این روستا به فروش می رسد
سایت حراج و فروش اجناس دست دوم موسوم به(yab-e)، به تازگی با پدیده جدیدی روبه‌رو شده ‌است؛ آگهی فروش و اجاره مکان‌های تاریخی. به تازگی یک آگهی در این سایت با این عنوان منتشر شد: یک روستا در ایتالیا به فروش می‌رسد. محتوای این آگهی به این شرح بود: روستایی تاریخی که روی یک تپه در شهر سیسیل ایتالیا واقع شده، به حراج گذاشته‌شده‌است. قیمت هرکدام از خانه‌های این روستا، 25/1 دلار است؛ اما شرط فروش به خریدار، تعهد خریدار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در این روستا و احیای آن است. این روستا که کالسازیو نام دارد و جمعیتش از 100 نفر اکنون به هشت نفر کاهش یافته، به قیمت 300 هزار دلار در سایت حراج اینترنتی ای‌بی به فروش گذاشته‌شده‌است. این اولین بار نیست که یک مکان تاریخی و قدیمی در جهان به این صورت برای نوسازی و تغییر به فروش گذاشته می‌شود یا در مسیر تغییر و تحول قرار می‌گیرد. قبل از آن، یک شهر 5 هزار ساله در یونان برای اجاره، آگهی شد. حتی شهر تاریخی و مذهبی مکه هم توسط مقامات عربستان سعودی در حال نوسازی و تغییر و تحول است و قرار است مراکز تجاری بزرگ جای مکان‌های تاریخی آن را بگیرد.
اما گویا ایتالیا در این زمینه سرعت بیشتری دارد. این کشور که با بحران مالی و اقتصادی روبه‌رو است و حتی بعضی وضعیت ورشکستگی شبیه یونان برای آن پیش‌بینی کرده‌اند، به تازگی طرح‌هایی برای نوسازی مکان‌های تاریخی به اجرا گذاشته که بر اساس آن، مکان‌های تاریخی برای بازسازی و نوسازی به هر کس که پول داشته ‌باشد، واگذار می‌شود. واقعیت این است که مکان‌های تاریخی و قدیمی ایتالیا یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور است که سالانه میلیون‌ها یورو از طریق توریست‌ها برایش جذب می‌کند؛ اما موضوعی که باعث نگرانی کارشناسان شده، عدم نظارت واحد بر این روند نوسازی درچارچوب یک طرح کلی برای حفظ آثار تاریخی است. این تنها ایتالیا نیست که برای واگذاری نوسازی و بازسازی و استفاده اقتصادی از بافت‌های فرسوده و تاریخی به بخش خصوصی روی آورده‌است، ماه گذشته وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برای اجاره کایاکوی که یکی از مراکز میراث تاریخی و فرهنگی این کشور در ساحل مدیترانه است، مزایده برگزار کرد. موضوع مزایده، اجاره ۴۹ ساله این مکان در ازای احیا و بازسازی آن بود. بخشی از این شهر یونانی ۵ هزار ساله که خالی از سکنه است، قرار است به‌طور کامل بازسازی شود. مقامات ترکیه تخمین زده‌اند که این پروژه ۵/۱۰ میلیون یورو هزینه داشته‌باشد. دو شرکت هم تاکنون برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما برنامه‌ریزی برای ساخت هتل و تاسیسات توریستی در یک سوم این روستای تاریخی، نگرانی مقامات محلی را برانگیخته‌است. در شبکه‌های اجتماعی و در برخی رسانه‌ها، کمپین‌هایی با عنوان «کایاکوی را نجات دهید» به راه افتاده و معترضان درحال جمع‌آوری امضا برای توقف این کار هستند. معترضان می‌گویند که ۵۰۰ خانه این روستا، ۵ کلیسا و دیگر مکان‌های تاریخی‌اش باید حفظ شود.
حراج روستاها
اما آنچه حراج روستای ایتالیایی در سایت فروش ای‌بی را جالب توجه می‌کند آن است که این آگهی فروش اولین آگهی فروش یک روستا در اروپا نیست. در سال‌های اخیر و بعد از بحران مالی و اقتصادی که سراسر اروپا را فرا گرفت، پدیده حراج و فروش کامل یک روستا در چند کشور اروپایی از جمله اسپانیا رواج یافته‌است. بهار سال گذشته آگهی فروش یک روستا در اسپانیا به قیمت ۴۵ هزار یورو، توجه رسانه‌های اروپا را به خود جلب کرد. بعد از انتشاراین آگهی معلوم شد که این اولین روستای اسپانیایی نیست که برای فروش آگهی شده ‌است. اکثر خریداران این روستاهای خالی از سکنه و کوچک را هم انگلیسی‌هایی تشکیل می‌دهند که این روستاها را می‌خرند و بعد از کمی بازسازی، از آن برای ییلاق خود یا برای سکونت در دوران بازنشستگی استفاده می‌کنند. یکی از این روستاها در شمال غرب اسپانیا و در مرز اتریش قرار داشت. این روستا یکی از ده‌ها روستای اسپانیاست که در سال‌های اخیر به‌طور کامل از سکنه خالی شده‌ است و ساکنان آن به شهرها روی ‌آورده‌اند. شهرداری و شورای شهر منطقه این خانه‌ها را از ساکنان آن می‌خرند و کل روستا را یک جا به سرمایه‌گذارانی می‌فروشند که یا قصد نوسازی و استفاده توریستی از این روستاها دارند یا تنها قصد اقامت. قیمت این روستاها بین ۵۰ هزار تا ۳۸۰ هزار یورو است.
قیمت این روستاها بعد از 10 سال سه یا چهار برابر می‌شود. بنابراین این کار نوعی سرمایه‌گذاری هم به حساب می‌آید. اما روزنامه «میرور» انگلیس اخیرا نوشت، یک سوم خریداران این روستاهای اسپانیایی، افراد میانسال انگلیسی هستند که برای اقامت دوران بازنشستگی‌شان این روستاها را خریداری می‌کنند. البته این به معنای آن نیست که این روستاها را همیشه نگه می‌دارند. قیمت گران‌ترین روستاهایی که به این صورت به فروش می‌رسد با وسعت 50 یا 60 هکتار، از گران‌ترین خانه‌های لوکس آپارتمانی لندن 10 هزار پوند ارزان‌تر است. این درحالی است که خانه‌‌های گران‌قیمت و لوکس لندن را ثروتمندان و سرمایه‌داران خارجی- عمدتا چینی- خریداری می‌کنند. این موج خریداری خانه‌های لوکس لندن توسط خارجی‌ها باعث شده که دولت انگلیس به تازگی سیاست‌های جدیدی در زمینه خرید و فروش مسکن اتخاذ کند که از جمله مهم‌ترین آنها وضع مالیات سنگین فروش است. خرید خانه‌های گران‌قیمت لندن توسط خارجی‌ها و عمدتا چینی‌ها، یکی از دلایل گرانی مسکن در انگلیس دست‌کم در سه سال گذشته بوده ‌است.
پدیده حراج روستاها در خود انگلیس هم در سال‌های گذشته دیده شده ‌‌است. اما عمده دلیل این روند، بازسازی و نوسازی بافت‌های روستایی در این کشور بوده ‌است. در انگلیس، بعضی روستاهای کوچک خالی از سکنه توسط شوراهای شهر و شهرداری‌ها به فروش گذاشته می‌شوند اما شرط فروش بازسازی و نوسازی این روستاها است.
سازمان ملل امسال اعلام کرد که روند شهرنشینی در جهان به سرعت در حال سرعت گرفتن و گسترده ‌شدن است و روند مهاجرت از روستاها به شهرها در همه نقاط جهان سرعت گرفته ‌است. به این ترتیب به نظر می‌رسد روستاها کارکرد جدیدی در این جهان تغییر یافته پیدا خواهند کرد.