چگونه انگیزش کارکنان را در محیط کار افزایش دهیم

مترجم: کتایون یزدانفر انگیزش بخشیدن به کارکنان آسان‌تر از آن است که یک چالش تلقی شود. برای انگیزش بخشیدن به کارکنان، کاری کنید که آنها هر روز برای سرکارآمدن و گذراندن روز خود با شما و یکدیگر هیجان زده باشند. در این راستا کافی است مراحل زیر را دنبال کنید: بخش ۱: خلق محیط کاری دوستانه

فضایی دلپذیر ایجاد کنید. کارکنان شما بخش بزرگی از زندگی خود را در دفتر کارشان سپری می‌کنند. بنابراین باید تلاش کنید محیط کاری تا حد امکان دوستانه و جذاب بیافرینید. آیا کارکنان شما فضایی برای قدم زدن و هواخوری دارند؟ هر چقدر کارکنان احساس آزادی بیشتری داشته باشند، شادتر خواهند بود. درجه حرارت مناسب اتاق کار در میزان کارآیی و عملکرد پرسنل تاثیر مستقیم دارد و انگیزش و تمرکز پرسنل را در بالاترین سطح ممکن نگاه می‌دارد.

با استفاده از نورپردازی محیطی دلپذیر ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که کارکنانتان از نور طبیعی کافی برخوردارند.

می‌توانید از دیوارهای دفاتر کاری استفاده کنید. دیوارها فضایی بسیار عالی برای جلب نظر و بالا بردن انگیزه کاری کارکنان است. یک تابلو اعلانات نصب کنید که کارکنان بتوانند عکس‌ها، کارت‌های تبریک و هرآنچه که دوست دارند با همکاران خود به اشتراک بگذارند روی آن نصب کنند.

کارکنان برجسته را شناسایی کنید و با قراردادن یادداشتی روی تابلو از دستاوردهای وی، تقدیر کنید. شنبه هر هفته، جمله‌ای انگیزه بخش روی تابلوی ورودی شرکت نصب کنید.

چند تابلوی چشم‌نواز به دیوارها بیاویزید. تابلو یا نقاشی‌هایی که تاثیر دل انگیزی در بیننده ایجاد می‌کنند.

از خوراکی‌ها به عنوان مشوق استفاده کنید. قدرت خوراکی‌ها را دست‌کم نگیرید.

روزی را برای صرف صبحانه دسته‌جمعی در هفته تعیین کنید. از این طریق کارکنان به موقع به محل کار آمده و زمان بیشتری را در دفتر سپری می‌کنند.

بخش ۲: شناسایی و پاداش دادن به کارکنان

ویژگی‌های شخصیتی کارمندانتان را شناسایی کنید. اگر کارمندی کاری را به‌طور کاملا مشخصی خوب انجام می‌دهد، باید او را از اینکه به‌طور ویژه‌ای می‌درخشد آگاه سازید.اگر یکی از کارمندان یک کار استثنایی انجام داد، مانند جذب یک مشتری مهم، او را مورد ستایش قرار دهید. شناسایی تلاش‌های فردی کارکنان بسیار مهم است. اما دقت کنید هر بار از افراد مشخصی تقدیر نکنید که این امر منجر به کاهش انگیزه سایر کارمندان خواهد شد.

کارکنان را به‌عنوان یک گروه شناسایی کنید. قدردانی خود را از تلاش‌های تیم کاری همواره نشان دهید تا منجر به سختکوشی بالاتر تیم شود. جلسه‌ای با حضور تمامی کارکنان ترتیب دهید و تاثیر تلاش تیمی کارکنانتان را (حتی‌الامکان با عدد و رقم) در دستیابی به اهداف سازمان بیان دارید.

اگر فکر می‌کنید هنوز نیاز به بهبود وجود دارد، با کارمندان صادق باشید. اما بر این تمرکز کنید که بیش از آنکه بازخورد منفی بدهید آنها را مورد ستایش قرار دهید.

سختکوشی کارکنان را پاداش دهید. تنظیم یک سیستم پاداش راهی عالی برای انگیزش بخشیدن به کارکنان است.

شاید تصور کنید به جز پاداش نقدی به‌گونه‌ای دیگر نمی‌توان از عملکرد کارکنان تقدیر کرد. اما گاهی اثربخشی یک هدیه کوچک نظیر بلیت سینما برای کارمند و خانواده‌اش، به مراتب از پاداش‌های نقدی بیشتر است.

مرخصی ساعتی جایزه بدهید. اجازه دهید یک روز در هفته به انتخاب خود ۳۰ دقیقه زودتر به خانه رفته یا دیرتر به محل کار بیاید.

بخش ۳: توسعه روابط مثبت در محیط کار

اقدام به شناختن کارمندان خود کنید. حتی اگر مشغله کاری زیادی دارید، با اینکار منجر به ایجاد علاقه شخصی در کارکنان شده و باعث می‌شوید آنها بهتر برایتان کار کنند.

روزی را برای صرف قهوه یا چای در کنار کارکنان تعیین کنید. به این بهانه شما می‌توانید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با کارکنان گفت‌وگو کنید.

در مورد خانواده کارکنانتان اطلاعاتی کسب کنید. کارکنان شما ورای شغلشان، زندگی مختص به خود را دارند و هنگامی که احوال خانواده آنها را می‌پرسید، احساس می‌کنند اهمیت بیشتری برایشان قائل هستید.

در مورد علایق کارمندانتان اطلاعات کسب کنید. اگر بدانید کدام کارمند به کدام برنامه تلویزیونی علاقه‌مند است، موضوعی برای گفت‌وگو ایجاد می‌کند.

به یاد داشته باشید برقرار کردن یک رابطه قوی با ایجاد یک دوستی صمیمانه، متفاوت است. ارتباط شما باید دوستانه و آزاد باشد، بدون اینکه وارد حریم خصوصی افراد شوید.

رویداد‌های سازمانی بسازید. وجود روزهای خاص در تقویم شرکت، سبب می‌شود افراد یکدیگر را بهتر بشناسند. افراد برای حضور در محیط کاری که در آن روابط صمیمانه‌ای با همکاران خود دارند، مشتاق‌تر خواهند بود. افراد را برای یک ناهار دسته‌جمعی بیرون از شرکت بفرستید. این امر باعث می‌شود افراد برای شناخت یکدیگر زمان بگذارند. یک تیم ورزشی یا یک لیگ فوتبال دستی بسازید. این امر نه‌تنها سبب همبستگی افراد می‌شود بلکه منجر به ایجاد روحیه همکاری قوی‌تر در افرادی می‌شود که در مواقع غیرکاری هم یک کار تیمی انجام داده‌اند. برای تعطیلات یا بعد از زمان کار تفریحاتی برای کارکنان ایجاد کنید تا منجر به شادی و تجدید قوای آنها شود.