کنفرانس تخصصی آهن و فولاد دبی ۲۰۱۴ در حالی به اتمام رسید که کشورهای منطقه خاورمیانه و شرق آسیا خبر از افزایش تعرفه واردات فولاد برای مقابله با تولیدات چینی دادند، در این میان تصمیم مسوولان ایرانی نیز برای تولیدکنندگان داخلی اهمیت ویژه‌ای یافته است. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو یکی از کارشناسان ارشد این سازمان که در کنفرانس مذکور حضور داشت،‌ با اعلام این خبر تصریح کرد: کاهش رشد اقتصادی چین و افت مصرف فولاد در آن کشور سبب شده بسیاری از کشورها در مناطق خاورمیانه، ‌شمال آفریقا و شرق آسیا اقدام به طراحی تعرفه‌های جدید برای ممانعت از سرازیر شدن تولیدات مازاد از چین کنند.

وی با اشاره به افت قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن و فولاد،‌ سال ۲۰۱۵ را سالی دشوار برای تولیدکنندگان این مجموعه اعلام کرد. هجدهمین کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد هفته گذشته در دبی با حضور ۷۵۰ شرکت‌کننده از شرکت‌های معتبر جهان برگزار شد. در این همایش عنوان شد افت حدود ۲درصدی مصرف فولاد چین در ماه آگوست جاری که کاهش قیمت این فلز را در آن کشور در پی داشت تولیدکنندگان چین را وادار کرد، منطقه خاورمیانه از جمله ایران را هدف نخست خود برای صادرات فولاد در نظر بگیرند. این کارشناس اظهار کرد: سرمایه گذاری ۱۳۰۰ میلیارد دلاری کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تولید فولاد،‌ نیازمند حمایت پایدار از چنین سرمایه‌گذاری و اشتغال مرتبط با آن است از همین رو تلاش مسوولان این کشورها برای ایجاد سدی برابر تولیدات چینی دو چندان خواهد شد. کارشناس ارشد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اعلام اینکه به رغم کاهش قیمت فولاد چینی،‌ قیمت قراضه تغییر چندانی نداشته است گفت:‌ این امر برای تولید و صادرات فولاد در ترکیه تهدید محسوب می‌شود و صادرات این کشور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد به همین سبب آن کشور نیز سد راهی برای کالای چینی ایجاد می‌کند. به گفته وی،‌ ترکیه برای واردات فولاد تعرفه ۳۰درصدی،‌ مصر ۳/۷ درصدی و ویتنام ۳۷درصدی وضع کرده و همزمان کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در کنفرانس هفته گذشته آهن و فولاد،‌ آمادگی خود را برای اعمال تعرفه ۳۰درصدی آن هم برای سال‌های طولانی ۱۰ تا ۱۵ ساله اعلام کرده‌اند.

وی شرایط برای تولید سنگ‌آهن و فولاد را ناهموار خواند و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه از یک سو ایران ۲۵درصد از مصرف فولاد در خاورمیانه را در اختیار دارد و از سویی بسیاری از طرح‌های عمرانی در سال‌های گذشته تحرک چندانی نداشته‌اند، مصرف فولاد با رشد قابل ملاحظه‌ای در داخل همراه نیست که این امر برای فولادسازان داخلی تهدید به شمار می‌آید.

به گفته کارشناسان، اقدامات کشورهای منطقه برای مقابله با فولادهای چینی با محدود کردن مسیر واردات و با وضع تعرفه‌های مشابه کشورهای دیگر،‌ می‌تواند مانع سرازیر شدن تولیدات چین به ایران و زیان تولیدکنندگان فولاد و سنگ‌آهن شود.