دنیای اقتصاد: روز گذشته در شرایطی شاخص کل بورس تهران با صعود ۵۶۰ واحدی به کانال ۷۶ هزار واحد نزدیک شد که بررسی‌ها از خوش‌بینی بازار سهام در روزهای یکشنبه و دوشنبه نسبت به مذاکرات هسته‌ای حکایت داشت. نکته جالب در معاملات این دو روز، رشد مناسب گروه‌هایی همچون خودرو و بانک‌ها بود که ارتباط مستقیمی با گره‌گشایی هسته‌ای دارند. تحلیلگران معتقدند در حال حاضر با تمدید دوباره مذاکرات انتظار می‌رود بورس کماکان روند به دور از هیجان خود را مطابق با تحرکات هفته‌های اخیر که این بازار را به بهترین بازار سرمایه‌گذاری از ابتدای پاییز تبدیل کرده، ادامه دهد.

واکنش مثبت شاخص کل بازار سهام در آخرین روز مذاکرات تداوم یافت

همگرایی عوامل درونی و بیرونی در بورس

گروه بورس- زهرا رحیمی: روز گذشته بازار سهام پیرو روند رو به رشد روز یکشنبه خود، ۵۵۹ واحد دیگر رشد کرد و به رقم ۷۵ هزار و ۹۴۹ واحد رسید و در حالی که در ساعاتی از معاملات توانست قله ۷۶ هزار واحدی را فتح کند، اما در ساعات میانی شاخص اندکی برگشت.

به این ترتیب تالار شیشه‌ای بار دیگر رنگ و بوی رونق و صعود را طی روزهای اخیر به خود گرفت. کارشناسان تا دیروز از اظهار‌نظر قطعی در رابطه با تداوم این روند خودداری می‌کنند اما در مجموع فضای مثبتی بر بورس حاکم شده؛ فضایی که امروز و با اخباری که از تمدید مذاکرات منتشر شده‌است، می‌تواند ادامه یافته یا متوقف شود. این در شرایطی است که از آغاز نشست مسقط شاخص کل بورس منفی شد و تا روز یکشنبه این روند ادامه داشت اما در دو روز گذشته و در آستانه پایان مذاکرات وین شاخص بورس تغییر جهت داد و وارد مدار مثبت شد. به نظر می‌رسد بورس اوراق بهادار تهران که بیش از یک هفته در حالت احتیاط و انتظار به نتیجه رسیدن پرونده هسته‌ای به سر می‌برد، در روز گذشته به اخبار منتشر شده از فضای مذاکرات واکنش مثبت نشان داد و از ساعات ابتدایی معاملات روند صعودی به خود گرفت.

حجم و ارزش معاملات نیز در روز گذشته ارقام قابل توجهی را تجربه کرد؛ به‌طوری که به ترتیب با افزایش ۴۰ و ۴۸ درصدی در این دو متغیر مواجه بودیم و این مهم از عمق امیدواری‌ها نسبت به آینده بورس حکایت دارد. روز گذشته همچنین سهام بانکی‌ها و گروه خودرویی با رشد مواجه شد و چند شرکت از این گروه‌ها در زمره نماد‌های اثرگذار مثبت بر شاخص کل قرار گرفتند. کارشناسان معتقدند این گروه‌ها بیشترین حساسیت را به مذاکرات داشته و لغو تحریم‌ها، این دو گروه را بیشتر از دیگر گروه‌ها منتفع خواهد کرد و شاید بتوان تحرک مثبت این گروه را نشانه‌ای از مثبت اندیشی معامله‌گران آن تلقی کرد.

محمدرضا صادقی‌مقدم، کارشناس بازار سرمایه و استاد دانشگاه روند روز گذشته شاخص کل بورس را واکنش بازار سهام به خوش‌بینی‌های مذاکرات هسته‌ای دانست و گفت: بازار در دو روز گذشته بر موج خوش‌بینی‌ها از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای حرکت کرده و این امر حاکی از آن است که حتی با تمدید مذاکرات روند بازار طبیعی خواهد بود.

وی افزود: اتفاق مهم و قابل توجه در معاملات روز گذشته این بود که در بسیاری از سهم‌ها نشانی از رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران وجود نداشت و به این ترتیب نیز صف‌های طولانی از بازار رخت بسته بود.

این کارشناس بازار سهام به گروه‌های تاثیر‌گذار در روند صعودی شاخص اشاره کرد و گفت: بازار روز گذشته سوار بر خودرویی‌ها و بانک‌ها بود و افزایش قیمت سهم در این دو گروه موجب تحرک بازار و افزایش شاخص شد. صادقی مقدم ادامه داد: معاملات قابل توجه در گروه مپنا نیز روند بازار دیروز را تحت تاثیر قرار داد و حدود ۵۶ واحد بر رشد شاخص اثرمثبت گذاشت. وی با بیان اینکه تمام صنایع بورسی از توافقات هسته‌ای منتفع می‌شوند، افزود: با اینکه تمام شرکت‌های بورسی از روند مذاکرات تاثیر مثبت می‌پذیرند اما این تاثیر در برخی از گروه‌ها آنی و در برخی دیگر بلند‌مدت خواهد بود.

این کارشناس بازار سهام به وضعیت گروه بانکی پس از رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: اگر توافقات حاصل شود، روابط و مبادلات بین‌المللی رونق می‌یابد و درآمد بانک‌ها از محل کارمزدهای بین‌المللی افزایش می‌یابد؛ همچنین گشایش ال‌سی‌ها و اعتبارات اسنادی و انجام معاملات بانکی از مجرای رسمی منجر به افزایش درآمد بانک‌ها شده و این مهم منجر به رونق معاملات در این گروه خواهد شد. صادقی‌مقدم تسهیل در معاملات پولی، رفع محدودیت در نقل و انتقالات پول، فاینانس، گشایش ال‌سی و روان شدن مبادلات بانکی را از جمله مزایای رفع تحریم‌ها برشمرد و گفت: در حال ‌حاضر مبادلات پول و گشایش ال‌سی به سختی و با کمک واسطه‌ها صورت می‌گیرد. این موضوع هزینه‌های بالایی را برای بانک‌ها به همراه داشته است که با رفع این تحریم‌ها هزینه نقل و انتقال و محدودیت‌ها دراین زمینه به حداقل خواهد رسید و رونق در وضعیت این گروه منجر به افزایش قیمت سهام بانک‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه گروه خودرویی دیگر گروهی است که از رفع تحریم‌ها منتفع می‌شود، افزود: در گروه خودرویی نیز به دلیل از سر گرفتن شراکت با کمپانی‌های بزرگ خودروسازی و همچنین رفع موانع واردات قطعات یدکی، نیز شاهد بهبود وضعیت این گروه پس از توافقات هسته‌ای خواهیم بود.وی دو صنعت بانکی و خودرویی را از جمله گروه‌هایی دانست که از توافقات هسته‌ای در کوتاه‌مدت تاثیر مثبت می‌پذیرند.

صادقی‌مقدم ادامه داد: در مورد صنعت پتروشیمی اما تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت این گروه در بلند‌مدت خود را نشان می‌دهد؛ به‌طور مثال هزینه انجام طرح توسعه‌ای به علت وجود تحریم‌ها افزایش یافته و اگر تحریم‌ها برداشته شود، هزینه‌های بلند‌مدت کاهش می‌یابد وهمچنین فروش صادراتی آنها افزایش می‌یابد و هزینه فروش آنها کمتر می‌شود.

این استاد دانشگاه به مفروضات موجود در بودجه سال ۹۴ که در حال نگارش است اشاره و اظهار کرد: در کنار بحث تحریم‌ها بحث سیاست داخلی نیز مطرح است. وی ادامه داد: به‌عنوان تاثیر‌گذارترین سیاست داخلی بر وضعیت اقتصادی و بنگاه‌های کشور، مفروضاتی است که دولت برای اداره کشور در بودجه سال ۹۴ لحاظ می‌کند. وی تشریح کرد: این مساله که دولت چه نرخ ارزی را در بودجه ۹۴ پیش‌بینی کرده و افزایش قیمت کالا‌ها را به چه میزان در این بودجه لحاظ می‌کند و همچنین این مساله که در بودجه سال ۹۴ چه برخوردی با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و... می‌شود، نیز عامل مهم و تاثیر‌گذاری بر وضعیت شرکت‌های بورسی خواهد بود. صادقی‌مقدم ادامه داد: این موضوع که بودجه سال ۹۴ با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت با عدم توازن در هزینه‌ها و درآمدها مواجه شود، موجب می‌شود که دولت سیاست کسب درآمد از بنگاه‌های خصوصی را بیشتر دنبال کند که این نیز می‌تواند وضعیت بنگاه‌های خصوصی را تحت تاثیر قرار دهد به‌طوری که امید کمتری به وصول مطالبات از دولت در این بنگاه‌ها به وجود می‌آید. وی تاکید کرد: پیمانکاران و تمام شرکت‌هایی که محصولات و فرآورده‌های خود را به دولت می‌فروشند از مفروضات بودجه سال ۹۴ به‌عنوان یک سیاست داخلی متاثر خواهند شد. وی همچنین به بودجه عمرانی لحاظ شده در بودجه سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: افزایش بودجه عمرانی وضعیت صنایع سیمان و فولاد را با رونق مواجه خواهد کرد. وی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها دو اثر هیجانی و واقعی در پی خواهد داشت، گفت: اثر روانی به این صورت خود را نشان می‌دهد که تا چند روز پس از توافقات اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سهام بیشتر خواهد شد و اثر واقعی در فضای کسب و کار بنگاه‌ها پس از حصول توافقات هسته‌ای خود‌نمایی خواهد کرد، به این صورت که تحریم‌ها در ‌ای‌پی‌اس شرکت‌ها تاثیر‌گذار خواهد بود و وضعیت شرکت‌های بورسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. صادقی‌مقدم افزود: به‌طور مثال شرکت ملی مس ایران به اندازه دو سال تولید، موجودی انبار دارد و پس از رفع تحریم‌ها می‌تواند بازار فروش برای خود پیدا کند و محصولات خود را به فروش برساند. وی ادامه داد: به هرحال تاثیر توافقات را باید به‌صورت تحلیل‌های واقعی در فضای کسب و کار در هر صنعت و پس از آن به‌صورت خرد‌تر در هر شرکت بررسی کرد.

خیز بورس تهران در دقیقه 90 وین

خیز بورس تهران در دقیقه 90 وین