افزایش2 برابری بودجه عمرانی زنجان

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: استاندار زنجان گفت: بودجه عمرانی امسال استان نسبت به سال گذشته دوبرابر افزایش می‌یابد. جمشید انصاری با اعلام این خبر گفت: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی، اعتبارات ملی، اعتبارات استانی ویژه و اعتبارات ماده۱۸۰ قانون، برای استان چهار هزار و۴۰۴ میلیارد و۸۲۳ میلیون ریال است که این رقم در سال گذشته، سه هزار و۳۳۴ میلیارد و ۳۱۶ میلیون ریال بود که میزان افزایش آن نسبت به سال گذشته۱/۳۲ درصد است. به گفته وی، در قانون بودجه مصوب امسال، بودجه جاری دولت نسبت به مصوب سال۹۲ حدود ۵/۱۱درصد افزایش و بودجه عمرانی یا تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده در سطح کلان برای دولت، ۸/۱۵ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه آنچه در درآمدهای استانی، برای استان زنجان پیش‌بینی شده، پنج هزار و ۶۰۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون ریال است، ادامه داد: با این رقم نسبت به سال گذشته ۳/۳۲ درصد افزایش درآمد برای استان پیش‌بینی شده که این افزایش درآمد برای مجموع استان‌های کشور۳۱/۲۵ درصد است.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی افزایش درآمدهای استان حدود هفت درصد بیشتر از متوسط کشوری است که به لحاظ جایگاهی، این استان در رتبه۱۴ درآمدهای استانی قرار دارد.

استاندار زنجان، با اعلام اینکه زنجان به لحاظ شاخص‌های اقتصادی در جایگاه ۱۴ و بالاتر قرار دارد، افزود: در بودجه جاری این استان، اعتبارات هزینه‌ای پیش‌بینی شده، یکهزار و ۸۱ میلیارد و ۶۷۹ میلیون ریال است که نسبت به اعتبارات هزینه‌ای و جاری سال گذشته ۶۴/۱۹ درصد افزایش دارد. انصاری دومین مورد اعتبارات سرمایه‌ای را طرح‌های تملک دارایی‌های ملی بیان کرد و گفت: اعتبارات برخی از دستگاه‌های اجرایی ازجمله دانشگاه‌ها ملی بوده و برخی از پروژه‌ها چون سد تالوار، سد مشمپا و بیمارستان ابهر نیز طرح‌های ملی هستند.

استاندار زنجان اعلام کرد: جمع چهار مورد اعتبارات تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای استانی، اعتبارات ملی، اعتبارات استانی ویژه و اعتبارات ماده۱۸۰ قانون برای استان زنجان چهار هزار و۴۰۴ میلیارد و ۸۲۳ میلیون ریال است.

وی افزود: این رقم در سال گذشته، سه هزار و ۳۳۴ میلیارد و ۳۱۶ میلیون ریال بود که میزان افزایش آن نسبت به سال گذشته ۱/۳۲ درصد و بودجه عمرانی کشور ۸/۱۵ درصد افزایش یافته و بودجه عمرانی استان زنجان بیش از دو برابر نسبت استانی افزایش داشته است.

انصاری از افزایش۴۰ درصدی اعتبارات ملی استان خبر داد و یادآور شد: اعتبارات استانی ویژه، حدود ۶/۳۷ درصد افزایش و اعتبارات تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای افزایش ۷۰ درصدی در ماده۱۸۰ دارد.

وی از کاهش ۹ درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی خبر داد و اظهارکرد: بخشی از این اعتبارات دودرصد درآمد نفت است که بین استان‌ها توزیع می‌شود، با توجه به اینکه امسال درآمد نفت در بودجه کاهش یافته حدود ۴۰ درصد از این بخش بودجه در استان‌ها کاهش یافته است.

تصویب انتقال زندان

استاندار زنجان از تصویب انتقال زندان و ندامتگاه مرکزی زنجان خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده چهره منطقه فعلی زندان تغییر می‌کند.

مقام عالی استان زنجان، از تصویب انتقال زندان مرکزی زنجان خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده زمین فعلی زندان تغییر کاربری یافته و با توجه به آزاد شدن۱۳ هزار هکتار زمین در آن محل می‌توان برای رفع مشکلات آن منطقه برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه انتقال ندامتگاه مرکزی شهر زنجان با انتقال اردوگاه محکومان مواد مخدر از تابستان سال آینده آغاز می‌شود، گفت: با واگذاری زمین آزاد شده به سرمایه‌گذار برای انجام طرح‌های عمرانی و همچنین بازگشایی مسیرها چهره منطقه تغییر می‌کند. وی در ادامه از تهیه نقشه راه برای ایجاد قطب آی‌تی استان خبر داد و افزود: با توجه به نهایی شدن این نقشه راه به‌زودی برای تصویب به شورای راهبردی تشکیل شده ارائه می‌شود.

انصاری همچنین با بیان اینکه طرح گازرسانی به روستاهای فاقد گاز در سطح استان نهایی شده، گفت: با توجه به مشخص شدن چارچوب اجرای این طرح، طی دو سال آینده به۳۲۰ روستا گازرسانی می‌شود. وی هزینه برآورد شده برای گازرسانی به روستاهای فاقد گاز را ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه تعیین سرمایه‌گذار این طرح هم به استان واگذار شده، ۵گروه سرمایه‌گذاری انتخاب شده برای اجرای آن در حال تهیه نقشه‌های هستند.

انصاری، درباره عقد قرارداد پروژه سبزه میدان زنجان نیز بیان کرد: این قرارداد به لحاظ اجرایی مراحلی دارد و از روش طرح و اجرا در آن استفاده می‌شود که برای مرحله اول آن ۴ ماه طرح پیش‌بینی شده و طبق آخرین گزارش پیمانکار این آمادگی وجود دارد که کار حفاری آغاز شود و در کل ۳۶ ماه برای تحویل این پروژه زمان پیش‌بینی شده است.