دنیای‌اقتصاد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام «زمان مربوط به ثبت نام طرح ترافیک سال۹۴»، از تغییر شکل مجوزهای جدید طرح ترافیک خبر داد و اعلام کرد: مجوزهای طرح‌ ترافیک سال آینده به‌صورت هوشمند و بدون چاپ و تحویل برچسب‌های کاغذی، صادر می‌شود. ثبت‌نام از متقاضیان آرم طرح ترافیک سال۹۴، از یکشنبه هفته آینده از طریق سایت شهرداری تهران آغاز خواهد شد و در پایان مراحل بررسی درخواست‌ها، مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک، به جای ارائه «برچسب‌های کاغذی قابل نصب روی شیشه‌ خودرو»، برای اولین‌بار به شکل «کارت‌ الکترونیکی» به افراد واجدشرایط آرم، داده می‌شود.

مجوزهای جدید، به‌صورت نامرئی و از طریق دوربین‌ها -کنترل الکترونیکی از روی پلاک خودرو- تردد خودروهای دارای مجوز را کنترل می‌کند و نیازی به نمایش روزانه کارت الکترونیک نیست.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، با تکمیل دوربین‌های نظارتی در محدوده طرح ترافیک خیابان‌های تهران، تردد خودروها در کل این محدوده، از سال آینده به‌صورت «هوشمند» کنترل می‌شود و چون ورود به محدوده طرح ترافیک از ابتدای سال۹۴، برخلاف سال‌‌های گذشته، نیازی به داشتن مجوز نصب‌شده روی شیشه خودروها برای رویت توسط ماموران پلیس راهور ندارد، مجوز ورود به محدوده با ثبت پلاک خودروهای واجدشرایط در سامانه نظارتی دوربین‌ها، به شکل هوشمند و نامرئی، صادر می‌شود.

شهرداری در عین حال، یک کارت‌ الکترونیکی نیز در اختیار هر دارنده مجوز طرح ترافیک۹۴، قرار می‌دهد که اگر در محدوده طرح، نیاز به رویت اصل مجوز توسط پلیس باشد، کارتی که پلاک ماشین روی آن نوشته شده است، به ماموران نشان داده شود. کارت‌‌های طرح ترافیک، قابلیت کارت‌های اعتباری برای استفاده در مترو و سامانه‌های اتوبوسرانی را نیز دارند. روابط‌عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این زمینه اعلام کرد: متقاضیان آرم از ۱۶ آذر به مدت دو هفته و تا سی‌ام آذر فرصت دارند تا از طریق سایت www.tehran.ir نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور اقدام کنند. همچنین سید جعفر تشکری‌هاشمی معاون شهردار تهران نیز با اعلام اینکه مجوزهای طرح ترافیک سال ۹۴، نسبت به مجوزهای دوره‌های قبل دارای تفاوت‌هایی است، تاکید کرد: به تمامی افرادی که آرم طرح ترافیک سالانه دریافت می‌کنند، به همراه آن یک عدد کارت اعتباری استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی که امکان استفاده از مترو، اتوبوس‌های تندرو و سایر اتوبوس‌ها را برای آنها فراهم می‌کند نیز اهدا می‌شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه کارت‌های اعتباری اهدایی، شخصی‌سازی شده و جایگزین برچسب‌های سابق می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه کنترل خودروها از طریق دوربین‌های پلاک‌خوان انجام می‌شود، ضرورتی به نصب برچسب روی شیشه خودروها وجود نخواهد داشت و کارت مذکور به منزله مجوز طرح ترافیک به منظور ارائه در بازدیدهای موردی خواهد بود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بسیاری از متقاضیانی که موفق به دریافت مجوز طرح ترافیک می‌شوند، در ایامی از سال تمایل به ورود به محدوده طرح ترافیک ندارند، تصریح کرد: امسال برای نخستین بار ضمن اینکه به نسبت تعداد روزهایی که این متقاضیان اعلام می‌کنند وارد محدوده نمی‌شوند، از سرجمع هزینه سالانه آرم آنها کم می‌شود، همچنین بابت هر روز انصراف نیز یک سفر رایگان با حمل‌و‌نقل عمومی به عنوان مشوق در کارت اعتباری آنها شارژ خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه کارت‌های اعتباری مبلغ‌دار بوده و از سوی خود متقاضیان نیز قابل شارژ است، اضافه کرد: نظر به لزوم توسعه خدمات الکترونیک، به جز مرحله کنترل مدارک در دفاتر خدمات الکترونیک، سایر مراحل به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و کارت اعتباری که به منزله مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک است از طریق پست به نشانی متقاضی ارسال می‌شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه به‌منظور سهولت و سرعت در ثبت‌نام، اطلاعات ثابت افرادی که در سال‌های قبل در سیستم مکانیزه ثبت‌نام کرده‌اند، محفوظ می‌ماند، اظهار کرد: امسال نیاز نیست که متقاضیان تمامی اطلاعات خود را ثبت کنند، بلکه متقاضی صرفا نسبت به اصلاح اطلاعاتی که نیاز به تصحیح دارند، باید اقدام کند. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه مدارک و مستندات مواردی که منجر به کسب امتیاز افراد در جهت دریافت آرم طرح ترافیک شده، ‌باید به صورت حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک ارائه شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه داشتن برچسب معاینه فنی از مراکز مکانیزه معتبر، پرداخت عوارض سالانه خودرو و اخذ گواهی عدم خلافی برای ثبت‌نام طرح ترافیک ضروری است، متقاضیان از امروز نسبت به دریافت مدارک مذکور اقدام کنند.تشکری هاشمی با بیان اینکه در سال۹۴ نیز عبور و مرور خودروهای هیبریدی و برقی همچون سال جاری در صورت ثبت اطلاعات در سامانه، در محدوده طرح ترافیک آزاد و رایگان خواهد بود، تصریح کرد: تعداد مجوزهای طرح ترافیک در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حتی یک فقره نیز افزایش پیدا نخواهد کرد.