توپ طلا را چه کسی صید می‌کند؟

گروه ورزش: در حالی که دقیقا چهل روز دیگربه اعلام اسامی برترین‌های فوتبال دنیا در سال ۲۰۱۴ باقی‌مانده است فوتبال‌دوستان سراسر جهان بی‌صبرانه منتظر آن هستند تا ببینند توپ طلای فیفا که با همکاری مجله فرانس فوتبال به بهترین بازیکن سال اهدا می‌شود امسال نصیب کدام یک از سه نامزد نهایی آن می‌شود و لقب بهترین فوتبالیست دنیا در سال اخیر به کدام بازیکن تعلق می‌گیرد. در چند سال اخیر مسی و رونالدو پای ثابت انتخاب نهایی این جایزه بوده‌اند اما امسال یک دروازه‌بان به این دو اضافه شده است. فیفا در فهرست نهایی خود برای انتخاب بهترین بازیکنان جهان درسال ۲۰۱۴ اسامی کریستیانو رونالدو از رئال مادرید،لیونل مسی از بارسلونا و مانوئل‌نویر را ازتیم بایرن‌مونیخ در لیست نهایی خود جای داده است.همچنین دربخش انتخاب بهترین مربی سال نیز اسامی دیگوسیمئونه مربی اتلتیکو مادرید، کارلوآنجلوتی مربی تیم رئال مادرید و یواخیم‌‌لو مربی تیم ملی آلمان دیده می‌شود.

کریستیانو رونالدو در سال ۲۰۱۴ موفق شد با رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا و کوپا دل ری

را فتح کند و سوپرکاپ اروپا را هم با این تیم مال خود کرد. همچنین با ۱۷ گل آقای گل چمپیونز لیگ شد و رکورد بیشترین گل در یک فصل را در تاریخ این مسابقات به خود اختصاص داد. وی همچنین آقای گل لالیگا هم شده است. اما شرایط رونالدو در بازی‌های ملی کمی متفاوت است. هرچند که وی در مقدماتی جام جهانی کمک بزرگی به تیم کشورش برای صعود به این بازی‌ها کرد اما در رقابت‌های جام جهانی ناکام بود و نتوانست تیمش را به مرحله بعد هدایت کند و در همان مرحله گروهی حذف شد.

اما مسی با بارسلونا هیچ جامی را در سال ۲۰۱۴ نگرفت. نایب قهرمانی لالیگا و ناکامی در چمپیونز لیگ و کوپا دل ری سال بدی را برای بارسا و مسی رقم زد. البته مسی در مقایسه با رونالدو در مسابقات ملی مثمرثمر بود و در جام‌جهانی با کشورش عملکرد خوبی داشت و به فینال این مسابقات راه یافت و نایب قهرمان شد. همچنین مسی در جام جهانی ۴ گل زد و به‌عنوان بهترین بازیکن این مسابقات برگزیده شد.

اسم مانوئل نویر برای اولین بار در این بین دیده می‌شود. دروازه‌بان ژرمن‌ها فصل فوق‌العاده‌ای را پشت‌سر گذاشت. وی توانست با کشورش جام جهانی را فتح کند و همچنین جایزه دستکش طلایی را هم به نام خود ثبت کرد. نویر با بایرن مونیخ موفق به فتح بوندسلیگا شد، اما در نیمه نهایی لیگ قهرمانان به رئال مادرید باختند و از رسیدن به فینال و کامل کردن سه‌گانه ناکام ماندند. نویر در این فصل بوندسلیگا هم در ۱۳ بازی فقط ۳ گل دریافت کرده و از این حیث عملکردش فوق‌العاده عالی بوده است. برنده نهایی در مراسم اهدای توپ طلای فیفا در تاریخ ۲۲ دی(۱۲ ژانویه ۲۰۱۵) سال جاری مشخص خواهد شد.

اما اهدای این جوایز مخالفانی را هم در بین مربیان و کارشناسان این رشته ورزشی دارد.آرسن‌ونگر سرمربی فرانسوی آرسنال به روشنی می‌گوید که کاملا با اهدای جوایز فردی برای ورزش‌های تیمی مخالف است و اعلام کرد که تلاش می‌کند تا دادن چنین جوایزی متوقف شود. وی با انتقاد از هیاهویی که در مورد توپ طلا به وجود آمده، مخالفتش را با اهدای چنین جوایزی اعلام می‌کند و می‌گوید: «توپ طلا را به چه کسی می‌دهم؟ به هیچ‌کس. من مخالف جوایز فردی هستم. این مهر تاییدی بر فردگرایی است که با روح ورزش فوتبال در تضاد است. من به شدت با این جایزه مخالف هستم و علیه آن مبارزه می‌کنم چون به فوتبال ضربه می‌زند. اهدای چنین جوایزی به‌طور ناخودآگاه باعث می‌شود تا بازیکن به سمت ارائه نمایش‌های فردی گرایش پیدا کند.»

در چند وقت اخیر؛ فعل‌وانفعالات و اظهارنظرهای زیادی در مورد این انتخابات وجود داشته است، اما بدون شک در انتخاب بهترین بازیکن سال موضوعات سیاسی یا موضوع درآمد از اسپانسرهای مالی این بازیکنان نیز تاثیرگذار است. حال باید ببینیم امسال مسی «پنج تایی» می‌شود یا رونالدو هت تریک می‌کند یا نویر به‌عنوان یک دروازه‌بان این جایزه ارزشمند را برای اولین بارنصیب خود می‌سازد.