دکتر لطفعلی بخشی از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۳ کوره‌های سیمان کشور تولید خود را برای مدتی متوقف کردند؛ هرچند به دلیل وجود مواد واسطه‌ای برای تولید در اکثر کارخانه‌های سیمان، تولید سیمان و فروش آن همچنان تداوم خواهد داشت. این تصمیم با پشتیبانی مالی وزارت نفت برای جبران بخشی از عدم تولید کارخانه‌های سیمان، اتخاذ و به مرحله اجرا درآمده است. دلایل بسیاری از جمله: ۱- انباشته شدن بیش از ۱۸ میلیون تن کلینکر در بسیاری از کارخانه‌های سیمان ۲- کاهش فروش سیمان در ماه‌های اخیر ۳- کاهش صادرات سیمان به بازارهای اصلی هدف به دلیل مشکلات داخلی آن کشورها ۴-کاهش سنتی فروش سیمان در کشور در فصل زمستان ۵- کاهش هزینه‌های عمرانی دولت و ۶- کاهش قیمت سیمان و کلینکر صادراتی ایران برای این امر ذکر شده است. در حقیقت، با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، صنعت سیمان ایران جزو صنایع معدودی در کشور است که مدت‌ها است با مازاد تولید مواجه است و متاسفانه به دلیل تداوم رکود اقتصادی در کشور، تقاضای سیمان در حد انتظار افزایش نیافت. از سوی دیگر، با وجود رکورد فوق‌العاده صنعت سیمان ایران در صادرات سیمان و کلینکر، که در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با صادرات بیش از ۱۸ میلیون تن سیمان و کلینکر رتبه اولین صادرکننده سیمان در جهان را به دست آورد، نتوانست مازاد سیمان تولیدی کشور را جذب کند.

از آنجا که ظرفیت ذخیره‌سازی سیمان تولیدی در اکثر کارخانه‌ها، حداکثر ۲۰ روز است، لذا برای جلوگیری از توقف تولید، کارخانه تولید خود را به صورت کلینکر (مرحله قبل از سایش برای تولید سیمان) در محوطه کارخانه ذخیره کردند؛ به همین دلیل در اکثر کارخانه‌های سیمان کوهی از کلینکر ایجاد شده است که به مرور امکان ذخیره‌سازی بیشتر کلینکر نیز وجود نخواهد داشت. موجودی کلینکر در کارخانه‌های سیمان کشور به بیش از ۱۸ میلیون تن بالغ شده است که با روند فعلی تولید و توزیع، محلی برای مصرف آن وجود ندارد. مشکل اینجا است که کلینکری که در محوطه کارخانه‌های سیمان انباشته شده، به مرور کیفیت خود را از دست داده و بدون مصرف خواهد شد.

بنابراین بهترین تصمیم ممکن برای حفظ منابع کشور و جلوگیری از نابودی آن در این مرحله، توقف کار کوره‌های سیمان و توقف تولید کلینکر است. با توقف کوره، کارخانه‌های سیمان می‌توانند با آسیاب کلینکرهای موجود، همچنان تولید سیمان را ادامه دهند و در عرضه سیمان به بازار داخلی و صادرات هیچ‌گونه وقفه‌ای ایجاد نخواهد شد. حسن بزرگ این تصمیم آن است که کارخانه‌های سیمان صرفه‌جویی‌های بسیاری خواهند داشت که بخشی از مشکلات مالی آنان را مرتفع خواهد ساخت از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کاهش مصرف سوخت گاز کارخانه‌های سیمان (که برای تامین گاز سایر صنایع و خانوارها به کار خواهد رفت).

- کاهش مصرف مازوت کارخانه‌های سیمان که موجب فشار کمتر به ناوگان حمل مازوت خواهد شد.

- کاهش مصرف برق کوره‌های سیمان در ماه‌های زمستان

- صرفه‌جویی قابل ملاحظه کارخانه‌های سیمان در هزینه‌های گاز، مازوت و برق

- ایجاد تعادل نسبی در عرضه و تقاضای سیمان و حفظ قیمت‌ها

- ایجاد تعادل نسبی در قیمت‌های صادراتی سیمان ایران

- از آنجا که کارخانه‌های سیمان مصرف‌کننده بزرگ گاز، مازوت و برق هستند، بنابراین تامین نیاز سایر بخش‌ها در فصل زمستان آسان‌تر انجام خواهد شد.

این تصمیم از جهات دیگری نیز قابل بررسی است. در حقیقت اکثر کارخانه‌های سیمان با مازاد کلینکر مواجه هستند، ولی برخی از کارخانه‌ها به دلیل موقعیت خاص دارای چنین ذخیره‌ای از کلینکر نیستند که این تصمیم ممکن است به ضرر آنها باشد که امید است در این دوران سخت، با خاموش کردن کوره به همکاران خود کمک کنند. با توجه به فصل زمستان و افزایش وارونگی هوا و اینکه برخی کارخانه‌های سیمان نزدیک شهرها واقع شده‌اند، این امر کمک زیادی به پاکی هوای شهرها خواهد بود. اتخاذ چنین تصمیمی که با مشورت و همکاری نزدیک دولت و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اتخاذ شده، از دوران جدیدی از همکاری و همدلی دولت و بخش خصوصی در حل مشکلات حکایت می‌کند که امید است تداوم داشته باشد.