جهت‌یابی اقتصاد سال 94
دنیای اقتصاد: در یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی کشور، صاحب‌نظران و تصمیم‌سازان گردهم می‌آیند تا با ارائه تحلیلی از ریشه‌های اصلی مشکلات اقتصاد کشور به ترسیم جهت اقتصاد سال 94 بر اساس سناریو‌های مختلف بپردازند. این رخداد به‌دلیل جامعیت در پرداختن به مسائل اقتصاد کلان ایران در 7 محور مشخص و درجه مشارکت چهره‌های مختلف اقتصادی داخلی و مقیم خارج از کشور می‌تواند اولین گردهمایی در نوع خود باشد؛ گردهمایی که هدف اصلی آن ارائه گزینه‌های مختلف سیاستی به تصمیم‌سازان برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور است. برگزار‌کنندگان همایش اما در سایه برگزاری این همایش به‌دنبال شکل دادن یک گفت‌و‌گوی اجتماعی هستند تا آنچه به عنوان بسته برون‌رفت از وضعیت کنونی ارائه می‌شود مورد وفاق اکثر چهره‌های اقتصادی و تصمیم‌سازان باشد، زیرا در پرتو شکل‌گیری یک فهم مشترک از مشکلات کنونی است که می‌توان به حصول رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا امیدوار بود. برگزار‌کنندگان اولین کنفرانس اقتصاد ایران امیدوارند با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی چهره‌های اقتصادی داخل و خارج از کشور و با بررسی تجربه‌های تاریخی در دیگر کشورها به راهکاری برای حل چالش‌های اقتصادی ایران در میان مدت برسند. اولین کنفرانس اقتصاد ایران 14 دی‌ماه با سخنرانی رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.









بزرگ‌ترین رویداد علمی اقتصاد کشور با حضور سیاست‌گذاران، تصمیم‌سازان و اقتصاددانان برگزار می‌شود


دنیای اقتصاد: اولین کنفرانس اقتصاد ایران هفته آینده با حضور اقتصاددانان، تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران برجسته کشور آغاز به کار کرده و چالش‌های اقتصادی کشور را مورد آسیب شناسی قرار خواهد داد. این کنفرانس صبح روز یکشنبه با سخنرانی حسن روحانی افتتاح خواهد شد که حضور رئیس‌جمهور در آن نشان می‌دهد مساله اقتصاد هنوز یکی از مسائل مهم و دغدغه‌های اصلی دولت بوده و دولتمردان قصد دارند با حضور در این گردهمایی بزرگ علمی راه‌حل‌هایی را برای مسائل حل نشده اقتصاد ایران بیابند. از آنجا که ساختار اقتصاد ایران همواره مناقشه برانگیز بوده و مسائلی نظیر تورم بالا، رشد اقتصادی پر نوسان و نرخ بیکاری دو رقمی گریبان این اقتصاد را گرفته است، طراحان و برگزارکنندگان این کنفرانس بر آنند تا در پایان دو روز همایش از مباحث مطرح شده به‌طرحی تفصیلی درباره اقتصاد ایران دست یابند و به نسخه‌ای واحد برای درمان این مشکلات ساختاری برسند.

از این رو می‌توان نتیجه گرفت که خروجی این کنفرانس تعیین مسیر برای سیاست‌گذاران اقتصادی کشور است که راه اشتباه گذشته را طی نکنند و در مسیر عقلانیت گام بردارند. براساس اسناد بالا دستی نظام رسیدن به رشد اقتصادی پایدار هشت درصدی، تورم یک رقمی و نرخ بیکاری زیر 10 درصدی طرح جامعی است که صاحب‌نظران حاضر در این کنفرانس قصد دارند با ارائه طرحی تفصیلی مسیر روشن‌تر و کوتاه‌تری را برای رسیدن به اهداف پی‌ریزی کنند.
اولین کنفرانس اقتصاد ایران شش هدف مهم را دنبال می‌کند: ارائه تحلیل‌های علمی کاربردی از ریشه‌های اصلی مشکلات اقتصادی کشور، تصویرسازی از وضعیت اقتصادی کشور در سال ۹۴ براساس سناریوهای مختلف، بررسی تجربه‌های تاریخی مشابه کشورهای دیگر، ارائه گزینه‌های مختلف سیاست‌گذاری برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، تلاش برای وفاق میان اقتصاددانان و تصمیم‌گیران و استفاده حداکثر از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی صاحب‌نظران و اساتید داخلی و خارجی این شش هدف را تشکیل می‌دهند.
اجماع و وفاق میان نحله‌های فکری متفاوت در اقتصاد یکی از نکات مهم این کنفرانس است که همگی آنان بر سر مسائل و مشکلات اساسی و مورد توافق اقتصاد ایران بحث کرده و نهایتا نقشه راهی را برای آینده اقتصاد ایران ترسیم خواهند کرد.
از آنجا که این کنفرانس نه تنها به لحاظ جامعیت موضوعات اقتصادى کشور، بلکه به لحاظ مشارکت اقتصاددانان ایرانى داخل و خارج از کشور نیز متمایز است، مطالب مطرح شده در آن به لحاظ وجه آکادمیک کنفرانس از استانداردهاى بالاى علمى برخوردار بوده و در زمینه سیاست‌گذارى هم کاربرد دارد که این مهم‌ترین وجه تمایز این کنفرانس است؛ بنابراین با توجه به این دو خصوصیت، مطالب ارائه شده در این کنفرانس، ضمن داشتن درجه ممتاز علمى، براى حل مشکلات اقتصادى کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به برگزارى جلسات متعدد کمیته علمى کنفرانس و حضور افرادى متشکل از سیاست‌گذاران و اقتصاددانان، به نظر می‌رسد که هدف متولیان فراتر از برگزارى یک کنفرانس عادى است. برگزارکنندگان این کنفرانس بر آنند تا سخنرانی‌های ارائه شده از حالت آکادمیک و کتابخانه‌ای به بسته‌ای جامع تبدیل شود تا در شرایط مختلف آب و هوایی اقتصاد ایران پاسخگو باشد و در شرایط ویژه اقتصادی نظیر رکود تورمی یا فضای هیجانی در هنگام به هم خوردن بازارها تصمیم‌های عقلانی را پیش روی سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر قرار دهد. شاید برای اولین بار باشد که وزرا، فعالان اقتصادی بخش خصوصی، اقتصاددانان، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران در کنار روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دردهای اقتصاد کشور رامطرح کرده و درباره درمان آن به شور می‌پردازند.

چرا اولین کنفرانس؟
این کنفرانس از آن جهت اولین کنفرانس اقتصاد ایران نام گرفته که هیچ گردهمایی علمی در کشور مسائل اساسی اقتصاد ایران را به این صورت مورد کالبد شکافی قرار نداده است.
تاکنون کنفرانس‌هایی که سازمان‌ها و نهادهاى مرتبط با امور اقتصادى دولت یا دانشگاه‌ها و موسسات علمى پژوهشى برگزار کرده‌اند به بررسى یک یا چند موضوع مرتبط اقتصادى پرداخته‌اند. این کنفرانس جامع‌ترین کنفرانسى است که در زمینه اقتصاد کلان ایران برگزار مى‌شود و تقریبا تمامى موضوعات مرتبط با اقتصاد کلان ایران را پوشش مى دهد. از این رو با هدف برگزارى جامع‌ترین و کامل‌ترین کنفرانس در تمامى حوزه‌های اقتصادى کشور، این کنفرانس «اولین کنفرانس اقتصاد ایران» نامگذارى شده است.

ارائه ۳۰ مقاله از بزرگان اقتصاد
در این کنفرانس که با هدف یافتن راه‌حل براى مشکلات اقتصاد کلان ایران برگزار مى شود از ظرفیت علمى اقتصاددانان و صاحب‌نظران داخل و خارج استفاده شده است تا آنان نیز از بیرون گود مسائل اقتصاد ایران را رصد کنند. از این رو ۳۰ مقاله از برجسته‌ترین اقتصاددانان ایران در حوزه‌های مختلف ارائه خواهد شد که چهار مقاله از آن را اقتصاددانان صاحب‌نظری که در دانشگاه‌های معتبر دنیا به تدریس می‌پردازند، ارائه می‌کنند. نکته مهم دیگر در این کنفرانس، حضور حداکثری تیم اقتصادی دولت طی دو روز برگزاری همایش و سخنرانی آنها درخصوص موضوعات تخصصی شان است که در کنفرانس‌های مشابه چنین حضوری کمتر دیده شده است.
براساس مقایسه صورت گرفته، این کنفرانس جامع‌ترین کنفرانسی است که برگزار می‌شود و تمامی سر فصل‌ها و موضوعات مرتبط با اقتصاد ایران را تحت پوشش قرار می‌دهد. مجموعه موضوعاتی که در سطح اقتصاد کلان قابل تصور و حائز اهمیت است در این کنفرانس به آن پرداخته شده و از ظرفیت‌های علمی جامعه و اقتصاددانان داخلی و اقتصاددانان ایرانی خارج از کشور حداکثر استفاده به عمل آورده شده است. اقتصاددانان با تجربه کشور و برخی اقتصاددانان خارج از کشور بر حسب تخصص، عناوین و سرفصل‌های کنفرانس مقاله سفارش داده شده و مطالب شان را ارائه کرده‌اند، در این راستا شورای سیاست‌گذاری و کمیته علمی فعالیت خودش را به شکل جدی آغاز کرده است. عنوان تم اصلى کنفرانس رشد اقتصادى پایدار و اشتغال‌زا است. انتخاب چنین عنوانی به این علت است که اقتصاد ایران در سا ل‌های 1391 و 1392 درگیر رکود اقتصادى بوده و در سال‌های قبل از 1390 هم رشد اقتصادى ناپایدار بدون اشتغال داشته است. نتایج آمارى سال 1385 و سرشمارى 1390 نشان می‌دهد که اقتصاد ما در این بازه زمانى تقریبا شغل جدید ایجاد نکرده و رشد اقتصادى مثبتى که داشتیم در طول زمان توزیع نامتوازنى داشته است. بنابراین چه به لحاظ انباشت مشکلات کشور از نظر اشتغال‌زایى اقتصاد و ضرورت آنکه رشد اقتصادى پایدار است در فاصله سال‌های قبل از 1390 و چه به لحاظ مشکلات تورمى سال‌های 1391 و 1392، این نتیجه به دست می‌آید که مهم‌ترین هدف اقتصاد ایران در سال‌هاى آتى رسیدن به یک رشد اقتصادى پایدار و مداوم است تا بتواند از اشتغال‌زایى بالایى برخوردار باشد. از این رو موضوعات مطرح شده در راستاى تحقق این اهداف خواهند بود.
با توجه به هدفمند بودن برگزارى کنفرانس مبنى بر رفع مشکلات اقتصادى کنونى و به دست آوردن راه‌حل براى مشکلات اقتصادى کشور در آینده، از ظرفیت علمى اقتصاددانان و صاحب‌نظران داخل و خارج از کشور استفاده شده به‌طوری که محتواى مقاله‌ها و مسائل قابل طرح از منابع مختلف تامین شده است. بر این اساس سفارش مقاله‌ها به جامعه علمى اقتصادى کشور و دانشگاهیان و صاحب‌نظرانى است که غالبا عضو شوراى سیاست‌گذارى و کمیته علمى این کنفرانس بوده‌اند. همچنین دستگاه‌های مسوول در سطح دولت یا نهادهاى مرتبط با بخش خصوصى که حسب وظایف هر سازمان یا نهاد ذی‌ربط در مباحث و میزگردها تبادل‌نظر خواهند کرد. از سوی دیگر ارائه مقاله منتج از طرح‌هاى پژوهشى مطرح شده در موسسه که اعضاى هیات علمى موسسه، پژوهشگران و صاحب‌نظران اقتصادى مجرى آن بوده‌اند و با موضوع کنفرانس مرتبط بوده است. خروجى این کنفرانس چه منافعى براى اقتصاد کشور خواهد داشت؟ و چگونه در جهت سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزى‌های کلان اقتصادى مورد استفاده قرار مى‌گیرد؟ این، یکی از سوالات مهمی است که شاید مورد پرسش بسیاری از کارشناسان باشد.
درخصوص هر یک از موضوعات اقتصادى کشور و محورهاى کنفرانس مقاله‌هایی ارائه خواهد شد و پنل‌هایی وجود خواهد داشت که مسوولان مرتبط دستگاه‌های اجرایى در آن پنل‌ها حضور خواهند داشت؛ در نتیجه، انتقال پیام سیاست‌گذارى به مسوولان ذی‌ربط از طریق این پنل‌ها صورت خواهد گرفت. همچنین براى تمامى محورهایى که مقاله‌ها و گزارش‌ها در آنها ارائه می‌شود، گزارش و جمع‌بندی کلى متناسب با آن محور تهیه و منتشر خواهیم کرد و در اختیار سیاست‌گذاران و صاحب‌نظران قرار خواهیم داد که به عنوان سندى براى حل مشکلات اقتصادى کشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت. یکی از نکات قابل توجه، برگزاری پنل‌های تخصصی موازی در این کنفرانس است که با حضور مقامات، وزرا و اقتصاددانان در دستور کار قرار گرفته است. بلافاصله پس از اتمام سخنرانی رئیس‌جمهور پنل‌های تخصصی در نظر گرفته شده با حضور طیف‌های مختلف فکری اقتصادی کار خود را شروع خواهد کرد تا چالش‌های اقتصادی کشور را مورد بررسی قرار داده و آنها را آسیب‌شناسی کند.

برگزاری ۹ پنل تخصصی
از ویژگی‌های این کنفرانس برگزاری ۹ نشست تخصصی در رابطه با ۹ مساله اساسی اقتصاد ایران است. رشد اقتصادی و چرخه‌های تجاری، توسعه نظام مالی، نفت و انرژی، بازار کار، اشتغال و بیکاری، نقش صندوق توسعه ملی در مدیریت درآمدهای نفتی، اقتصاد مقاومتی و نظام حکمرانی، سیاست‌های کاهش تورم و مدیریت اقتصاد کلان، کسب و کار، خصوصی‌سازی و فضای رقابتی و هدفمندی یارانه‌ها با موضوع حمایت از خانوار این ۹ نشست را تشکیل می‌دهد.

نشست رشد اقتصادی و چرخه‌های تجاری
در نشست نخست که با عنوان رشد اقتصادی و چرخه‌های تجاری از ساعت ۱۰:۳۰ روز یکشنبه در سالن فرعی شماره یک سالن اجلاس برگزار می‌شود، رئیس سازمان برنامه، وزیر صنعت و وزیر راه سخنرانی‌های مرتبطی را ارائه خواهند کرد و در پایان آن تحلیلی درخصوص رشد اقتصادی ایران و برآورد اثر تحریم از سوی یکی از کارشناسان با سابقه و صاحب‌نظر ارائه خواهد شد. این نشست از ساعت ۱۳:۳۰ همان روز نیز ادامه خواهد یافت و مقالاتی درخصوص حسابداری چرخه‌های تجاری، رکود تورمی، شناسایی و تحلیل مصرف خانوار با تاکید بر شرایط رکود و رونق و همچنین شناسایی و تحلیل دوره‌های رونق و رکود صنایع پیشرو ارائه خواهد شد. در ادامه جلسه پرسش و پاسخ درخصوص موضوع برگزار می‌شود و در پایان نیز حسن درگاهی، عضو کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به جمع‌بندی این نشست خواهد پرداخت.

نشستی برای توسعه نظام مالی
همزمان با نشست اول، نشست توسعه نظام مالی در سالن فرعی شماره ۲ برگزار می‌شود. وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از سخنرانان اصلی این نشست هستند و پس از آن مقالاتی درباره مشکلات بخش مالی و بانکی در اقتصاد ایران، توانایی‌ها و ناتوانایی‌های بخش مالی در رابطه با بخش حقیقی، تنگناهای اعتباری از شواهد تا پیامدهای کلان، بدهی‌های معوقه، سیاست‌های پیشنهادی برای بهبود نظام تامین سرمایه در گردش، ارتباط صنعت بیمه و بازارهای مالی و پیشنهاد الگو و همچنین اندازه‌گیری محدودیت مالی بنگاه ارائه شده و نهایتا پس از پرسش و پاسخ، محمدهادی مهدویان، صاحب‌نظر در امور پولی و بانکی به جمع‌بندی این نشست خواهد پرداخت.

نفت و انرژی و سیاست‌های پیش رو
سالن فرعی شماره ۳ میزبان فعالان عرصه نفت و نیرو خواهد بود. از ساعت ۱۰:۳۰ روز یکشنبه، وزرای نفت و نیرو سخنرانی خود را درخصوص مسائل مرتبط با حوزه انرژی برگزار خواهند کرد. در ادامه مدیر عامل مپنا درخصوص اقتصاد برق سخن خواهد گفت و آنگاه مهدی عسلی تحولات بازار و قیمت نفت را مورد بررسی قرار خواهد داد. نفت و توسعه اقتصادی و اثر اصلاح قیمت انرژی بر هزینه خانوار، تورم و تولید از دیگر مقالات مهمی است که در این نشست ارائه شده و جمع‌بندی آن بر عهده سیدمهدی حسینی خواهد بود.

بازار کار، اشتغال و بیکاری
یکی از مهم‌ترین پانل‌هایی که عصر روز یکشنبه برگزار می‌شود، بازار کار و اشتغال است که با سخنرانی حسن طایی، معاون اشتغال آغاز خواهد شد. در این نشست مقالاتی درباره رابطه تولید با اشتغال، تحولات ورود و خروج به جمعیت شاغل در اقتصاد ایران، نابرابری‌های منطقه‌ای و استانی بازار کار و تحلیل نرخ مشارکت اقتصادی در بازار کار ایران و همچنین اثر بیکاری سرپرست خانوار روی مصرف خانوار در ایران ارائه شده و غلامعلی فرجادی از اعضای کمیته علمی این کنفرانس به جمع‌بندی مبحث می‌پردازد. نقش صندوق توسعه ملی در مدیریت درآمدهای نفتی و اقتصاد مقاومتی و نظام حکمرانی دو نشست دیگری است که عصر یکشنبه با حضور صفدر حسینی و داوود دانش‌جعفری برگزار خواهد شد. نشست‌های روز دوم همایش از ساعت 8:30 در سه سالن ادامه می‌یابد. در نشست هفتم که با عنوان سیاست‌های کاهش تورم و مدیریت اقتصاد کلان برگزار می‌شود، قائم مقام بانک مرکزی سخنرانی خواهد کرد و پس از آن رژیم سیاست پولی در یک اقتصاد باز و کوچک و در حال توسعه از سوی دکتر جلالی نایینی ارائه خواهد شد. فشار بازار ارز در اقتصاد ایران، قواعد مالی مناسب برای سیاست‌گذاری مالی در ایران، الزامات تحقق تورم تک رقمی پایدار و نگرشی جدید به بودجه‌ریزی از مهم‌ترین مقالاتی است که در این نشست ارائه شده و جمع‌بندی آن را فرهاد نیلی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بر عهده خواهد داشت. همزمان نیز نشست کسب و کار، خصوصی‌سازی و فضای رقابتی به‌عنوان نشست هشتم با سخنرانی روسای اتاق ایران و تهران و معاونان وزیر اقتصاد و صنعت برگزار خواهد شد. موسی غنی‌نژاد در این نشست به آسیب‌شناسی قیمت‌گذاری از منظر قوانین و نهادهای کشور می‌پردازد و محمدمهدی بهکیش نیز جمع‌بندی هشتمین پانل را ارائه می‌دهد. هدفمندی یارانه‌ها با موضوع حمایت از خانوار نهمین نشستی است که با سخنرانی وزیر کار آغاز خواهد شد. اثر یارانه نقدی بر بازار کار را جواد صالحی اصفهانی ارائه می‌دهد. علاوه بر آن اقتصاد خانوارهای ایرانی پیش و پس از حذف یارانه‌های انرژی و همچنین تخصیص بهینه منابع حاصل از هدفمندی برای افزایش رفاه خانوار دو مقاله دیگری هستند که در نشست نهم ارائه شده و جواد صالحی اصفهانی این پانل را جمع‌بندی خواهد کرد. مراسم اختتامیه این کنفرانس نیز عصر روز دوشنبه با سخنرانی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری شروع شده و در نهایت، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز به عنوان دبیر کنفرانس جمع‌بندی خود را از مباحث مطرح شده ارائه خواهد داد.