نگاه سرد مشتریان به بازار خودرو

گروه خودرو: بازار خودرو آخرین ماه از پاییز را در حالی طی می‌کند که به نظر می‌رسد فعالان بازار دیگر تحمل سرمای آن را ندارند. یخ‌زدگی بازار خودرو در حالی ادامه دارد که حتی اتفاقی مانند رشد ناگهانی نرخ ارز در اوایل هفته جاری نیز تاثیری در رونق آن نداشته است. با نوسان رو به بالای نرخ ارز اگرچه فعالان بازار انتظار ورود مشتریان به بازار خودرو را می‌کشیدند، اما مشتریان نشان دادند که حتی رشد نرخ ارز نیز (به‌عنوان عاملی برای پش‌بینی رشد قیمت‌ها در آینده) نمی‌تواند محرکی برای ورود آنها به بازار شود، چرا که به گفته فعالان بازار معاملات با وجود نوسانات ارزی نیز با تحول چندانی همراه نبود، اما عبور مشتریان از کنار رشد نرخ ارز در هفته جاری در حالی رخ داد که در کنار این موضوع، فعالان بازار این انتظار را داشتند که پس از اتمام مذاکرات هسته‌ای، رونق به بازار خودرو بازگردد. این پیش‌بینی در حالی بود که اما با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای و خوش‌بینی‌های حاصل از آن، نتیجه‌ای که تصور می‌شد به دست نیامد.

مدیر فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا در رابطه با شرایط بازار به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به نظر می‌رسد نتایج مذاکرات هسته‌ای و امیدی که برای رفع تحریم‌ها و رونق اقتصادی ایجاد شده است، هنوز به باور عموم نرسیده؛ زیرا آنها همچنان بازگشت به بازار را به تاخیر می‌اندازند، اما پیش‌بینی من این است که تا چند هفته آینده بازار با رونق معاملات همراه باشد. حسن فروزانمهر با اشاره به این نکته که در حال حاضر خودروسازان روش‌های متنوعی را برای فروش در نظر گرفته‌اند می‌گوید: در حال حاضر میزان مراجعه مشتریان به خودروسازان برای خرید خودرو خوب است، اما هنوز به آن سطحی که انتظار داشته‌ایم نرسیده است.

فروزانمهر پایین آمدن قدرت خرید مشتریان را دلیلی بر عدم مراجعه مشتریان نمی‌داند و عنوان می‌کند که قیمت خودرو از اردیبهشت و خرداد امسال تا کنون به‌طور متوسط ۳ درصد رشد داشته است؛ بنابراین فکر نمی‌کنم این میزان افزایش قیمت قدرت خرید مشتریان را با کاهش چشمگیری همراه کرده باشد.

اما بازار خودروهای داخلی در حالی روی یک خط صاف حرکت می‌کند و معاملات در آن جریان چندانی ندارد که از بازار چینی‌ها خبر می‌رسد، این روزها خرید و فروش محصولات چشم‌بادامی‌ها با رونق بیشتری در حال انجام است.

بر این اساس اگرچه فاصله قیمت خودروهای داخلی در بازار و کارخانه به دلیل رونق نداشتن معاملات در بازار بسیار کم شده است و حتی قیمت برخی خودروها در بازار از کارخانه نیز کمتر شده است، اما شرایط برای چینی‌ها متفاوت است و قیمت این محصولات در کارخانه و بازار فاصله یک تا دو میلیون تومانی خود را حفظ کرده است. کارشناسان عقیده دارند تنوع چینی‌ها و آپشن‌هایی که در مقایسه با قیمت به مشتری عرضه می‌کنند از مهم‌ترین دلایل استقبال از خودروهای چینی است.

اما بازار خودروهای داخلی در حالی روزهایی آرام را پشت سر می‌گذارد که مدیر فروش و بازاریابی سایپا از ورود سراتو به بازار در هفته آینده خبر می‌دهد. سراتو که تولید آن با تشدید تحریم‌ها علیه ایران با تاخیر زیادی همراه شد، روز گذشته نخستین پلاک‌ خود را از پلیس تحویل گرفت تا به زودی وارد بازار شود. برنامه سایپا برای تولید این خودرو در سال جاری ۴ هزار دستگاه است. این خودرو که در دو مدل دنده‌ دستی و اتومات وارد بازار خواهد شد به ترتیب قیمتی برابر با ۶۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد. به عقیده کارشناسان ورود خودروهای جدید به بازار می‌تواند محرکی برای خرید باشد، اما با توجه به قیمت بالای خودروهای جدید، باید منتظر ماند و دید محصولات جدید خودروسازان می‌توانند تحرک لازم را در بازار ایجاد کنند یا خیر.

افت‌خیز داخلی‌ها

اما آن‌طور که از بازار خودرو خبر می‌رسد، معاملات در هفته جاری به قدری کمرنگ بوده است که قیمت برخی خودروها روندی نزولی داشته است. بر این اساس پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که در هفته‌های گذشته شاهد قیمت ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی آن هم بودیم، طی این هفته با کاهش قیمتی ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته به ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. مدل صندوقدار این خانواده نیز با کاهش قیمتی مشابه در بازار با قیمت ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قابل معامله است. اما تندر ۹۰ که این روزها تولید آن در کارخانه با کاهش چشم‌گیری در حال ادامه است، با وجود کمیاب بودن در بازار این هفته تغییر قیمت چندانی نداشته است. به نظر می‌رسد این خودرو به سقف قیمت خود رسیده است و قیمت آن بیش از این افزایش نخواهد یافت. بر این اساس قیمت مدل ‌E۲ این فرانسوی محبوب در بازار هم‌اکنون روی ۴۳‌میلیون تومان قرار دارد. مدل دنده اتومات این خودرو هم که در ایران‌خودرو تولید می‌شود، در بازار این هفته ۵۰۰ هزار تومان رشد قیمت داشته است تا به این ترتیب رقم ۵۵ میلیون تومان را برای خود به ثبت برساند. آن‌طور که شنیده می‌شود، طی مذاکراتی که در جریان برگزاری دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو میان خودروسازان و نمایندگان رنو انجام شده است، توافقی ضمنی برای تولید بیش از ۶۰ هزار دستگاه تندر ۹۰ در روز انجام شده است، اما با این وجود باید منتظر ماند و دید با توجه به اینکه نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران هنوز نهایی نشده است، چنین اتفاقی در خطوط تولید خودروسازان رخ خواهد داد؟

اما دیگر فرانسوی بازار پژو ۴۰۵ بنزینی است که در مدل دو ایربگ خود، قیمتی برابر با ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد.

۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز هم‌‌اکنون در بازار قیمتی برابر با ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد.

پارس سال با دوایربگ هم خودرویی است که از هفته گذشته تا کنون ۵۰۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده است تا در این هفته به قیمت ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسد. مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اما نگاهی به قیمت‌ها در خانواده سمند نیز نشان‌دهنده این است که سمند ال.ایکس دو ایربگ نسبت به هفته گذشته تفاوت قیمتی را تجربه نکرده است و همچنان روی ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باقی مانده است. مدل تک ایربگ این خودرو نیز ۲۸ میلیون تومان قیمت دارد که خبر از ثبات قیمت آن دارد. رانا اما به‌عنوان عضو جدید خانواده سمند در بازار این هفته رشد قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی داشته است و هم‌اکنون روی ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار دارد.

سوزوکی گراند ویتارا نیز که مدتی است تولید آن در ایران‌خودرو از سر گرفته شده است، در کلاس ۸ خود قیمتی برابر با ۱۴۰ میلیون تومان دارد و در کلاس ۵ نیز با قیمت ۱۳۵ میلیون تومان قابل معامله است.

نگاهی به خانواده پراید نیز نشان می‌دهد که قیمت‌ها در مورد محصولات این خانواده نیز بدون تغییر بوده است. به این ترتیب پراید ۱۱۱ که می‌توان گفت در بازار طرفداران زیادی دارد مانند هفته گذشته روی ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باقی مانده است. مدل‌های ۱۳۱ و ۱۳۲ نیز به ترتیب ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

تیبا که هم اکنون در دو مدل عرضه می‌شود، در مدل صندوقدار خود روی ۲۴ میلیون تومان ثبات قیمت داشته است و در مدل هاچ‌بک خود که با نام تیبا دو شناخته می‌شود در بازار قیمتی برابر با ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.