دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان از آمادگی نصب سامانه یک کیلوواتی خورشیدی در استان برای مشترکان خانگی خبر داد. حاجی رضا تیموری افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد هزینه این امر توسط وزارت نیرو تامین شده است. وی خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند برای اطلاع از دستورالعمل‌ها و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت شرکت به آدرس edch.ir مراجعه کنند.

وی با اشاره به تولید برق و هزینه‌های آن اظهار کرد: سوخت‌های فسیلی اصلی‌ترین منبع تولید برق در نیروگاه‌ها به شمار می‌روند و با توجه به استفاده بسیار از این منبع امروزه این سوخت‌ها رو به پایان است. وی با بیان اینکه جایگزینی سوخت‌های پایان‌پذیر با منابع پایدار از دغدغه‌های اصلی کشورهای در حال توسعه است، افزود: تاکنون راهکارهای مختلفی برای این امر بررسی شده تا از یک انرژی پایا و مقرون به صرفه در این زمینه استفاده شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به انرژی خورشیدی تصریح کرد: بهره‌گیری از این انرژی با توجه به موقعیت جغرافیایی همدان قطعا مزایای بسیاری در تولید برق مورد نیاز استان خواهد داشت. وی با اشاره به بهره‌مندی استان همدان از ۲۵۰ روز آفتابی در طول سال ادامه داد: این امر دسترسی آسان به منبع عظیم انرژی خورشیدی را در سطح استان فراهم کرده است.

تیموری خاطرنشان کرد: تعمیر و نگهداری آسان، بازدهی و راندمان بالا، پایین آمدن هزینه برق مصرفی مشترک و کاهش مصرف سوخت ازجمله مزایای استفاده از انرژی خورشیدی یا سامانه‌های فتوولتائیک است. وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به کاهش حجم آب سفره‌های زیرزمینی و خطراتی که محیط‌زیست را تهدید می‌کند استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند در کاهش مصرف آب در تولید برق و تولید گازهای آلاینده موثر باشد.