نقشه راه خوزستان برای صادرات غیرنفتی

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان گفت: برنامه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های اقتصادی تولید کالا در استان خوزستان تدوین می‌شود. امید حاجتی افزود: براساس این برنامه سهم استان در بازار کشورهای همجوار و عراق، استمرار حضور در بازارهای هدف و تولید کالاهای صادراتی در استان که دارای مزیت اقتصادی باشد مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت. وی توسعه زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات غیرنفتی با استفاده از منابع و اعتبارات دولتی را از اولویت‌های مهم مدیریت استان در توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی برشمرد و تاکید کرد: صادرات غیرنفتی استان می‌تواند یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار و همگون در استان باشد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان همچنین بر شناخت و اشراف کافی تجار و بازرگانان استان بر بازارهای هدف به‌منظور حضور مستمر در بازار و شناسایی رقبای منطقه‌ای تاکید و اظهار کرد: تاکنون از شیوه‌ها و تکنیک‌های سنتی برای صادرات کالاهای غیرنفتی استان استفاده شده که باید در آنان بازنگری صورت گیرد.

حاجتی با بیان اینکه باید چشم‌انداز صادرات غیرنفتی استان و نقشه راه و استراتژی مشخص آن با استفاده از پیشنهادهای صاحب‌نظران، اعضای اتاق بازرگانی، تجار و بازرگانان و مسوولان اقتصادی استان روشن شود، افزود: بدون برنامه‌ریزی دقیق و شناخت کافی از بازار و نیازهای آن صادرات غیرنفتی با چالش‌ها و مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان با ورود به این موضوع گفت: تحریم روسیه از سوی کشورهای اروپایی فرصت خوبی برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی خوزستان فراهم کرده است که باید از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را کرد.

حاجتی بر برپایی نمایشگاه دائمی محصولات کشاورزی خوزستان در مسکو پایتخت روسیه با هدف بازاریابی در این کشور با هماهنگی رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو تاکید کرد و افزود:خوزستان ظرفیت‌های لازم را برای صادرات سالانه ۹۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی، مرکبات علوفه، ۱۸۰هزار تن محصول فرآوری شده (تبدیلی)، ۷۰میلیون انواع شاخه گل و ۱۲۰هزار تن شکر دارد و اگر برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد و بازارهای هدف شناسایی شود تحول اقتصادی مهمی در استان شکل می‌گیرد. وی عنوان کرد: برای صادرات یک میلیون دلار محصولات کشاورزی ۲۵۰ فرصت شغلی ایجاد می‌شود، ولی برای صادرات یک میلیون دلار نفت خام کشور تنها یک فرصت شغلی فراهم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: تولید محصولات کشاورزی در خوزستان در طول ۱۲ ماه با کیفیت خیلی خوب و تنوع بالا انجام می‌شود، به طوری که متقاضیان زیادی از بازارهای خارجی داریم، اما برای عرضه این محصولات نیازمند زیرساخت‌های صادراتی هستیم. کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: محصولات سبزی و صیفی متقاضیان زیادی از کشور روسیه دارد که برای صادرات این محصولات لازم است یک خط هوایی راه‌اندازی شود. در حال حاضر صادرات سبزی و صیفی به صورت سنتی انجام می‌شود و در اثر چند بار تخلیه و بارگیری، کیفیت این محصولات از دست می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: در حال حاضر به دلیل نبود شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در خوزستان مجبوریم بسیاری از محصولات کشاورزی را با کامیون حمل و از مرزهای مختلف به بازار هدف برسانیم.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر محصولات کشاورزی استان در شمال خوزستان تولید می‌شود، لازم است گمرک دزفول به‌طور کامل تجهیز شود تا بتواند ثبت سفارش انجام دهد. متاسفانه خیلی از محصولات ما به دلیل نبود زیرساخت‌های صادراتی به نام استان‌های دیگر صادر و ثبت می‌شود. به‌طور نمونه سالانه ۵۰ هزار تن خرمای خوزستان به کشورهای مختلف صادر می‌شود اما فقط ۱۲ هزار تن از آن به نام خوزستان ثبت می‌شود. ناظر گمرکات خوزستان نیز در این نشست گفت: در ۹ ماه نخست امسال ۱۲میلیون و ۲۳۶هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۱۲۸میلیون دلار از گمرکات خوزستان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴۸درصد و از نظر ارزشی ۶۲درصد افزایش داشته است.

محمدرضا جعفری افزود: در این مدت همچنین ۱۳میلیون و ۱۲۵هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی به ارزش ۶ میلیارد و ۷۲۵میلیون دلار از طریق گمرکات خوزستان وارد کشور شده که در مقایسه بامدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۴۵ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۲ درصد افزایش یافته است.