ماجرای یک نامه

گروه ورزش: دربی تمام شد و این بار جشن در اردوگاه قرمزها برپاشد. پرسپولیس بازی باخته را با برد عوض کرد تا شیرینی پیروزی برای قرمزها دوچندان باشد؛ اما این بازی هم به سبک دربی‌های گذشته تبعات و حاشیه‌هایی دارد. جنجال از اعتراض تند استقلالی‌ها به داور بازی آغاز شد و در همان کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی قلعه‌نویی نحوه قضاوت جهانبازی را زیر سوال برد. اعتراض اصلی آنها به صحنه برخورد بنگر و بیگ‌زاده درمحوطه جریمه مربوط می‌شد که آن را یک پنالتی صددرصد می‌دانستند. البته سایت رسمی این باشگاه در اقدامی شتابزده لحظاتی بعد از بازی صحنه گل امیرحسین صادقی را هم که آفساید اعلام شد، سالم دانست، اما روزبعد از بازی این ادعارا این‌گونه پس گرفت و نوشت: «بعد از پایان مسابقه واکنشی تحت عنوان صحیح بودن گل امیر حسین صادقی توسط سایت رسمی باشگاه استقلال عنوان شد که متاسفانه در بازبینی‌های مجدد این گل در شرایط آفساید رخ داده است و به این‌وسیله تصحیح می‌شود. اما موارد متعدد داوری از جمله این صحنه مشکوک به پنالتی وجود دارد که متعاقبا اعلام خواهد شد.» البته اعتراض آنها به صحنه اول همچنان سرجایش هست: «در حالی جهانبازی صحنه خطا روی بیگ زاده را پنالتی تشخیص نداد که علاوه بر مجموعه استقلال، کارشناسان داوری نیز معتقد بودند که در این صحنه یک پنالتی صحیح اتفاق افتاده است.» البته این قاطعیتی که سایت استقلال از آن می‌گوید در بین تمام کارشناسان داوری وجود ندارد و مثل تمام صحنه‌های بحث برانگیز فوتبال تفسیرهای متفاوت درمورد آن وجود دارد.

نامه مرموز چه شد؟

درمیانه این دعوا اما پای یک نامه عجیب هم درمیان است. نامه‌ای که امیر قلعه‌نویی مدعی است پرسپولیسی‌ها قبل از بازی برای سازمان لیگ نوشتند و همین نامه و مفاد آن روی کیفیت قضاوت جهانبازی تاثیر گذاشته است. نامه‌ای که پرسپولیسی‌ها منکر ارسال آن شده‌اند و کمیته داوران هم آن را ندیده است. اول اظهار نظر امیر قلعه‌نویی را بخوانید: «ابتدا باید به فوتبال ایران این بازی زیبا را تبریک بگویم؛ چرا که در این بازی سه گل رد و بدل شد. اما من بسیار ناراحت هستم، دو بار فیلم بازی را تماشا کردم. معتقدم ما از داوری ضرر کردیم، به طور مثال هواداران استقلال روی فغانی حساس هستند اما ما به خودمان اجازه ندادیم که حتی قبل از بازی با تراکتور درباره قضاوت یا عدم قضاوت او به سازمان لیگ نامه بنویسیم؛ ولی معتقدم نامه‌ای که پرسپولیس در رابطه با جهانبازی به سازمان لیگ داد روی عملکرد او تاثیرگذار بود.»

اوتمام صحنه‌هایی را که به آن اعتراض دارد، بازگو می‌کند: «به‌طور مثال در گل اول روی پاس محمد نوری که بعد از اصابت به تیر دروازه به بازیکن پرسپولیس رسید آفساید بود. صحنه‌ای که روی هاشم بیگ‌زاده خطا شد نیز صددرصد پنالتی بود. همچنین محسن بنگر خطاهای متعددی را انجام داد که باید زودتر از گل اول پرسپولیس اخراج می‌شد. البته من باید به پرسپولیس و دوست خوبم حمید درخشان این پیروزی را تبریک بگویم.»

کمیته داوران نامه‌ای ندیده

اما بشنوید از اصفهانیان، رئیس کمیته داوران که منکر وجود چنین نامه‌ای می‌شود. او درپاسخ به این سوال که آیا باشگاه پرسپولیس نامه‌ای درباره قضاوت یدالله جهانبازی برای شما ارسال کرده بود، گفت: «چنین نامه‌ای به دست ما نرسیده است. اگر هم نامه نوشته باشند، به ما نداده‌اند.» فریدون اصفهانیان، با وجود اینکه هنوز فیلم بازی را با دقت تماشا نکرده اما درگفت‌وگو با «ایسنا» با دفاع از قضاوت یدالله جهانبازی در دربی ۷۹ به او نمره قبولی می‌دهد: «جهانبازی قضاوت خوب و منصفانه‌ای داشت. البته ما هنوز فیلم بازی را ندیده‌ایم و نمی‌توانیم درباره صحنه‌هایی که مشکوک بود به دقت اظهار نظر کنیم؛ اما چیزی که در استادیوم دیدیم نشان داد که جهانبازی قضاوت خوبی داشت و از نظر ما نمره قبولی گرفت.»

وی در ادامه در واکنش به اظهارات امیر قلعه‌نویی که اعتقاد داشت روی هاشم بیگ‌زاده پنالتی صورت گرفته است نیز گفت: «من فیلم بازی را هنوز ندیده‌ام و نمی‌توانم به دقت درباره صحنه‌ها اظهار نظر کنم. امروز(دیروز)‌ فیلم بازی را می‌بینم و بعد اظهار نظر می‌کنم. صحنه‌ای که من دیدم به نظر پنالتی نمی‌آمد.»

اصفهانیان درخصوص اینکه قلعه‌نویی اصلی‌ترین عامل شکست تیمش مقابل پرسپولیس را نوع قضاوت جهانبازی عنوان کرده است، گفت: «با توجه به فشاری که روی این عزیزان وجود دارد و حساسیت بالای دربی پایتخت مسلم است که چنین صحبت‌هایی انجام شود تا فشار هواداران را کم کنند. ضمن احترام به قلعه‌نویی، او باید قانون‌مدار باشد. اگر اعتراضی به داوری دارد باید با سند و مدرک به صورت کتبی اعتراضش را اعلام کند. اگر استقلالی‌ها به قضاوت جهانبازی اعتراضی دارند، می‌توانند این اعتراض را به صورت کتبی بنویسند و ما هم بعد از بررسی اعتراض به صورت کتبی جواب‌شان را خواهیم داد. اینکه بعد از بازی بخواهیم این همه علیه داوری صحبت کنیم درست نیست و نباید مقصر همه چیز را داور بازی بدانیم.»