شیائومی؛ غول  تازه وارد جهان موبایل
آی تی ایران: سال ۲۰۰۷ است. مردم در هند همچنان به گوشی‌های ارزان قیمت و ساده علاقه‌مندند. این گوشی‌ها که به Feature Phone معروفند در هند با استقبال بسیاری روبه‌رو شدند. گوشی‌هایی که تنها قادر به تماس صوتی یا ارسال اس‌ام‌اس و اجرای معدودی بازی‌اند. برای گرفتن عکس باید به سراغ گوشی‌های گران‌قیمت‌تری رفت. برای گشت‌وگذار در وب چطور؟ خنده دار است اما گوشی Nokia Communicator را به یاد آورید. در همان سال اپل نخستین گوشی هوشمندش را وارد بازار کرد که قواعد بازی در این عرصه را تغییر داد.
یک گوشی لمسی هوشمند و اپلیکیشن‌های مختلفی از بازی گرفته تا خبر به همراه یک دوربین نسبتا خوب. هر کسی دلش می‌خواهد یکی از آن را داشته باشد، اما همه پول آن را ندارند.
این چنین فضایی برای سایر سازندگان گوشی ایده‌آل است و چند شرکت نوپای سازنده موبایل در چین به سرعت از این فرصت طلایی بهره می‌گیرند و گوشی‌های هوشمند خود را تولید می‌کنند و برخی از آنها روی بازار تلفن همراه هند متمرکز می‌شوند.
دیزاین این گوشی‌ها شبیه سایر گوشی‌های هوشمند نیست و این را از نخستین دیدن آنها می‌توان دریافت. اما از نظر امکانات بسیار شبیه آی‌فون هستند هم از نظر کیفیت دوربین و هم برخی امکانات دیگر. این گوشی‌ها هیچ نوع وارانتی (Waranty) ندارند، حتی از IMEI هم بی‌بهره‌ است.
حالا به سال ۲۰۱۴ می‌آییم و انگار همه چیز تغییر کرده است. گوشی‌های هوشمند در سطح وسیع در جهان در دسترس‌اند. سامسونگ و اپل با گوشی‌های گران‌قیمت‌شان حاکمیت این بازار را در دست دارند. در چنین فضایی یک شرکت کوچک چینی در خط مقدم این جبهه تغییر قرار دارد. شیائومی.
در مورد شیائومی چه می‌دانید؟ شرکتی که به فروش گوشی‌های هوشمند
ارزان قیمت مشهور است و اخیرا در یک برنامه فروش و کمتر از ۱۵ ثانیه همه گوشی‌هایش را به فروش رساند؟ خب این فقط یک وجه قضیه است.
سال ۲۰۱۴ سالی است که شیائومی به بازار گوشی‌های هوشمند هند وارد شد. به خاطر قیمت و امکانات فروش این گوشی‌ها هیجان و سروصدای زیادی در هند برپا کرد. به رغم اینکه در مورد اجناس چینی در هند چندان مقبولیتی وجود ندارد، اما شیائومی این فضا را تغییر داده است.
شرکت شیائومی در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرد و تمرکز خود را روی تلفن هوشمند و اپلیکیشن قرار داد. در حال حاضر شیائومی محبوب‌ترین برند در چین و سومین سازنده بزرگ تلفن همراه در جهان است. این میزان جهش تنها طی چهارسال
اعجاب انگیز است. اما این شرکت چگونه توانست به چنین جایگاهی برسد؟ در مرحله نخست آنها به کاربران چیزی را دادند که آنها می‌خواستند.

شیائومی گوشی‌هایی با دیزاین ساده و مینی‌مالیستی ساخت که با مجموعه‌ای از امکانات و قیمت ارزان ارائه می‌شدند.
این شرکت - مانند بسیاری از برندهای دیگر - خود را متعهد به ارائه یک گوشی در هر هشت یا ۱۰ ماه نکرده است. آنها منتظر نیاز کاربران می‌مانند و محصولاتشان را - برخلاف رقبایشان - بر درودیوار شهر تبلیغ نمی‌کنند. ایده بازاریابی آنان تبلیغ سینه به سینه است و از همین طریق مشتری جذب می‌کنند و البته در شبکه‌های اجتماعی هم حضور فعالی دارند. آنها همچنین یک ریسک بزرگ انجام داده‌اند و صرفا از طریق آنلاین گوشی‌هایشان را می‌فروشند و فروشگاه فیزیکی اختصاصی ندارند.
آنها تنها زمانی تصمیم به حضور در خارج از چین گرفتند که در داخل این کشور با استقبال بسیار روبه رو شدند. برخلاف دیگر برندهای گوشی چینی به نوعی بازار اول آنها چین بود و حالا هم فعلا در چند بازار معدود خارجی وارد شده‌اند و همان شیوه موفق ارائه شده در خانه خود را هم دنبال می‌کنند.
این شیوه واقعا هم برای شیائومی جواب داده است. رشد آرام و تدریجی آنها را به اپل و سامسونگ نزدیک‌تر کرده است، البته نه از نظر میزان سود بلکه از نظر محبوبیت برند.
شیائومی اخیرا یکی از مهم‌ترین مدیران گوگل یعنی Hugo Barra را به استخدام خود درآورده است تا روی برنامه‌ریزی فروش جهانی محصولاتش کار کند. حالا مشخص است که شیائومی برنامه‌های بزرگی در سر دارد. Barra در گفت‌وگویی که با FoneArena انجام داده می‌گوید: کار کردن در شیائومی امروز شبیه کار کردن در گوگل در سال ۲۰۰۱ است چون ما می‌دانیم که چه چیزی را داریم می‌سازیم و مطمئنیم که به یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان تبدیل می‌شویم.
خروج Barra از گوگل تصمیم بزرگی برای این مدیر ارشد گوگل بود و البته برای گوگل هم. او نخستین کارمند غیرچینی شیائومی است.
آنچه شیائومی را تا کنون موفق کرده بی‌شک حاصل توجه این شرکت به خواست کاربران در داشتن یک دستگاه هوشمند حرفه‌ای است که با قیمتی متناسب همگام شده است.
این دلیل اصلی احترام مردم و مشتریان به این شرکت است. اخیرا این شرکت تنها در ۲۴ ساعت 16/1 میلیون گوشی مدل Mi را توسط علی بابا به فروش رساند. فروش این تعداد گوشی در این زمان نمایانگر قدرت این برند است.
تک کرانچ گفته است این شرکت در نصف روز ۷۲۰ هزار گوشی به فروش رسانده که از آن میان ۲۵۰ هزارگوشی از نوع پرچمدار ۳۰۰ دلاری این شرکت Mi۴ است و ۴۶۰ هزار دستگاه هم از نوع مدل ۱۵۰ دلاری Redmi است، همچنین در همین مدت ۲۵ هزارMi TV هم به فروش رفت.

حالا هند مرکز توجه شیائومی است. جایی که بلوغ تلفن همراه در این کشور رخ داده و حالا اشتیاق زیادی نسبت به گوشی‌های این شرکت در آن وجود دارد.
به نوشته تک کرانچ شیائومی در فصل نخست سال ۲۰۱۴ حدود 11/26 میلیون دستگاه به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل (7/18 میلیون دستگاه) ۲۷۱ درصد رشد نشان می‌دهد. شیائومی گفته بود که امسال قصد دارد ۶۰ میلیون دستگاه به فروش برساند. این شرکت در سال ۲۰۱۲ در حدود 19/7 میلیون دستگاه فروخته بود که این آمار نشان دهنده رشد سریع آنان در بازار تلفن همراه است.
یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت شیائومی معرفی گوشی‌های هوشمند بسیار خوب در رده ارزان قیمت است. این را شاید بتوان یکی از دلایل موفقیت اصلی این شرکت دانست. با این کار آنها دوستداران زیادی پیدا کردند، هر چند بازار گوشی‌های ارزان قیمت به طور کلی سود چندانی نصیب سازنده نمی‌کند.
یکی از دلایلی که شرکت بزرگی چون نوکیا را به نابودی کشاند محاسبه اشتباه همین موضوع بود که آن را در رقابت با شرکت‌هایی چون اپل که تنها روی تجارت گوشی‌های پرامکانات گران‌قیمت تمرکز کرده بودند، تجربه کرد.
شیائومی اما راه را از گوشی‌های ارزان قیمت هوشمند شروع کرده است و حالا برای گوشی‌های گران قیمت هم رقیب بزرگی محسوب می‌شود.
استراتژی که لی جون مدیرعامل شیائومی برای تجارت این شرکت در نظر گرفت را هیچ رقیب دیگری انجام نداد. او کسی بود که پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه Wuhan درسال ۱۹۹۲ به شرکت نرم‌افزاری Kingsoft پیوست. این شرکت نرم‌افزاری در آن زمان تنها ۵ کارمند داشت، اما امروز در این شرکت بیش از ۳ هزار نفر مشغول به کارند. در سال ۲۰۰۷ این شرکت نرم‌افزاری سهام خود را در بورس هنگ‌کنگ عرضه کرد. لی جون در آن زمان روی سایت joyo.com که یک پروژه در این شرکت بود، کار می‌کرد.
جویو در ابتدا یک وب سایت دانلود بود، اما بعدا به کتابفروشی آنلاین تبدیل شد. آنقدر این پروژه موفق بود که بعدا آمازون چین جویو را به قیمت ۷۵ میلیون دلار خرید. لی جون همچنین اعتقاد زیادی به استیو جابز دارد و او را کسی می‌داند که جهان موبایل و اینترنت را متحول کرده است.
حالا شیائومی را اپل چین می‌خوانند و فروش این شرکت سالانه ۲۷۸ درصد رشد می‌کند. در کنار فروش دستگاه‌های موبایل شیائومی حالا روی راهکارهای پردازنده‌های 4G هم کار می‌کند.
در عین حال این شرکت قصد دارد یک دوربین Action Camera شبیه GoPro را هم عرضه کند. آنها همچنین قصد دارند یک شرکت ویدئو آنلاین در چین به نام Youku Tudu را بخرند و این نمایانگر بخشی از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در عرصه‌های دیگر است. شیائومی حالا درس‌های زیادی را به غول‌های بزرگ صنعت تکنولوژی آموخته است. اگر شما یک دستگاه خوب را با قیمت ارزان تولید کنید، دنیا به روی شما لبخند خواهد زد.