گروه صنعت و معدن: سرمایه‌گذاری برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی در حالی یکی از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که آمار روند صدور پروانه بهره‌برداری ایجادی به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد، آذربایجان شرقی در این مورد صدرنشین است. استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، قزوین و قم نیز به ترتیب در رتبه دوم تا پنجم قرار دارند. بر اساس آمار ۷ ماه منتهی به مهر امسال، از مجموع ۱۷۱۵ پروانه بهره‌برداری ایجادی، ۱۷۶ پروانه در استان آذربایجان شرقی صادر شده که از لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۶۶ درصدی داشته است. با این حال، درصد تغییر سرمایه‌گذاری محقق شده برای صدور پروانه بهره‌برداری ایجادی در این استان منفی ۴/۱۰ درصد و میزان اشتغال ایجاد شده از صدور پروانه بهره‌برداری در این استان نیز با افت ۷/۱۶ درصدی همراه بوده است. اشتغال ایجاد شده حاصل از صدور ۱۷۶ پروانه بهره‌برداری در استان آذربایجان شرقی ۱۷۰۲ نفر است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۶ پروانه بهره‌برداری ایجادی در این استان صادر شد که برای ۲۰۴۴ نفر شغل ایجاد کرده است.

آمار ۷ ماه منتهی به مهر ۹۳ نشان می‌دهد که استان اصفهان نیز با صدور ۱۵۵ پروانه بهره‌برداری ایجادی در رتبه دوم قرار گرفته است. مقایسه تعداد پروانه بهره‌برداری ایجادی در این استان با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲/۷۸ درصدی حکایت دارد. همچنین تعداد اشتغال ایجاد شده حاصل از صدور پروانه بهره‌برداری ایجادی در این استان نیز رشد ۵/۴۹درصدی داشته است. بر این اساس، در سال جاری از محل صدور پروانه بهره‌برداری ایجادی در استان اصفهان ۲۷۲۱ شغل ایجاد می‌شود؛ این در حالی است که سال گذشته با صدور ۸۷ فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی در این استان ۱۸۲۰ شغل ایجاد شده بود. در عین حال، درصد تغییر سرمایه‌گذاری محقق شده برای صدور پروانه بهره‌برداری ایجادی در این استان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴/۶۶ درصدی داشته است.

بررسی آمار ۷ ماه منتهی به مهر امسال نشان می‌دهد که در استان خراسان رضوی نیز به تعداد ۱۱۱ پروانه بهره‌برداری صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد۴/۳۵ درصدی داشته است، اما از لحاظ ایجاد اشتغال با افت ۶/۱ درصدی روبه‌رو بوده است؛ به طوری که از محل صدور پروانه بهره‌برداری در این استان در سال جاری ۱۷۶۱ شغل ایجاد شده است. در ۷ ماه منتهی به مهر سال گذشته در استان خراسان رضوی به تعداد ۸۲ پروانه بهره‌برداری ایجادی صادر شده که ۱۷۸۹ نفر شغل ایجاد کرده است. رشد سرمایه‌گذاری محقق شده در استان خراسان رضوی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۴/۱۵۹درصد بوده است.

قزوین چهارمین استان از لحاظ صدور بالاترین پروانه بهره‌برداری ایجادی است؛ به طوری که در ۷ ماه منتهی به مهر امسال در این استان ۹۶ پروانه بهره‌برداری ایجادی صادر شده است. بررسی درصد تغییر تعداد پروانه بهره‌برداری ایجادی در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱/۳۹درصدی حکایت دارد. در زمینه ایجاد اشتغال نیز در استان قزوین رشد ۴/۱۱ درصدی ثبت شده است. میزان رشد سرمایه‌گذاری محقق شده در این استان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی ۱/۴ درصد است.

در استان قم نیز صدور ۹۱ پروانه بهره‌برداری ایجادی در ۷ ماه منتهی به مهر امسال ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲/۴۹درصدی داشته است. بر این اساس، استان قم پنجمین استان از لحاظ صدور بالاترین پروانه بهره‌برداری ایجادی است. از محل صدور پروانه بهره‌برداری ایجادی در این استان در سال جاری ۱۲۹۹ نفر شغل ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳/۵۴ درصدی داشته است. در سال گذشته در این استان ۶۱ پروانه بهره‌برداری ایجادی صادر شد که ۸۴۲ نفر شغل ایجاد کرده است. میزان رشد سرمایه‌گذاری محقق شده در این استان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد است.

آمار ۷ ماه منتهی به مهر امسال نشان می‌دهد که در مجموع در استان‌های کشور ۱۷۱۵ پروانه بهره‌برداری ایجادی صادر شده که نسبت به سال گذشته ۷/۲۸ درصد رشد داشته است. از محل صدور این میزان پروانه بهره‌برداری نیز ۲۶ هزار و ۵۸۲ نفر شغل ایجاد شده است. در ۷ ماه منتهی به مهر سال گذشته در استان‌ها و مناطق آزاد کشور به تعداد ۱۳۳۳ پروانه بهره‌برداری ایجادی صادر شده که از محل آن ۲۵ هزار و ۹۶۱ شغل ایجاد شده است. مقایسه آمار اشتغال پروانه بهره‌برداری ایجادی صادر شده در سال جاری با سال گذشته حکایت از رشد ۴/۲ درصدی دارد. با این حال، رشد سرمایه‌گذاری محقق شده با افت ۹/۳ درصدی روبه‌رو بوده است. در ۷ ماه منتهی به مهر امسال استان‌های هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد بیشترین رشد سرمایه‌گذاری محقق شده را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند. در عین حال، متوسط سرمایه‌گذاری پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی در هر واحد ۶/۲۴میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۳۳ میلیارد ریال) با کاهش حدود ۲۵ درصدی مواجه بوده است. همچنین متوسط اشتغال ایجاد شده در هر واحد نیز در ۷ ماه منتهی به مهر امسال ۱۵ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۹ نفر) با کاهش حدود ۲۰ درصدی همراه است.

سهم استان‌ها از پروانه‌های صنعتی