گروه ترجمه: عکس‌ها و ویدئوها به زیربنای یک استراتژی موثر در بازاریابی آن‌لاین تبدیل شده‌اند و این مساله به‌ویژه در مورد سفر و میزبانی صادق است. همه ما این سخن را شنیده‌ایم که تاثیر یک عکس می‌تواند بیشتر از هزار کلمه باشد، اما آیا واقعا از قدرت ارتباطات تصویری آگاه هستیم؟ به گزارش «دنیای اقتصاد»، مطالعات جدید نشان می‌دهد مغز انسان تصاویر را به‌طور متوسط ۶۰ هزار بار سریع‌تر از متن پردازش می‌کند. ۹۰ درصد از اطلاعاتی که به مغز منتقل می‌شود، تصویری هستند. احتمال به اشتراک‌گذاری تصاویر در شبکه‌های اجتماعی ۴۰ درصد بیشتر از متن است. مردم ۸۰ درصد از آنچه را می‌بینند، ۲۰ درصد از آنچه را می‌خوانند و ۱۰درصد از آنچه را می‌شنوند به خاطر می‌آورند.

براساس مطالعه انجام‌شده توسط تریواگو، ابرموتور جست‌وجوگر در زمینه سفر به‌ویژه هتل‌ها، سه نوع عکس بیشترین ارتباط را با کسانی که جزئیات محل اقامت را جست‌وجو می‌کنند، برقرار می‌کند؛ اول عکس اتاق‌های مهمان، دوم عکس رستوران‌ها و سوم عکس مناطق تفریحی.

این مطالعه یادآور می‌شود ابعاد عکس‌ها باید با ابزارهای گوناگونی که برای جست‌وجوی خدمات سفر به‌کار می‌روند از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تبلت‌ها و لپ‌تاپ، منطبق باشد. درصد مشتریانی که برای جست‌وجوی خدمات سفر از هر یک از ابزارهای تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ استفاده می‌کنند به ترتیب ۴۸، ۴۹ و ۵۶ درصد است.

برای هتل‌ها، رستوران‌ها، جاذبه‌ها و دیگر حوزه‌های مربوط به گردشگری عکس‌ها برای بازاریابی آنلاین و آفلاین از مولفه‌های اصلی به شمار می‌روند. بنابراین گرفتن عکس‌های حرفه‌ای و اجتناب از اشتباهات اساسی مانند قرار دادن متن روی تصویر، یا گرفتن عکس از اتاق کثیف یا تاریک، از اهمیت بالایی برخوردار است.

عکس‌ها چگونه باشند؟

همچنین باید از گرفتن عکس‌ها از نمای نزدیک اجتناب کرد. نور عکس‌ها باید گرم و طبیعی باشد. در ویرایش عکس‌ها باید از فیلترها و تصحیح رنگ استفاده کرد. در زاویه عکس‌ها باید وضوح‌یابی و ترکیب‌بندی را رعایت کرد. عکس‌ها باید دارای وضوح و بیش از ۲ هزار پیکسل باشند.

تریواگو فهرستی از ویژ‌گی‌هایی را که توجه مصرف‌کنندگان در زمان خرید از وب‌سایت‌های سفر و آژانس‌های مسافرتی را به خود جلب می‌کند، فراهم کرده است؛

• عکس‌هایی دارای دست‌کم ۲ هزار پیکسل عرض

• انتخاب تصاویری با وضوح بالا به عنوان تصویر اصلی برند

• بارگذاری دست‌کم ۲۰ عکس که خدمات گوناگونی را که هتل‌ها ارائه می‌دهند، نشان دهد؛ مثل رستوران، لابی، اتاق ورزش، اتاق ملاقات، اتاق شام

• ویژگی‌هایی که مختص ملک شماست: منظره محیط خارج، اتاقی که در بهترین مکان قرار دارد، دست‌کم یک مکان مشترک (مانند اتاق نشیمن، آشپزخانه و...)

• اجتناب از استفاده از تصاویر قدیمی یا تصاویری که مربوط به یک رویداد خاص در گذشته بوده‌اند.

۵۳ درصد از کسانی که از تبلیغات سفر استفاده می‌کنند هتلی را که فاقد نقد است رزرو نمی‌کنند، اما به نظر می‌رسد قدرت نفوذ تصاویر بسیار بیشتر است؛ نه‌تنها در مورد ترغیب به سفر بلکه در تحقیق برای رزرو. در اینجا هتل‌ها از نظر میزان تصاویر مورد مقایسه قرار می‌گیرند:

• هتل‌هایی با دست‌کم یک تصویر شاهد افزایش ۱۳۸ درصدی در جست‌وجوی سفر بوده‌اند

• هتل‌هایی با بیش از ۱۰۰ عکس شاهد افزایش ۱۵۱ درصدی در جست‌وجوی در سفر بوده‌اند

• هتل‌هایی با بیش از هزار عکس شاهد افزایش ۲۰۳ درصدی در جست‌وجو در سفر بوده‌اند

این یافته دارای مفهوم است و می‌توان فرض کرد که اگر تصاویر بیشتری وجود داشته باشد، مسافران زمان بیشتری را برای دیدن عکس‌ها و ویدئوهای صفحه سایت هتل صرف می‌کنند. این مساله موجب افزایش پرس‌وجو درمورد نحوه رزرو می‌شود. احتمال پرس و جو درباره نحوه رزرو هتل‌هایی که دست‌کم یک عکس دارند ۲۲۵ درصد و همچنین این موضوع درباره نحوه رزرو هتل‌هایی که بیش از ۱۰۰ عکس دارند ۲۳۸درصد بیشتر است.

مساله دیگری که درمورد جست‌وجوی هتل‌ها اهمیت دارد، عکس‌هایی است که توسط جامعه‌ای از گردشگران به اشتراک گذاشته می‌شود. این مساله نشان می‌دهد علاوه‌بر عکس‌های حرفه‌ای که توسط مدیران هتل‌ها و رستوران‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، گردشگران تمایل دارند عکس‌هایی را که توسط دیگر گردشگران گرفته شده است، ببینند. این عکس‌ها مردم واقعی را در موقعیت‌های زندگی واقعی نشان می‌دهد؛ بنابراین برای انعکاس مناسب واقعیات یک برند سفر باید از ترکیبی از عکس‌های حرفه‌ای و عکس‌های غیرحرفه‌ای استفاده کرد.