گروه صنعت و معدن: دوازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان در حالی برگزار شد که دو طرف بر افزایش دو برابری مبادلات تجاری تاکید کردند. در حال حاضر میزان مبادله تجاری ایران و ارمنستان ۳۰۰میلیون دلار است و مقامات مسوول در حوزه انرژی در نظر دارند این رقم را تا دو برابر افزایش دهند. از سوی دیگر، پیش‌بینی شده تا با بهره‌برداری از خط سوم انتقال فشار قوی برق تا سال ۲۰۱۸ میزان انتقال برق بین دو کشور دو تا سه برابر افزایش یابد. حمید چیت‌چیان در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران گفت: وقفه‌ای دو ساله در برگزاری اجلاس این کمیسیون داشتیم که در ملاقات‌ها و مذاکره‌هایی که بین دو کشور صورت گرفت، تصمیم به برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان تا پیش از پایان سال جاری میلادی گرفتیم.

وی اظهار کرد: ایران و ارمنستان روابط سیاسی بسیار خوبی دارند و دو کشور دوست و همسایه همواره در جهت هم‌گرایی منطقه‌ای تلاش کرده‌اند که ضرورت دارد همکاری‌های بازرگانی، تجاری، اقتصادی و اجتماعی خود را نیز به پایه روابط سیاسی برسانیم.

چیت‌چیان گفت: چهار کمیته «بانکی، مالی، سرمایه‌گذاری، تجاری و صنایع»، کمیته «حمل‌ونقل، شهرسازی، کشاورزی و ارتباطات و مخابرات»، کمیته «فرهنگی، گردشگری، آموزش عالی، بهداشت و اموراجتماعی» و کمیته «نفت و گاز، آب، محیط زیست و برق» برای پیگیری و بررسی همکاری‌های مشترک تشکیل شده است و افزون‌بر آن کمیته‌ای به‌طور خاص روی فعالیت‌های مشترک دو کشور برای احداث نیروگاه برق‌آبی «مگری» متمرکز می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه از بازنگری در ظرفیت نیروگاه مگری در مرز مشترک ایران و ارمنستان به‌دلیل تغییر به‌وجود آمده در آورد رودخانه ارس خبر داد و گفت: ما این تغییر را به ارمنستان اعلام کردیم و براساس مطالعه‌های صورت‌گرفته، میزان ظرفیت نیروگاه در هر کشور ۱۰۰ مگاوات خواهد بود.

وزیر نیرو اظهار کرد: دریافت برق از سوی ایران در برابر تحویل گاز طبیعی به ارمنستان صورت می‌گیرد که با ساخت خط انتقال سوم امکان افزایش ظرفیت تبادل برق به‌وجود می‌آید، اما میزان افزایش برق تبادلی تحت تاثیر مذاکره‌های طرف ارمنی با وزارت نفت در ازای دریافت مقدار بیشتری گاز طبیعی است.

همچنین «یرواند زاخاریان» وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با اشاره به توقف دو ساله برگزاری اجلاس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان، گفت: امروز فرصت برگزاری دوازدهمین نشست مشترک دو کشور فراهم شده است.

وی افزود: جمهوری ارمنستان جایگاه بالایی برای رابطه با ایران قائل است که براساس منافع مشترک، حسن همجواری و دوستی دو کشور متکی است. وی اظهار کرد: روابط دوستانه دو کشور از گذشته بسیار دوری برخوردار است و ما هر تلاشی برای تعمیق و گسترش این روابط انجام می‌دهیم. زاخاریان با بیان اینکه مسائل مختلفی در برنامه کاری این اجلاس پیش‌بینی شده است، گفت: احداث خط انتقال سوم برق بین ایران و ارمنستان از جمله برنامه‌های در دست بررسی کمیته‌های تخصصی این اجلاس است که امیدواریم عملیات عمرانی آن به‌زودی آغاز شود و ظرف دو سال به پایان برسد.

وی ادامه داد: بررسی وضعیت نیروگاه برق‌آبی مگری از دیگر برنامه‌های مهم ما در این اجلاس است که امیدواریم طی دو روز برگزاری این اجلاس، در زمینه تمدید برنامه زمانی ساخت این نیروگاه به توافق رسیده و فعالیت‌های مقدماتی آن را آغاز کنیم.