گروه مسکن: دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در تشریح جزئیات مربوط به قیمت مسکن در تهران در ماه آخر پاییز اعلام کرد: در 26 روز اول آذرماه امسال، براساس ارزش مبایعه‌نامه‌هایی که در بنگاه‌های املاک شهر تهران برای خرید و فروش آپارتمان به ثبت رسید، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت در سطحی معادل 4 میلیون و 236 هزار تومان قرار گرفت.

سامانه رهگیری معاملات مسکن که منبع آمارهای رسمی درباره قیمت به حساب می‌آید، هم‌اکنون اطلاعات ۲۶ روز اول ماه آذر را جمع‌بندی کرده؛ اما آمار یک ماهه هنوز قابل محاسبه و برداشت نیست.با احتساب قیمت ۲۶ روزه، مشخص می‌شود بازار مسکن در تهران نسبت به ماه میانی پاییز، حدود ۹/۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.پیش‌تر در آبان ماه، متوسط قیمت مسکن در تهران ۵/۰درصد نسبت به مهر افزایش پیدا کرده بود.این در حالی است که بازار مسکن در سراسر تابستان نزولی گزارش شده بود و قیمت‌ها ماه به ماه رو به کاهش رفته بود. با این حال، کارشناسان اقتصاد مسکن، افزایش زیر یک‌درصد رشد ماهانه قیمت در پاییز امسال را متاثر از نوسان حجمی معاملات در مناطق ۲۲گانه عنوان می‌کنند و معتقدند: این میزان افزایش در حدی نیست که بتوان با استناد به آن شرایط بازار را افزایشی و به معنی شروع رشد قیمت‌ها دانست.

در دو ماه گذشته، اگر چه حجم کل معاملات مسکن در تهران تقریبا ثابت بود؛ اما در مناطق شمال شهر، خرید و فروش، بیشتر و در مناطق مرکزی و جنوب، میزان معاملات کمتر شد. با توجه به اثر فزاینده وزن معاملات مناطق شمالی بر میانگین قیمت مسکن، رشد خفیف قیمت در ماه گذشته عمدتا از این محل بوده است.

برخی کارشناسان در عین حال، التهاب آذرماه بازار ارز را در نقش محرک روانی برای برهم خوردن روند ثبات نسبی قیمت مسکن، بی‌تاثیر نمی‌دانند.