دو ضرب‌الاجل در مسکن‌مهر

گروه مسکن- فرید قدیری: وزارت راه‌وشهرسازی برای عمل به تعهد دولت یازدهم در خصوص «تکمیل پرونده مسکن‌مهر حداکثر تا پایان سال۹۴»، با اتخاذ سیاست‌های اجرایی جدید، دو ضرب‌الاجل به ترتیب برای «تامین آب» و «تزریق منابع مالی به پیمانکاران ساختمان‌های نیمه‌کاره» در پروژه‌های مسکن‌مهر تعیین کرد. در قالب ضرب‌الاجل اول، مطابق تفاهمی که اخیرا بین نمایندگان تام‌الاختیار وزیر راه‌وشهرسازی و وزیر نیرو به امضا رسیده، مقرر شده است روش‌های قبلی در عملیات تامین آب و همچنین ایجاد شبکه‌‌های انتقال آب در مناطق مسکن‌مهر خاتمه یابد و در روش جدید، صرفا مناطق اولویت‌دار معرفی‌شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی، در دستور کار آب‌رسانی قرار گیرد.

تاکنون، توان محدود مالی و فنی دستگاه‌های خدمات‌رسان، در کل پروژه‌های مسکن‌مهر سراسر کشور، به میزان برابر توزیع می‌شد و این روند باعث شده بود، در برخی مناطق که پیشرفت ‌فیزیکی ساختمان‌های مسکن ‌مهر ماه‌ها تا افتتاح و بهره‌برداری فاصله دارد، عملیات تامین آب و برق، جلوتر باشد و در مقابل، پروژه‌هایی که آماده تحویل به متقاضیان هستند، معطل خدمات زیربنایی بمانند.

اما با تدبیر جدید مسوولان مسکن‌مهر، قرار است صرفا پروژه‌هایی که ساخت آنها به اتمام رسیده یا مراحل نازک‌کاری آنها طی شده و در آستانه تحویل قرار دارند، در اولویت تامین آب قرار داده شوند.

قائم مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن‌ مهر، روز گذشته در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: اولویت‌گذاری برای آب‌رسانی به مسکن ‌مهر را با توجه به معطل ماندن تعداد قابل توجهی آپارتمان آماده تحویل در شهرهای جدید اطراف تهران، در نظر گرفته‌ایم.

احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر و مجری ویژه مسکن‌ مهر، با اشاره به آخرین جلسه شورای مسکن در وزارت راه‌وشهرسازی، تصریح کرد: با تاکید وزیر، بازدید هفتگی از شهرهای جدید اطراف تهران آغاز شده و بر ضرب‌الاجل آب‌رسانی به پروژه‌های معطل افتتاح، در این بازدیدها، نظارت خواهیم کرد.

مهرآبادی در جریان بازدید روز سه‌شنبه خود از شهر جدید پرند، درباره دومین سیاست جدید که با هدف تسریع در تکمیل واحدهای مسکونی‌مهر اتخاذ شده است، اعلام کرد: برای جلوگیری از تاخیر بیش‌از حد در تکمیل پروژه‌هایی که «بدهی متقاضیان» باعث نیمه‌تمام ماندن این ساختمان‌ها شده، تصمیم گرفته‌ایم اولویت‌ واگذاری واحدهای مسکونی‌مهر به پیش‌خریداران را براساس «زمان پرداخت اقساط آخر آورده ‌نقدی» تغییر دهیم.

در قالب این تصمیم که مجوزهای مربوط به آن نیز اخذ شده، قرار است جانمایی متقاضیانی که در پرداخت آورده ‌نقدی به‌رغم اعلام مسوولان مسکن‌مهر تعلل می‌کنند، بعد از چند اخطار، در سامانه مسکن‌مهر تغییر ‌کند و امتیاز آنها از پروژه‌های در معرض تحویل و واگذاری، حذف و به پروژه‌هایی با پیشرفت‌فیزیکی کمتر منتقل شود. به این ترتیب، در صورتی که پیش‌خریداران مسکن‌مهر، سهم خود را در هزینه‌های احداث پرداخت نکنند، عملا اصل قرارداد و آدرس ساختمان پیش‌فروش شده به آنها تغییر می‌کند.

مهرآبادی در این خصوص اعلام کرد: در حال حاضر، در اغلب پروژه‌های مسکن‌مهر، سهم مربوط به وام ۲۵ میلیون تومانی مسکن‌مهر به‌طور کامل به سازنده‌ها پرداخت شده و مابقی مراحل ساخت کاملا به همکاری مالی مردم وابسته شده است، طوری که پرداخت به موقع یا بدحسابی در پرداخت آورده‌نقدی، تاثیر مستقیم بر سرعت تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره خواهد داشت.

قائم‌مقام آخوندی درباره نتیجه بازدید سه‌شنبه از پروژه‌های مسکن‌مهر پرند نیز گفت: در پرند از ۹۷ هزار واحد در دست ساخت، تاکنون حدود ۲۰ هزار واحد تحویل شده و ۲۷ هزار واحد نیز آماده واگذاری به متقاضیان است اما چون آب‌شرب در آنها موجود نیست، افتتاح به تاخیر افتاده است.

مهرآبادی با بیان اینکه کل مسکن‌مهر پرند هم‌اکنون دارای ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی است و ۸۸ هزار واحد از مرحله سفت‌کاری عبور کرده است، گفت: با هماهنگی وزارت نیرو در بازدید مشترکی که به همراه قائم‌مقام وزیر نیرو از پرند داشتیم، مقرر شد ظرف ۱۰ روز، شبکه‌های آب‌رسانی به واحدهای آماده افتتاح، احداث و تامین شود.

مهرآبادی تصریح کرد: از بین خدمات زیربنایی سه‌گانه، بیشترین مشکل مربوط به آب است که هم‌اکنون با برنامه مشترک دو وزارتخانه، این چالش در حال رفع شدن است.

مجری ویژه مسکن‌مهر افزود: منابع آبی برای تامین آب واحدهای آماده افتتاح وجود دارد اما به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها از جمله عدم اولویت‌بندی برای خدمات‌رسانی متناسب با پیشرفت‌فیزیکی پروژه‌ها، مقداری تاخیر در آب‌رسانی به وجود آمده بود که خوشبختانه هم‌اکنون در حال رفع شدن است.