گروه فرهنگ و هنر: سریال‌های مناسبتی در سال‌های اخیر نقش پر رنگی را در برنامه‌های تلویزیونی ایفا کرده‌اند.مخاطبان جعبه جادویی در سال‌های گذشته با بسیاری از سریال‌ها ارتباط خوبی برقرار کردند و حتی بسیاری از تکیه کلام‌ها به حرف‌های روزمره مردم راه پیدا کرد .بی‌تردید مهم‌ترین اتفاق برنامه‌های تلویزیون در نوروز امسال غیبت سریال پایتخت خواهد بود که در سه سال گذشته توانست ساعت‌های دلپذیری را برای مردم به وجود بیاورد. به دلیل مقارن بودن نوروز با ایام فاطمیه این سریال تولید نشد و در همین رابطه چندی پیش مهران احمدی در صفحه اینستاگرامش نوشت پایتخت 4 ساخته نمی‌شود تا خیال مخاطبانی که پیگیر ماجرای خانواده‌های نقی معمولی و ارسطو عامل و بهبود فریبا بودند راحت شود. به هرحال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و حال و هوای عید تب و تاب تولید برنامه‌های نوروزی بالا می‌گیرد و مخاطبان زیادی هم پیگیر هستند تا آخرین اطلاعات را به دست بیاورند. در این گزارش به تولید سریال‌های نوروزی امسال و گزارش جزئیات آنها پرداخته‌ایم.



شبکه یک قورباغه و قناری
کارگردان: مهدی فخیم‌زاده
بازیگران: مهدی فخیم‌زاده، حبیب دهقان نسب، بیوک میرزایی، فریباکوثری، شقایق فراهانی، رامین راستاد، امیرمحمد زند، مهدی کاسه ساز، گلناز خالصی، حمید قلی خانی، رانا قیصرنژاد، مهدی محمودی نژاد، حکیمه وثاقتی، ساناز بندانی و محمد صادقی
خلاصه داستان: سرهنگ احمد نادری در کنار سرهنگ علی نصراللهی با یک باند قاچاقچی مواد مخدر درگیر می‌شوند. همچنین سرهنگ نادری که نقش او را حبیب دهقان نسب بازی می‌کند و یکی از فرماندهان ستاد مبارزه با موادمخدر است با سرهنگ نصراللهی که نقش او را هم مهدی فخیم زاده بازی می‌کند دوست و همکار قدیمی هستند و رفت و آمد خانوادگی هم دارند. قصه این سریال درباره عملیات فوق سری در نیروی انتظامی است که فقط پنج نفراز آن اطلاع دارند.
این سریال در ژانر پلیسی ساخته می‌شود و تهیه‌کنندگی آن را حبیب‌الله کاسه‌ساز برعهده دارد. سریال طنز و پلیسی «قورباغه و قناری» با هدف نحوه پیشگیری و برخورد با عاملان فروش مواد مخدر و همچنین آگاهی بخشیدن به خانواده‌ها درخصوص چگونگی نفوذ تولیدکنندگان و پخش‌کنندگان مواد مخدر در بین جوانان تولید شده است. این سریال مردادماه امسال با حضور سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی ناجا در لوکیشنی در جاده مخصوص کرج و کارخانه ارج کلید خورد.

شبکه دو
پله پله
کارگردان: برزو نیک نژاد
بازیگران: آتیلا پسیانی‌، مهران احمدی، امیرحسین رستمی، مریم سعادت‌، زهره فکور صبور‌، امیر غفارمنش‌ و...
خلاصه داستان: آقا سلمان از اون مردهای نیک روزگاره که در کار و امور خانواده به خوش‌نامی و آبروداری مشهور است. سلمان پله پله از نردبان زندگی بالا رفته و مردی خود ساخته و زحمتکش است حالا او باید دردانه دخترش را به جوانی بدهد که از دار دنیا فقط یه قلب پاک دارد و یک مادر بزرگ مهربان که با دنیا عوضش نمی‌کند. آقا سلمان دنیا دیده و با تجربه حس می‌کند که گرفتار یک بازی مار و پله‌ای شده است، او باید تصمیم تازه و عاقلانه‌ای بگیرد.
«پله پله» به سفارش گروه مجموعه‌های تلویزیونی تولید می‌شود و سعید فرهادی و امیرعباس پیام فیلمنامه آن را نوشته‌اند؛ این سریال در ۱۵ قسمت برای پخش از آنتن شبکه دو تولید می‌شود.
تهیه‌کننده این سریال نعمت‌الله چگینی است و پیش‌تولیدش از دوم بهمن ماه آغاز شده است و همچنان در مرحله پیش‌‌تولید قرار دارد‌. اکنون تست‌های بازیگری‌ این مجموعه در حال پایان است و لوکیشن، خرید لباس و آماده‌سازی گروه انجام شده است. «پله‌پله» از امروز سه‌شنبه هفتم بهمن ماه در تهران کلید می‌خورد. تصویربرداری «پله‌پله» تا پایان پخش سریال ادامه دارد. این مجموعه در 15 قسمت 45 دقیقه‌ای در نظر گرفته شده است. قرار است به‌دلیل مقارن شدن روزهای آغاز عید با ایام فاطمیه، داستان «پله‌پله» ریتم غمگین و آرامی داشته باشد ولی از شب پنجم نوروز به بعد داستان سریال ریتم شادی پیدا می‌کند.

شبکه سه
سر به راه
کارگردان: سعید سلطانی
بازیگران: مسعود کرامتی، شهین تسلیمی، افسانه چهره‌آزاد، شقایق دهقان، ارژنگ امیرفضلی، محسن کیایی، سیاوش خیرابی، الناز حبیبی و...
خلاصه داستان: درباره جوان خلافکارِ نوپایی با بازی سیاوش خیرابی است که به جای زندان، مجبور به گذراندن دوره محکومیت خود در یک موسسه خدمات اجتماعی می‌شود.
کارگردان سریال پرطرفدار ستایش با یک سریال نوروزی به تلویزیون بازگشته است. سلطانی در آستانه‌ ساخت این سریال، از آن به عنوان یک کار گرم خانوادگی یاد کرد و گفت چون نوروز ۹۴ مقارن با ایام فاطمیه است، به تبع آن، نگاه ما نیز در سریال نوروزی این‌گونه خواهد بود. تولید این اثر از پنجم دی‌ماه کلید خورده است و لوکیشن‌ها در منطقه ولنجک فیلمبرداری می‌شوند.
این سریال در 15 قسمت 40 دقیقه‌ای تولید می‌شود.