خبرگزاری تسنیم: دولت در لایحه بودجه سال ۹۴ درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن را ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد کرد. براساس لایحه بودجه پیشنهادی دولت‌ برای سال ۹۴ ، درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

در بودجه امسال درآمد دولت از حقوق دولتی ۱۸۰۰ میلیارد تومان مصوب شده؛ این درحالی است که در سال ۹۲ سهم این بخش در قانون بودجه برابر با ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

البته درآمد حاصل از حق انتفاع بهره برداری معادن در سال آینده ۱۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

از سوی دیگر براساس لایحه دولت برای بودجه سال ۹۴، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌کننده معادن سنگ آهن نیز موظفند بابت حق انتفاع بهره‌برداری ۳۰ درصد پرداخت کنند. دولت در لایحه بودجه سال ۹۴ مصوب کرده است که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌کننده معادن سنگ‌آهن که پروانه بهره‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران یا شرکت‌های تابعه، موظفند بابت حق انتفاع بهره‌برداری از معادن فوق در سال ۱۳۹۴، معادل ۳۰ درصد مبلغ فروش محصولات خود (سنگ‌آهن خام، سنگ آهن دانه‌بندی و افشرده (کنسانتره) تحویلی برای گندله‌سازی درون شرکت و افشرده فروشی (کنسانتره فروشی) به خارج از شرکت را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

البته تا سقف ۶ هزار میلیارد ریال از مبالغ واریزی متناسب با میزان دریافتی واریز در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۹۰ درصد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ۱۰ درصد سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی کشور از طریق ردیف ۸۳-۵۳۰۰۰۰ و ۱۲۳-۵۳۰۰۰۰ قرار می‌گیرد تا جهت طرح‌های اکتشافی، طرح‌های پژوهشی کاربردی، زیست محیطی و ایجاد زیرساخت‌های معدنی هزینه شود.

همچنین مبلغ پانصد میلیارد ریال از درآمد این بند به حساب خزانه معین استان محل استقرار معدن واریز می‌شود.