دولت در آستانه استیضاح دوم

گروه خبر: انتقاد مجلسی‌ها از برخی وزیران کابینه حسن روحانی این روزها افزایش یافته است؛ پس از آنکه برخی نمایندگان در تذکرات و اظهارات متعدد یک هفته‌ای خود، درباره پیاده‌روی دیپلماتیک محمدجواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا، با لحنی انتقادی سخن گفتند، دیروز در جریان طرح سوال از وزیر آموزش و پرورش نیز، او را در یک قدمی استیضاح قرار دادند. نمایندگان مجلس برای دومین بار به علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش کارت زرد دادند تا با دو اخطاره شدن این عضو کابینه، آن هم درست در زمانی که طرح استیضاح او با حدود ۶۰ امضا درحال به جریان افتادن است، موج انتقادها به دولت همچنان در اوج باشد؛ موضوعی که می‌تواند دولت را در آستانه دومین استیضاح قرار دهد. این، نهمین کارت زردی است که نمایندگان مجلس به اعضای کابینه حسن روحانی داده‌اند.

جلسه علنی دیروز مجلس اما تنها بر محور انتقاد از وزیر آموزش و پرورش استوار نبود و پای علی جنتی وزیر ارشاد نیز بار دیگر در تذکرات نمایندگان به میان آمد. ۷۰ نماینده مجلس در تذکری کتبی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند درباره علت برخورد تبعیض‌آمیز با رسانه‌ها توضیح دهد. جلسه دیروز از تذکر به محمدجواد ظریف هم خالی نبود.

دو نماینده مجلس در نطق میان دستور دیروز خود با اشاره به پیاده‌روی ظریف و کری در پاریس، خطاب به رئیس‌جمهوری در این باره انتقاد کردند. با این همه دومین اخطار مجلسی‌ها به وزیر آموزش و پرورش مهم‌ترین اتفاق دیروز بهارستان بود چه آنکه این کارت زرد و احتمال بالای اعلام وصول طرح استیضاح فانی از سوی هیات‌رئیسه مجلس، شرایط را برای برگزاری جلسه استیضاح برای دومین وزیر کابینه هموار می‌کند. پیش از این رضا فرجی‌دانا، اولین وزیر علوم کابینه یازدهم با استیضاح نمایندگان از ادامه کار در وزارت علوم بازماند.

اخطار دوباره به فانی

آنچه به اخطار دوباره نمایندگان مجلس به علی‌اصغر فانی در جلسه دیروز انجامید، قانع نشدن از پاسخ‌های او به سوال نادر قاضی‌پور بود. قاضی‌پور با طرح سوالاتی درباره استخدام نشدن معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی و نیز اعلام نکردن زمان و سرفصل آزمون استخدامی از سوی مسوولان این وزارتخانه، به مطالبات معلمان اشاره و از پرداخت نشدن آن سوال کرد. او با مطرح کردن این پرسش که چرا قانون مصوب مجلس در ارتباط با تعیین تکلیف معلمان پیش‌دبستانی نهضتی و شرکتی از سوی وزیر آموزش و پرورش اجرایی نشده است، گفت: فرصت دوساله در این باره داده بودیم که این مهلت تمام شده است. او در ادامه با بیان اینکه بسیاری از این معلمان حق‌التدریسی و شرکتی از اقشار ضعیف، کارگر و مستضعفان و روستاییان جامعه هستند، گفت: «اگر این افراد استخدام نشوند، خانواده آنها از هم پاشیده و حتی به طلاق روی می‌آورند و آنهایی که ازدواج نکرده‌اند جراتی برای انجام این کار ندارند و منتظر اقدام شما هستند.» قاضی‌پور خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: «آقای وزیر شما به دلیل عدم اجرای قانون مصوب مجلس متخلف هستید، شما مکلف بودید طی دو سال طرح مربیان پیش‌دبستانی و شرکتی را اجرایی کنید.»

۹۹ درصد از منابع وزارتخانه؛ هزینه پرداخت حقوق

در ادامه این جلسه، فانی وزیر آموزش و پرورش که برای پاسخگویی پشت تریبون قرار گرفت، با بیان اینکه ‌۹۹ درصد منابع وزارت آموزش و پرورش صرف پرداخت هزینه کارمندان می‌شود، تاکید کرد: « وزارت آموزش و پرورش تنها بر یک درصد از منابع خود مدیریت می‌کند.»

فانی با تاکید بر اینکه اعتبارات آموزش و پرورش هیچ‌گاه نتوانسته است آن‌گونه که باید از جبران زحمات و خدمات این قشر برآید، گفت: از طرف دیگر اختلال در ساختار بودجه آموزش و پرورش به دلایلی که تشریح می‌شود هر گونه امکان افزایش سهم پرسنلی از بودجه کل آموزش و پرورش را سلب کرده است. به گفته فانی، بر اساس آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش تعداد کارکنان شاغل در این دستگاه طی۴ سال اخیر؛ یعنی از سال ۸۸ تا ۹۲ بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر افزایش داشته و در دولت قبل در فاصله ۸۸ تا ۹۲، ۱۲۰ هزار نفر به پرسنل آموزش و پرورش افزوده شده و این در حالی است که تعداد دانش‌آموزان طی سال‌های موصوف با سیر نزولی مواجه بوده است و تاکید می‌کنم افزایش نیروی انسانی بدون افزایش متناسب بودجه و امکانات بوده باعث اختلال در ساختار بودجه آموزش و پرورش شده و در نتیجه خدمات رفاهی و بهبود معیشت معلمان و فرهنگیان را مورد تهدید قرار داده است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که آموزش و پرورش استخدام نیروهای پیش‌دبستانی را در اولویت خود دارد و موضوع را منتفی نمی‌داند وبا توجه به حساسیت نمایندگان و ضرورت احترام به نظرات آنها وزارت آموزش و پرورش به‌نوعی در جست‌وجوی راهی برای پاسخگویی به خدمات نیروهای پیش‌دبستانی بوده است و مکاتبات با سازمان مدیریت انجام شده تا با اجرای بخشی از اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی مورد نیاز با اولویت نیروهای پیش‌دبستانی پس از یک دوره مهارتی به استخدام درآورد و آخرین پیگیری‌های وزارت آموزش و پرورش مبنی‌بر این است که سازمان مدیریت با این درخواست آموزش و پرورش موافقت کرده است.

فانی در پایان تاکید کرد که آموزش و پرورش به زودی و با مشارکت و کمک سازمان‌های مختلف ذی‌ربط شرایط را برای برگزاری آزمون استخدامی فراهم می‌کند و در صورت امکان نیز نیروهای پیش‌دبستانی را بر اساس ضوابط جذب می‌کند و با این مهم نیازمند توسعه منابع مالی است.

با این همه، اما نادر قاضی‌پور از پاسخ‌های وزیر قانع نشد. این موضوع به رای گیری از نمایندگان انجامید که در نهایت مجلسی‌ها با ۷۴ رای موافق، ۱۱۴ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که در هر دوره مجلس هر وزیری ۳ بار در پاسخ به سوال نمایندگان نتواند وکلای ملت را قانع کند و از پارلمان کارت زرد دریافت کند، زمینه استیضاح وی در خانه ملت فراهم می‌شود و نمایندگان طرح استیضاح وزیر را تقدیم هیات‌‌رئیسه می‌کنند.

طرح استیضاح فانی

وزیر آموزش و پرورش در شرایطی دومین کارت زرد خود را از مجلس گرفت که طراحان استیضاح او در انتظارند طرحشان برای استیضاح وزیر از سوی هیات‌رئیسه اعلام وصول شود.

سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس دیروز در تذکری از عدم اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی هیات رئیسه انتقاد کرد. «ایسنا» به نقل از این نماینده مجلس نوشت: «بیش از ۶ ماه است که حدود ۶۰ نفر از نمایندگان استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده‌اند و در چندین مورد با آقای لاریجانی و حجت‌الاسلام ابوترابی جهت اعلام وصول جلسه داشته‌ایم.» او خطاب به ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: «اما شما و رئیس مجلس این را قبول نکردید. اکنون که بحث سوال در جلسه امروز مطرح شده ما همچنان بر درخواست استیضاح مصر هستیم، زیرا بسیاری از مشکلات هنوز حل نشده است.» این نماینده مجلس تاکید کرد که آموزش و پرورش به دنبال فعالیت‌های سیاسی است نه آموزشی.

انتقاد دوباره از ظریف

جلسه علنی دیروز مجلس با انتقاد از برخی اقدامات در عرصه سیاست خارجی ایران نیز همراه بود.

در این باره می‌توان به نطق میان دستور دو نماینده مجلس اشاره کرد. علاوه بر احمد مقیمی که در اظهارات خود، توهین به ساحت نبی اکرم (ص) و همزمانی وزیر امور خارجه و قدم زدن با وزیر امور خارجه آمریکا را محکوم کرد، کمال علیپور تاکید کرد: انتظار می‌رفت دولت و شخص رئیس‌جمهوری درباره این اقدام پلید موضعی محکم و در خور دلدادگی مردم ایران به پیامبر (ص) می‌گرفت.

علیپور با اشاره به حضور ظریف در پاریس ضمن آنکه این حضور را با بدیهی‌ترین اصول دیپلماتیک و ارزش‌های الهی ملت مسلمان ایران ناهمخوان خواند و گفت: امیدواریم دوستان دریابند که سیاست خارجی محل اجرای اینگونه نمایش‌های خیابانی نیست.

تذکر کتبی به جنتی

در جلسه دیروز مجلس، ۷۰ نماینده در تذکری کتبی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند درباره علت برخورد تبعیض‌آمیز با رسانه‌ها توضیح دهد. حمید رسایی، کریمی قدوسی، ناصری، سلیمانی، میرکاظمی و آقاتهرانی از جمله تذکر دهندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند.

دولت در آستانه استیضاح دوم