یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

ثبات شاخص به کمک شرکت بزرگ بورس
دیروز، شاخص کل در رقم 65 هزار و 29 واحد ایستاد. در ساعات ابتدایی معاملات، شاخص با نزول بیش از 100 واحدی وارد کانال 64 هزار واحدی شد، اما در نیم ساعت پایانی معاملات مشاهده شد که دماسنج بازار سهام به کمک نماد «فارس»، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی، دوباره به کانال 65 هزار واحدی بازگشت. با انتشار خبر‌هایی مبنی بر لغو تحریم‌های بانک تجارت توسط اتحادیه اروپا، روند مثبت معاملاتی را در گروه بانکی‌ها شاهد بودیم. این موضوع اهمیت لغو تحریم‌های موجود بر سایر صنایع و تاثیر آن بر بازار سرمایه را نشان می‌دهد. در این شرایط، ابهام موجود در سود آوری شرکت‌ها در سال آینده با توجه به کاهش قیمت نفت و همچنین نتایج مذاکرات هسته‌ای، بازار را در حالت انتظار قرار داده است که کاهش زیاد ارزش و حجم معاملات روزانه، گواهی بر این ادعا است.


بازار ارز

اثر تحولات بین‌المللی در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با قیمت 3 هزار و 465 تومان معامله شد. آرامش در بازار ارز در پی ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها همچنان وجود دارد. در این بازار روند تعیین قیمتی تغییر کرده و تعیین قیمت توسط صرافی‌ها، کاهش سفته‌بازی‌ها را سبب شده است. از سوی دیگر، در بازار‌های جهانی برای نخستین بار نرخ برابری یورو به فرانک سوئیس (در کل تاریخ یورو) به کمتر از یک رسیده است. دلایل این امر، تصمیم بانک ملی سوئیس (لغو تثبیت نرخ برابری فرانک به یورو) و سیاست جدید بانک مرکزی اروپا (تزریق 1100 میلیارد یورو نقدینگی به منظور پایان بخشیدن به تورم منفی این حوزه) محسوب می‌شوند که اثر آن به بازار داخل نیز منعکس شد. به این ترتیب دیروز، هر دو ارز در قیمت‌هایی بسیار نزدیک و در کانال 3 هزار و 900 تومان معامله می‌شدند.


بازار سکه

ثبات نسبی سکه در شرایط خنثی
در بازار دیروز، هر سکه طرح جدید با افزایش 2 هزار تومانی با قیمت یک میلیون و 44 هزار تومان معامله شد. در شرایطی که ثبات در بازار ارز وجود داشت، افزایش نسبی قیمت طلای جهانی نسبت به روز پنج‌شنبه موجب رشد اندک قیمت سکه شد. در این شرایط، بازار ارز احتمالا تغییرات زیادی را تجربه نمی‌کند که اثر زیادی بر سکه نخواهد داشت. از سوی دیگر، بازار طلای جهانی نیز به رغم سیگنال‌های افزایش قیمت با مقاومت سطح 1300 دلاری هر اونس طلا مواجه است. همچنین در این بازار، امروز انتخابات ریاست جمهوری یونان برگزار می‌شود که احتمال روی کار آمدن دولت حزب چپ (سوسیالیسم) نگرانی‌هایی را مبنی خروج این کشور از حوزه یورو ایجاد می‌کند در این صورت، با تشدید نابسامانی‌های حوزه یورو می‌تواند افزایش تقاضا برای طلا را به همراه داشته باشد.



بازار طلای جهانی

تغییر پیش‌بینی‌ها در بازار طلا
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با رشد 2/1 درصدی به قیمت 1294 دلار معامله شد و به این ترتیب، رشد حدود 9 درصدی را از ابتدای سال 2015 به ثبت رساند. افزایش تقاضای فصلی در چین و نگرانی از اوضاع اقتصاد جهانی مهم‌ترین عوامل این رشد محسوب می‌شوند. در این شرایط، موسسات مختلف پیش بینی‌های خود را برای سال 2015 تغییر داده اند؛ در این میان، گلدمن ساکس در پیش‌بینی جدید خود متوسط قیمت طلا را از 1200 دلار به 1262 دلار افزایش داد. شرکت سرمایه‌گذاری کانادایی TD Securities نیز قیمت طلا را برای سه ماه چهارم سال جاری 1300 دلار برآورد کرد. بانک جهانی کاهش قیمت طلا را به علت فشار شاخص دلار آمریکا و همچنین عدم کاهش شدید رشد اقتصادی چین (بزرگترین واردکننده طلا) پیش بینی کرده است (قیمت متوسط در سال جاری 1240 دلار).


بازار اوراق مسکن

خروج بازار مسکن از رکود؟
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) با افت 6/0 درصدی به قیمت 82 هزار و 414 تومان معامله شدند. در این شرایط، رئیس اتحادیه املاک از رشد 20 درصدی معاملات مسکن در دی ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته خبر داده است. به عقیده برخی کارشناسان این رونق نسبی به معنای افزایش قیمت نیست و علت آن ثبات نسبی قیمت مسکن طی یک سال اخیر است. اما برخی دیگر از کارشناسان از وضعیت ساخت وساز مسکن ابراز نگرانی کردند و معتقدند در صورت تداوم این روند، قیمت مسکن در سال 94 افزایش می‌یابد. در این رابطه معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان نیز از خروج بازار مسکن از رکود در سال آینده خبر داد که این تغییر فضا در بازار مسکن می‌تواند اثر خود را بر تقاضای «تسه»ها داشته باشد.


بازار نفت

بازگشت نفت به مسیر نزولی
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 4/6 درصدی به قیمت 6/45 دلار معامله شد. این در شرایطی بود که درگذشت ملک‌عبدالله، پادشاه عربستان، موجب افزایش اندک قیمت نفت شده بود. علت این امر، برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص تغییر سیاست‌های وزارت نفت عربستان (درخصوص عدم کاهش عرضه نفت) بود؛ اما همانطور که اشاره شده بود فردمحور نبودن سیاست‌های نفتی سعودی‌ها، واقعیت دیگری را نشان می‌داد. ابقای النعیمی به‌عنوان وزیر نفت این کشور گواهی بر این ادعا است. بنابراین، تولیدکنندگان نفت همچنان سیاست خود مبنی بر تولید بیشتر و حفظ سهم بازار را ادامه می‌دهند؛ در نتیجه تنها عواملی که می‌توانند از مازاد عرضه نفت بکاهند، افزایش تقاضا (شانس پایین با توجه به کاهش پیش‌بینی‌های رشد اقتصاد جهانی) یا کاهش عرضه نفت‌های غیرمتعارف (تداوم کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا) خواهند بود.