پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): به گزارش انجمن آهن و فولاد چین، در 10 روز نخست ماه دسامبر سال جاری تولید روزانه فولادسازان لیدر چین 1/2 درصد رشد داشته و به یک میلیون و ٧٤٩ هزار تن در روز رسید. این افزایش در تولید دور از انتظار نبود چون قیمت سنگ آهن نزولی بوده و سوددهی فولادسازان چینی مطلوب بوده است.

از طرفی اخیرا فولاد‌سازان چینی برای حمل محموله‌های صادراتی خود عجله داشته‌اند چون نگران حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات فولاد از ژانویه هستند. از این رو این افزایش در تولید تا پایان سال توجیه پذیر است.

تا ١٠ دسامبر مجموع موجودی محصولات فولادی در بازار داخلی چین ۸/۲ درصد رشد داشته و به ١٤ میلیون و ٧٠٩ هزار تن رسیده است.

بازار قراضه ترکیه در ثبات

قیمت قراضه در بازار داخلی ترکیه در ثبات است در حالی که قیمت‌های وارداتی اخیرا بهبود داشته و ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار افت شدیدی داشته است. علت ثبات قیمت فوق این است که کارخانه‌ها اغلب خریدهای مورد نیاز را انجام داده‌اند و ترجیح می‌دهند با توجه به نزدیکی تعطیلات سال نو تنها روند بازار را بررسی کنند.

آخرین قیمت خرید قراضه حاصل از بازیافت خودرو در ٣١٠ تا ٣١٩ دلار در هر تن ثبات داشته است. البته برخی از کارخانه‌ها از اواخر نوامبر قیمت را در ٢٧٤ تا ٢٨٥ دلار در هر تن ثابت نگه داشته‌اند.

همچنین قیمت خرید قراضه حاصل از اسقاط کشتی در بازار داخلی ترکیه در حدود ٣١٠ دلار در هر تن است.

بازار اسلب سی‌آی‌اس در سرازیری

اسلب صادراتی سی‌آی‌اس اخیرا افت شدید قیمتی داشته و با ٧ درصد کاهش ٣٨٠ دلار در هر تن فوب معامله می‌شود.

افت قیمت‌های صادراتی تا حدودی به دلیل افت ٢٠ درصدی ارزش روبل بوده است. این روند نزولی برخی از خریداران را دچار ابهام کرده و در انتظار روشن شدن روند بازار نشسته‌اند.

از آنجا که بازار سنگ آهن نزولی است و ورق گرم وضعیت مطلوبی ندارد تداوم افت قیمت در بازار اسلب امری بدیهی به نظر می‌رسد. از ١٧ نوامبر تا ١٧ دسامبر قیمت سنگ آهن ٩ درصد افت داشته و از ٧٥ دلار به ٦٨ دلار رسیده است.

فعالان بازار انتظار دارند تا فوریه سال آینده قیمت اسلب صادراتی سی‌آی‌اس تا ٢٠ دلار در هر تن افت داشته باشد. پیش از این چنین افت قیمتی برای سه ماه دوم سال آینده پیش بینی شده بود ولی افت ارزش روبل موجب شده این افت قیمت زودتر تحقق پیدا کند. به این ترتیب بازار محصولات ورق نیز تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.