طغیان سیاهان در سرزمین لینکلن

حسین موسوی: حتی توضیحات دارن ویلسون، پلیس ضاربی که نوجوانی به نام مایکل براون را کشته، نتوانسته آتش خشم مردم فرگوسن و ۱۷۰ شهر آمریکا را فرو بنشاند. به گزارش آسوشیتدپرس، روز چهارشنبه، تظاهرات اعتراضی مردم آمریکا به رای هیات منصفه در تبرئه پلیس قاتل نوجوان سیاه‌پوست در شهر فرگوسن به روز دوم رسید و علاوه بر فرگوسن مردم در چند شهر دیگر آمریکا نیز دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. اما در ناآرامی‌های شب گذشته در شهر فرگوسون، در ایالت میسوری، چندین ساختمان به آتش کشیده شد. در جریان این اعتراضات پلیس بیش از ۶۰ نفر را به اتهاماتی از قبیل سرقت و در اختیار داشتن سلاح‌های غیرقانونی بازداشت کرده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، ضمن محکوم کردن خشونت، اقدامات خرابکارانه را جرم خوانده است.

این تظاهرات اعتراضی در فرگوسن، سیاتل، آلبوکرکی، سن لوئیس، کلیولند، میشیگان، مین، جورجیا و ویسکانسین نیز ادامه یافت. هزاران تن از ساکنان منهتن‌پولیس و نیویورک نیز در میدان «یونیون» تجمع کرده و شعار «هیچ عدالتی، هیچ صلحی»، «افسران پلیس قاتل را زندانی کنید» و «عدالت برای مایک براون» سردادند. در شهر مینیاپولیس ایالت می‌سی‌سی‌پی نیز راهپیمایی اعتراضی انجام شد.

در لس‌آنجلس کالیفرنیا نیز چند صد تن دست به راهپیمایی زده و به خیابان‌ها آمدند. در اوکلند نیز گروهی کوچک از معترضان به خیابان‌ها آمده و در دومین روز اعتراضات علیه تصمیم هیات ژوری در تبرئه این افسر پلیس قاتل شرکت کردند. صدها تن در کلیولند اوهایو نیز دست به راهپیمایی اعتراضی زده و برای چند ساعت باعث بند آمدن عبور و مرور خودروها شدند.

در سنت‌لوئیس میسوری نیز معترضان برای چند ساعت بزرگراه‌های اصلی را مسدود کرده و پلیس ضدشورش چند تن از معترضان را که در وسط تقاطعی تحصن کرده بودند، دستگیر کرد. پلیس همچنین برای متفرق کردن معترضان از اسپری فلفل استفاده کرد. ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه کلارک آتلانتا در جورجیا نیز در اعتراض به تبرئه این پلیس قاتل و عدم رعایت عدالت برای سیاه‌پوستان آمریکایی دست به راهپیمایی زدند. پلیس این شهر اعلام کرد که ۲۱ تن از معترضان را دستگیر کرده است.

در شیکاگو ایلینوی نیز معترضان در مقابل شهرداری دست به راهپیمایی زدند. در پورتلند اورگان نیز هزار تن در مرکز شهر جمع شدند و همین امر باعث شد تا عبور و مرور برای چند ساعت به کندی صورت گیرد. تظاهرات در واشنگتن دی‌‌سی و آلبوکرکی ایالت نیومکزیکو نیز باعث شد ترافیک به وجود آید اما این تظاهرات به صورت صلح‌آمیز برگزار شد.

در همین حال، تظاهرات در خیابان‌های فرگوسن به خشونت کشیده شد و پلیس برای کنترل اوضاع نیروهای ضدشورش و افسران بیشتری را در سطح شهر مستقر کرد تا از غارت مجدد مغازه‌ها و به آتش کشیده شدن ساختمان‌ها جلوگیری کند. در پی حکم تبرئه دارن ویلسون، افسر پلیس قاتل، وی سکوت خود را شکست و در تلویزیون گفت که در مواجهه با مایکل براون ۱۸ ساله سیاه‌پوست کار دیگری از دستش بر نمی‌آمد و باید

شلیک می‌کرد. در این راستا سی‌ان‌ان گزارش داد که در ایالات‌متحده قانون ایجاب می‌کند که مکالمات هیات ژوری و متهم در تریبون عمومی منتشر نشود اما دستگاه قضایی آمریکا اقدام به این کار کرده است و گفت‌وگوی متهم و هیات منصفه را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. هیات منصفه دادگاه به این دلیل دارن ویلسون را تبرئه کرده که وی تا آن روز دست به اسلحه نبرده بوده و او را پلیسی آرام معرفی کرده است. با این وجود خانواده مایکل براون که از رای صادره شوکه شده‌اند، پس از اعلام رای برای نخستین‌بار در مقابل دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفتند و پدر مایکل براون گفت که عدالت اجرا نشده و تا زمانی که عدالت اجرا نشود پیگیر قتل فرزند خود خواهد شد. روزنامه واشنگتن پست اما درخصوص دفاعیات دارن ویلسون می‌نویسد که پلیس قاتل مدعی شده مایکل براون قصد داشته اسلحه او را از دستش بگیرد. دارن ویلسون به هیات ژوری گفته است: در یکی از روزهای گرم ماه اوت بود. دو نفر را دیدم که یکی از آنها تی‌شرتی مشکی به تن داشت. صبح همان روز نیز گزارش یک دزدی در منطقه شده بود. به آن دو گفتم که به سمت پیاده‌رو بروند. می‌خواستم از آنها به‌عنوان مظنون بازجویی کنم. همه‌چیز سریع اتفاق افتاد. براون در خودرو خود نشسته بود. براون با مشت به صورتم زد و قصد داشت که اسلحه مرا از دستم در بیاورد. وقتی نتوانست پا به فرار گذاشت و من به دنبال او رفتم. براون می‌گفت که من قصد داشتم شلوارش را بگیرم و در درگیری ناگهان شلیک کردم و گلوله به سر وی اصابت کرد.

پیش از این، دارن ویلسون مدعی شده بود که مایکل براون با خود اسلحه حمل می‌کرده و وی قصد داشته است از خود دفاع کند. این در شرایطی است که در تحقیقات بعدی مشخص شد، براون فاقد هرگونه اسلحه گرم و سرد بوده است.

همزمان سایت سی‌بی‌اس‌نیوز نوشت که خشم مردم کاهش نیافته است و همچنان باید شاهد افزایش حضور جمعیت در نقاط مختلف آمریکا بود. این سایت گزارش می‌دهد که مردم شهر نیویورک، تونل ورودی به نیوجرسی را مسدود کرده‌اند و مانع عبور و مرور شده‌اند. اوضاع در شهرهای کوچک هم به این منوال است. شهرهایی مثل توپکا و کان نیز شاهد حضور معترضان است. گزارش شده که در ساعات پایانی سه‌شنبه شب و اوایل بامداد چهارشنبه در نیویورک، جمعیت معترضان در حال افزایش بوده است.