گروه بازرگانی: هیات تجاری آلمانی پس از ۲۰ سال برای رایزنی و همکاری‌ دوجانبه، صبح روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران مذاکرات رو در رو را آغاز کرد. رفت و آمد هیات‌های تجاری به ایران از یک سال گذشته با مذاکرات ژنو برای بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری شدت گرفته و پس از هیات فرانسوی این بار نوبت آلمانی‌ها بود که فرصت‌های خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران محک بزنند.

یک هیات آلمانی متشکل از ۲۹ شرکت و ۳۴ بازرگان به همراه روسای انجمن خاورمیانه و نزدیک آلمان که مهم‌ترین نقش را در برقراری روابط تجاری ۸۰ سال اخیر در آلمان ایفا کرده‌اند، وارد کشور شدند و مذاکرات رو در رویی را در اتاق بازرگانی ایران آغاز کردند.

به گفته ورکهارددامن، نایب‌رئیس انجمن خاورمیانه و نزدیک آلمان، این هیات بنا دارد تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، حمل‌ونقل، ماشین‌آلات، مواد غذایی و فناوری را به‌صورت ویژه بررسی کند. مدیریت منابع آب نیز از دیگر موضوعات مهمی است که آلمان‌ها روی آن تبادل اطلاعات خواهند داشت.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران و علی‌اکبر فرازی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران پذیرای هیات آلمانی به سرپرستی ورکهارد دامن نایب‌رئیس انجمن نموف (سازمان توسعه تجارت با کشورهای خاورمیانه) بودند. شافعی در همایش تجاری ایران و آلمان با بیان اینکه همکاری آلمان در شرایط جدید با توجه به برنامه‌های دولت در توسعه صنایع کوچک و متوسط و موضوع انرژی و توسعه حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی قابل توجه است، گفت:‌ بحث حمل‌ونقل ریلی و اتصال کشورهای آسیای مرکزی به دریای آزاد و بازگشایی راه‌آهن قزاقستان به چین ازجمله برنامه‌هایی است که به‌منظور توسعه حمل‌ونقل ریلی در برنامه‌های آتی دولت است و آلمان در این زمینه تجربیات خوبی دارد که می‌توان برای همکاری در آینده برنامه‌ریزی کرد. در این دیدار شافعی به پیشینه روابط اقتصادی بین تجار ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: از گذشته‌های بسیار دور کالاهای سنتی ایران مانند خشکبار، فرش و زعفران مورد استقبال مردم و تجار آلمانی بوده است. همچنین در صنایع ایران مانند نفت و گاز، نیروگاه‌ها و فولاد حضور شرکت‌های مطرح آلمانی مانند زیمنس بسیار مشهود و مثال‌زدنی است.

ر ئیس اتاق ایران حضور هیات آلمانی در اتاق ایران را نشانه عزم فعالان اقتصادی و آلمانی برای توسعه روابط ارزیابی کرد و گفت: طی چند سال اخیر، موانع بین‌المللی عامل اصلی کاهش همکاری‌های تجاری بین دو کشور بود که به این ترتیب روند کاهش تحریم‌ها و سفر بیشتر شرکت‌های اروپایی به ایران در آینده نزدیک سرعت خواهد گرفت. رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در چند سال گذشته، حجم روابط اقتصادی ایران و آلمان به کمتر از نصف کاهش یافت؛ در صورتی‌که ظرفیت افزایش سطح روابط اقتصادی با آلمان تا بیش از ۶ میلیارد دلار وجود دارد. شافعی با تاکید بر اینکه باید حجم مبادلات تجاری بین دو کشور را از سطح ۶ میلیارد دلار افزایش دهیم، گفت: با توجه به شرایط مناسب در زمینه همکاری‌های مشترک میان دو کشور امیدواریم آینده خوبی را در این بخش داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: استفاده از دانش و تکنولوژی‌های نوین در ایران از قبل آغاز شده و با سرعت رو به جلو است و قرار است این حرکت با سرعت پیش رود. شافعی اظهار کرد: با آلمان می‌توانیم همکاری‌های ثمربخشی داشته باشیم و آلمان به‌عنوان کشوری که توانسته میزان مصرف خود را از انرژی‌های فسیلی به تجدیدپذیر تغییر دهد، مورد توجه است. شافعی ادامه داد: در چند سال گذشته به دلایلی بین ما و کشورهای اروپایی محدودیت‌هایی ایجاد شد و متاسفانه حجم روابط ما به کمتر از نصف کاهش یافت و این وضعیت به اقتصاد آلمان و ایران لطماتی وارد کرد. اما اکنون با رویکرد جدیدی روبه‌رو هستیم و با استقرار دولت یازدهم، سیاست سازنده تعامل ایران با اقتصاد جهانی به‌عنوان اولویت در ایران مطرح است و توسعه روابط اقتصادی با کشورها مخصوصا کشورهای دوست مورد توجه قرار گرفته است.