مترجم: مریم رضایی منبع: Mashable آیا کسب‌وکار شما نیاز دارد ابزارهای تکنولوژیک خود را به‌روزرسانی کند؟ شاید برای انجام تحولات مردد باشید، به‌خصوص اگر به سیستم‌های تکنولوژیک فعلی شرکت عادت کرده باشید، اما اگر راهکارهایی برای به‌روز‌رسانی این سیستم‌ها که بهره‌وری عملیات شما را بالا ببرد انتخاب نکنید، ممکن است زمان محدود و منابع خود را هدر بدهید. به گفته جامی ساترلند، مدیر شرکت تولید‌کننده نرم‌افزار آنلاین حسابداری Xero، «استفاده از آخرین تکنولوژی روز برای اداره بهتر شرکت، برتری رقابتی به صاحبان کسب‌وکارها می‌دهد و در عین حال باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. از آنجا که در آستانه ورود به سال ۲۰۱۵ هستیم، بهترین وقت است که به آخرین اپلیکیشن‌های کسب‌وکار و ابزارهای اینترنتی روی آوریم تا کار هوشمندانه‌تری داشته باشیم و زمان اضافه را به انجام کارهایی که دوست داریم اختصاص دهیم.»

شرکت Xero برای اینکه به صاحبان کسب‌وکار در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید کمک کند، پنج سناریو را تهیه کرده که نشان‌دهنده نیاز به به‌روزرسانی و سازگاری با تکنولوژی‌های جدید است. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، یعنی کسب‌وکارتان باید از یک تکنولوژی جدید استفاده کند.

۱) مرزی بین کار و زندگی شخصی شما وجود ندارد. این انتظار وجود دارد که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک برای حفظ کسب‌وکارشان باید شبانه‌روز کار کنند؛ اما این به معنی نبود تعادل بین کار و زندگی شخصی نیست. این روزها اپلیکیشن‌ها، سیستم‌های تلفنی اینترنتی و برنامه‌های سازماندهی ایمیل متعددی وجود دارند که کمک می‌کنند زمان‌هایی را به خودتان اختصاص دهید و گاهی کارها را از راه دور کنترل کنید.

۲) سیستم حسابداری شرکت صفحه گسترده است. صفحات گسترده با انبوهی از جداول و ستون‌های بدهکار و بستانکار، روش کارآمدی برای دنبال کردن حساب‌های مالی شرکت نیستند، به‌خصوص اگر حساب‌های شلوغی دارید. ابزارهای مالی مبتنی بر تکنولوژی ابری دردسر کمتری دارند و به‌خصوص در فصل تحویل اظهارنامه‌های مالیاتی کار مدیریت داده‌ها را برای شما بسیار آسان می‌کنند.

۳) زمان کافی برای مدیریت موفق همه جنبه‌های مختلف کسب‌وکارتان را ندارید. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک اغلب سعی می‌کنند بر همه بخش‌های مدیریتی شرکت کنترل داشته باشند. اگر فکر می‌کنید قدرت کافی ندارید یا زمانی زیادی را صرف امور بازاریابی، حسابداری یا منابع انسانی می‌کنید، به راه‌حل‌های اتوماتیک فکر کنید که کمک می‌کنند همه این فرآیندها ساده‌تر شوند و نقش شما به عنوان مدیر موثرتر و کارآمدتر باشد.

۴) برای رسانه‌های اجتماعی وقت ندارید. بیشتر کسب‌وکارهای کوچک می‌دانند رسانه‌های اجتماعی چقدر در ساختن برندهای آنها نقش دارد؛ اما بسیاری از آنها نمی‌توانند زمان مناسب برای پرداختن به این نیاز مهم در نظر بگیرند. ابزارهای نظارت بر رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کنند اشاره‌هایی را که به برند شما می‌شود، پیگیری کنید، به مشتریان پاسخ دهید و ارزیابی مکالماتی را که در مورد کسب‌وکار شما صورت می‌گیرد، به نحو ساده‌تری انجام دهید.

۵) کسب‌وکار شما به سرعت در حال رشد است. اگر کسب‌وکارتان اخیرا رشد قابل توجهی را تجربه کرده، یعنی تکنولوژی‌هایی که پیش از این و در زمانی که تنها دو یا سه نفر در شرکت بودید، دیگر پاسخگوی نیازهای شما نیستند. چه تعداد کارمندان استخدامی شما زیاد شده باشد و چه خدمات‌دهی کسب‌وکارتان رشد کرده باشد، باید نرم‌افزارهای موجود را دوباره ارزیابی کنید و مطمئن شوید قابلیت‌های آن با مسیر شرکت همراستا هستند.

انتخاب ابزارهای مناسب

اگرچه ممکن است تشخیص دهید که باید تکنولوژی‌های شرکت‌تان را به‌روز کنید، اما انتخاب ابزارهای مناسب همیشه کار آسانی نیست. کیت تاناکا، معاول شرکت تولیدکننده لوازم پشتیبانی تکنولوژی Digity، می‌گوید: صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در این فرآیند با دو مانع بزرگ روبه‌رو هستند: یکی اینکه وظایف و مسوولیت‌های فراوان دیگری دارند که نمی‌توانند بر انتخاب تکنولوژی مناسب متمرکز شوند. و دوم و شاید مهم‌تر از آن اینکه آنها کارشناس تکنولوژی نیستند و تخصصی در این زمینه ندارند.

به گفته تاناکا، «از آنجا که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک با یک دست چند هندوانه برمی‌دارند، زمان کافی برای یادگیری و انجام تفکر استراتژیک در مورد تکنولوژی ندارند. آنها گاهی می‌دانند که از یک تکنولوژی جدید چه توقعاتی برای کسب‌وکارشان دارند، اما نمی‌دانند چگونه باید آن را اجرایی کنند. این مدیران ممکن است در کارهای حسابداری، بیمه، املاک و... عملکرد خوبی داشته باشند؛ اما تکنولوژی کاربرد خاص و کاملا متفاوت خود را دارند.» تاناکا اشاره می‌کند که صاحبان کسب‌وکار ممکن است دچار این اشتباه شوند که اولین یا ارزان‌ترین تکنولوژی موجود را انتخاب کنند. مشکلی که در رابطه با این رویکردها وجود دارد این است که آنها تحقیق کافی انجام نمی‌دهند تا بدانند آیا این سیستم جدید برای نیازهای کسب‌وکار آنها مناسب است یا به‌راحتی اجرا می‌شود یا نه. اگر مناسب نباشد، یعنی در بلندمدت زمان و پول بیشتری صرف کرده‌اید.

تاناکا می‌گوید: «صاحبان کسب‌وکار باید همواره در مورد مشکلی که تلاش می‌کنند آن را حل کنند، به دقت و با جدیت فکر کنند. در برخی موارد، آنها تلاش می‌کنند با صرف صدها ساعت زمان همان ابزارهای موجود را متناسب‌سازی کنند. این در حالی است که تعداد ابزارهای موجود در بازار به قدری فراوان است که به راحتی‌ و بدون دردسر می‌توانند آنها را فراهم کنند.»

علاوه‌بر انجام تحقیقات کامل در مورد ابزارهای تکنولوژی، نظرات مشتری را بخوانید و قبل از اینکه آخرین تصمیم را اتخاذ کنید، خواستار بازخورد مستقیم دیگر صاحبان کسب‌وکار و کارشناسان تکنولوژی شوید.

به گفته تاناکا، «در کمک خواستن از دیگران خجالت نکشید. صاحبان کسب‌وکار باید در این زمینه از توصیه همتایان خود و کارشناسان استفاده کنند. یک مشاور خوب در عرصه تکنولوژی می‌تواند در ساده‌سازی عملیات کسب‌وکار کمک زیادی کند.»