که شامل پاروزن‌های کانو، راهنماها، کارکنان مدیریتی و پشتیبانی می‌شود.

مالک و مدیر هتل می‌گوید: «در نتیجه انگیزش مجدد کارکنان و افتخاری که از کار کردن در جامولوج به دست آورده‌اند، توانسته‌ایم ثبات شغلی و امنیت گردشگران را افزایش داده و کیفیت بالاتری از خدمات ارائه دهیم.»