گروه ورزش- سونامی اتفاقات مربوط به کارت‌های معافیت جعلی همچنان ادامه دارد.موجی که دامن بسیاری از باشگاهای سرشناس کشور را گرفت وجنجال‌ساز شد. این اتفاق حتی تبعات اجتماعی هم در پی داشت. آنجا که عادل فردوسی‌پور در برنامه پربیننده نود این پرسش را مطرح کرد که اگر فوتبالیست‌ها به واسطه پول و شهرت به این شرایط دسترسی داشته‌اند قطعا دیگرانی هم از این امکان برخوردارند اما به این دلیل که همچون فوتبال زیر ذره‌بین قرار ندارند می‌توانند از انظار دور بمانند. حالا و در آخرین پرده از این پرونده سازمان وظیفه عمومی لیست بلند بالایی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده که در آن اسامی تعداد جدیدی از بازیکنانی که کارت‌های معافیت خدمت سربازی آنها با توجه به مدارک ارسالی جعلی قلمداد شده،معرفی شدند.

لیست تازه متخلفان

سردار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اسامی را به این شرح اعلام کرد: «سروش رفیعی، سروش سعیدی، سجاد حیدری، سجاد عباسی، ساسان شیرمردی، محمد کوتی، مهدی زبیدی، احمد عبدالله‌زاده، احمد حسن‌زاده، مهدی کریمیان، حسین خسروی، شجاع خلیل‌زاده، سیدمحمد حسینی، حمید طاهری‌فرد، حامد نورمحمدی، حمیدرضا کلانتری، احمد بوعذار، شهاب قنبری، محمود شریفی، امین هاشمی، فرزاد جعفری، حامد منصورآبادی، رضا جباری و مصطفی سیفی افرادی هستند که به تازگی کارت‌های معافیت خدمت سربازی آنها باطل شده است.»

او آمار کل بررسی‌ها در خصوص این پرونده را اعلام می‌کند: «برابر اطلاعات مردمی و گزارش‌هایی که به سازمان وظیفه عمومی ناجا در ابتدای سال ۹۳ رسید مشخص شد تعدادی از ورزشکاران و فوتبالیست‌ها مرتکب تخلف شدند که براساس آن گزارش‌ها تعداد این افراد ۱۱۸ نفر بود.»

جانشین اداره انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «پرونده این افراد در نیروهای مسلح، بیمارستان‌ها و هیات‌های پزشکی و بدوی و تجدیدنظر پیگیری شد و در نهایت کارت معافیت ۵۹ نفر باطل شد.»

اما بعد از اعلام اسامی اولیه وفرستادن این بازیکنان به تیم‌های نظامی این نکته مطرح شد که چرا آنها به‌جای جریمه این فرصت را دارند تا بازهم فوتبال بازی کنند. این پرسش زمانی خود را بیشتر نشان داد که برخی از محرومان با انتقال به تراکتورسازی این فرصت را یافتند که در کورس قهرمانی قرار گیرند و یک عنوان دهان پر کن را هم به کارنامه خود اضافه کنند. شاید برهمین اساس حالا اعلام می‌شود متخلفان پرونده پایان خدمت‌ها تا پایان فصل از حضور در لیگ محروم خواهند بود.

متخلفان حداقل تاپایان فصل محرومند

سردارکمالی در پاسخ به این سوال که فوتبالیست‌های متخلف تا چه زمانی از بازی در لیگ‌های برتر و دسته اول محروم خواهند شد، به خبرگزاری تسنیم گفت: «با توجه به اینکه پیش از این اعلام کرده بودیم که در صورت تقاضای فدراسیون فوتبال مبنی بر بازی این فوتبالیست‌ها در لیگ برتر، احتمال بررسی موضوع وجود دارد، ولی تا امروز فدراسیون فوتبال هیچ درخواستی در این خصوص از ستاد کل نیروهای مسلح نداشته و از این رو طبق تصمیم‌گیری انجام شده، فوتبالیست‌های متخلف فعلا تا پایان فصل اجازه حضور در لیگ برتر و دسته یک را نخواهند داشت. طبیعتا تیم‌های نیروهای مسلح نیز حداقل تا پایان فصل، اجازه به کار گرفتن این فوتبالیست‌های متخلف را ندارند.» همزمان خبر رسید حامد زمانی که فصل گذشته در راه‌آهن حضور داشت بعد از احضار به شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه (شعبه ویژه جرائم ورزشی) به اتهام جعل، صدور و استفاده از کارت پایان خدمت بازداشت شد و به زندان اوین انتقال یافت. وی در این فصل در تیم نیروی زمینی حضور داشت. پیش از این سعید حلافی بازیکن سابق تیم فوتبال پیکان هم به دلیل اتهام مشابه بازداشت شده بود.

وقتی تقصیرها گردن دایی افتاد

فولاد قهرمان فصل گذشته لیگ برتر یک لیست بلند بالا از بازیکنانی دارد که مشکل کارت پایان خدمت دارند و سروش رفیعی هم به تازگی به این جمع اضافه شده است؛ بازیکنانی مثل عبدالله‌زاده، افشین و بختیار رحمانی؛ اما نکته جالب اینکه سرپرست این باشگاه به‌جای انتقاد از متخلفان تیمش حق را به بازیکنان می‌دهد که وسوسه شده و پیشنهاد تخلف را پذیرفته است. او در اظهار نظری جالب به سایت کاپ می‌گوید: «روندی که برای بازیکنانی که کارت معافیتشان باطل شده در پیش گرفتند، درست نبود. این بازیکنان فریب خوردند. مثالی برای شما بزنم. بازیکنی است که پدرش ۲۵ ماه سابقه جبهه دارد و خودش هم ۶ ماه سابقه بسیج دارد. آمدند و به او گفتند که پولی به ما پرداخت کن تا ۵ ماه به سابقه‌ات اضافه شود. شما باشید، این کار را نمی‌کنید؟ این بازیکن جام جهانی رفته و بارها از کشور خارج شده است.» او کاسه کوزه‌ها را سر علی دایی می‌شکند که زمانی دست به افشاگری درخصوص این پرونده زد و در نقش شاهد از مسوولان خواست آن را پیگیری کنند: «امیدوارم مشکل بازیکنان ما حل شود. زمانی که قهرمان لیگ برتر شدیم، فردی با انجام مصاحبه اعلام کرد سعید حلافی و دو بازیکن فولاد خوزستان دچار مشکل سربازی هستند چرا قبل از این چنین خبرهایی مطرح نشد که باشگاه‌ها با بازیکنان قرارداد نبندند و فکر دیگری برای خود کنند. همان موقع اسامی سربازها را اعلام می‌کردند و بازیکنان به تیم‌های نظامی می‌رفتند. ما هم می‌توانستیم با جذب نفرات دیگری خودمان را آماده مسابقه کنیم؛ اما این اتفاق نیفتاد. آن آقایی که بعد از قهرمانی فولاد از اینکه تیمش قهرمان نشده بود، ناراحت بود و این داستان را راه انداخت، حالا کنار نشسته و می‌گوید که کاری با فوتبال ندارم. حالا بیاید، جوابگو باشد.»

ابن قاسم که باشگاهش بیشترین سهمیه را در جمع بازیکنان متخلف دارد از اتفاقات اخیر بسیار گله‌مند است: «این همه آدم در این مملکت هستند، فقط روی فوتبالیست‌ها زوم کرده‌اند. اگر فولاد آکادمی نداشت، چه بلایی سر این تیم می‌آمد؟ صدای مربیان پایه ما هم درآمده است. درگیر و دار ما بازیکن از کجا بیاوریم. سهمیه بازیکنان خارجی‌مان پر شده و بازیکنان داخلی هم که مانده‌اند، به درد ما نمی‌خورند. با این شرایط می‌ترسم که به خودم نیز بگویند، تو خدمت نرفتی و باید به تیم‌های نظامی بروی.