بهروز رسایلی بعد از ناکامی در جام ملت‌های آسیا، هنوز تکلیف ادامه همکاری ما با کارلوس کی‌روش روشن نیست. با این وجود او چه باشد و چه نباشد، یک گنج ارزنده برای ایران در مسیر رسیدن به جام جهانی 2018 روسیه و نیز حضور آبرومندانه در این تورنمنت باقی گذاشته است. در شرایطی که کمتر کسی تصور می‌کرد مرد پرتغالی بدون برگزاری بازی تدارکاتی در فاصله بین جام جهانی و جام ملت‌های آسیا بتواند تیم ملی ایران را در مسیر «پوست‌اندازی» قرار بدهد، کی‌روش این کار را کرد و در استرالیا حداقل چهار بازیکن عالی را به موجودی ملی فوتبال ایران اضافه کرد. به این ترتیب ما در حال حاضر دست‌کم هفت بازیکن توانمند داریم که حضورشان در تیم ملی مستقیما مرهون نشستن کی‌روش روی نیمکت ایران بوده است؛ هفت نفری که تا جام جهانی آینده می‌توانند برای تیم ملی توپ بزنند.

سرباز اشکانیاز نظر مالی این شاید هنوز گران‌ترین دستاورد کی‌روش باشد. اشکان دژاگه متولد 14 تیر 65 در تهران است که خیلی زود همراه با خانواده‌اش به اروپا مهاجرت کرد. او بعد از بازی در تیم‌های طراز اول فوتبال آلمان، مورد توجه امیر قلعه‌نویی قرار گرفت، اما این مربی سابق تیم ملی کشورمان در جلب نظر مساعد اشکان برای حضور در ایران ناموفق بود. به نظر می‌رسد حضور یک نام بزرگ لازم بود تا به دژاگه برای پوشیدن پیراهن تیم ملی اطمینان خاطر بدهد. این اتفاق سرانجام اواخر سال 90 رخ داد و کی‌روش اشکان را به اردوی تیم ملی دعوت کرد. او در نخستین مسابقه‌اش برای تیم ملی کشورمان در ورزشگاه آزادی دو گل مقابل قطر به ثمر رساند تا شروعی شکوهمند و خاطره‌انگیز داشته باشد. اشکان از آن پس همواره در خدمت تیم ملی بوده و غیر از سه بازی پایانی مرحله مقدماتی جام جهانی که به دلیل مصدومیت آنها را از دست داد، در بقیه رقابت‌ها حاضر بوده است. دژاگه که بعد از جام جهانی با مبلغی فوق‌العاده (ظاهرا 5 میلیون پوند) به العربی قطر پیوست، هنگام برگزاری جام جهانی 2018 در روسیه 32 ساله خواهد بود و می‌تواند در اوج پختگی، یکی از مهره‌های کلیدی تیم کشورمان باشد.
pic۱
گوچی؛ فرشته نجات!
این یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند در دنیای فوتبال رخ بدهد؛ اینکه یک بازیکن مهاجرزاده در فاصله کوتاهی بعد از حضور در تیم ملی زادگاهش، به اندازه یک کتاب خاطره ساخته باشد! رضا قوچان‌نژاد متولد ۲۹ شهریور ۶۶ در مشهد است. او برخلاف اشکان دژاگه، در تیم‌های مطرح اروپایی عضویت نداشته، با این حال شنیده می‌شود این بازیکن زمانی مورد توجه افشین قطبی بوده و این مربی سابق ایران می‌کوشیده او را به عضویت تیم ملی کشورمان در بیاورد. در مورد «گوچی» هم تا وقتی خود کی‌روش راهی بلژیک نشد، اتفاق مثبتی رخ نداد. او سرانجام زمستان سال ۹۱ به عضویت تیم ملی کشورمان درآمد و بلافاصله شروع کرد به زدن بخشی از مهم‌ترین گل‌های تاریخ فوتبال ایران! این بازیکن در سه بازی کلیدی و سرنوشت‌ساز مقدماتی جام جهانی به قطر، لبنان و کره‌جنوبی گل زد، در جام جهانی دروازه بوسنی را باز کرد و در جام ملت‌های آسیا بعد از دقیقه ۹۰ دو گل حیاتی برابر امارات و عراق به ثمررساند! او در حال حاضر با ۱۳ گل ملی، محبوبیتی خارق‌العاده بین مردم کشورمان پیدا کرده است. رضا قوچان‌نژاد هنگام برگزاری جام جهانی روسیه، ۳۱ ساله خواهد بود.

دفاع پولادی
مهرداد پولادی متولد 7 اسفند 65 است و در تیم‌هایی مثل پیکان، استقلال، تراکتورسازی و مس کرمان سابقه بازی داشته است. او یک بازیکن متوسط در فوتبال ایران محسوب می‌شد که روزگاری تصور رویارویی‌اش با مسی و عبور وی از نابغه آرژانتینی چیزی فراتر از یک رویا به شمار می‌آمد. با این حال ظهور همزمان دو مربی خارجی در فوتبال ایران، زندگی پولادی را دگرگون کرد. دنیزلی او را برای پرسپولیس خواست و پستش را به دفاع چپ تغییر داد. کی‌روش هم از بازی مهرداد در این منطقه خوشش آمد تا او به بهترین بازیکن آسیایی جام جهانی 2014 تبدیل شود! حضور پولادی در تیم ملی کشورمان برای شرکت در مسابقات جام ملت‌های آسیا آنقدر مهم و کلیدی بود که کی‌روش از مسوولان نظام وظیفه خواست در مورد این بازیکن ارفاق کنند و اجازه بدهند او در استرالیا حاضر باشد. پولادی در جام ملت‌ها هم نمایش مطلوبی داشت و نشان داد که چرا تا این حد برای مربی‌اش ارزشمند است. وقتی در بازی با عراق مهرداد اخراج شد و تیم حریف از آن منطقه روی دروازه کشورمان فشار آورد، تازه نقش بنیادی او در تیم ملی روشن شد. پولادی هم در جام جهانی بعدی 32 ساله خواهد بود و شرایط خوبی برای حضور در تیم ملی کشورمان خواهد داشت.

گنجی به نام مرتضی
این بزرگ‌ترین‌ سورپرایز کی‌روش در جام ملت‌های آسیا بود. مربی پرتغالی پیش از آغاز جام شانزدهم پژمان منتظری را از دست داد. مدافع سابق استقلال در جام جهانی نمایش‌های بسیار خوبی برای ایران ارائه داده بود، اما آسیب‌دیدگی بدهنگام او و نیز افت وحشتناک امیرحسین صادقی باعث شد تا معادلات خط ساختار دفاعی ایران گره بخورد. در همین شرایط بود که کی‌روش برگ برنده‌اش را رو کرد. مرتضی پورعلی‌گنجی، مدافع نفت تهران متولد ۳۰ فروردین ۱۳۷۱ در بابل است. او از همان نخستین بازی ایران در استرالیا در ترکیب ثابت تیم کشورمان قرار گرفت و بازی‌های بدون نقصی را ارائه داد. در پایان مرحله گروهی، پورعلی‌گنجی تنها بازیکن ایرانی بود که در ترکیب تیم منتخب جام قرارگرفت. او فوتبال سر بالایی را به نمایش گذاشت و خونسردی غافلگیرکننده‌ای داشت. دیگر امتیاز مرتضی که در این جام چشم‌ها را به خودش خیره کرد، تسلط او روی توپ‍‌های هوایی بود. این اتفاق هم در محوطه جریمه ما رخ داد و هم در محوطه جریمه رقبا؛ طوری که او در بازی با بحرین و قطر تا آستانه فتح دروازه حریف پیش رفت و سرانجام موفق شد در بازی با عراق با یک ضربه سر دیدنی تیم کشورمان را به گل برساند. پورعلی‌گنجی هنگام برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، ۲۶ ساله خواهد بود. از این بهتر هم آیا ممکن است؟
pic2
عالی مثل وریا
وریا غفوری دیگر پدیده تیم ملی کشورمان در جام شانزدهم بود. در مورد اهمیت کاری که او انجام داد، فقط کافی است یک جمله بنویسیم؛ اینکه خسرو حیدری را نیمکت‌نشین کرد! وریا در نفت گل کرد و ابتدای فصل جاری به سپاهان پیوست. او متولد 29 شهریور 1366 در سنندج است و در پست مدافع راست توپ می‌زند. در دو بازی نخست جام ملت‌های آسیا وریا عملکردی خیره‌کننده داشت، اما در بازی سوم و بنا بر صلاحدید کی‌روش مبنی بر استراحت کردن برخی از بازیکنان اصلی، جای خودش را به خسرو حیدری داد. تازه اینجا بود که اهمیت این بازیکن کرد فوتبال کشورمان برای تیم ملی روشن شد. وریا در بازی با عراق به ترکیب اصلی بازگشت و اتفاقا پایه‌گذار گل اول ایران لقب گرفت؛ گلی که شاید اگر اشتباه مرگبار داور استرالیایی نبود، می‌توانست منجر به صعود ایران به جمع چهار تیم برتر جام شانزدهم شود. وریا در این صحنه ارسالی دقیق و دیدنی داشت که نشان داد در صورت میدان دیدن، می‌تواند در تیم ملی هم به مرز پختگی لازم برسد. یک نکته قابل توجه در مورد او این است که غفوری بعد از تصاحب توپ با چشمانی باز تصمیم می‌گیرد و اصرار به بازیسازی دارد. در روزهایی که مرحله نهایی جام جهانی 2018 در روسیه برگزار خواهد شد، وریا یک بازیکن 31 ساله با تجربه است که قطعا خیلی می‌تواند به تیم کشورمان کمک کند.

موثر و غافلگیرکننده
در جام ملت‌های آسیا اگر جناح راست تیم ملی کشورمان محل ظهور یک ستاره «کرد» بود، در سمت چپ هم یک بازیکن «لر» عرض اندام کرد و توانایی‌هایش را به رخ کشید. با توجه به حضور مهرداد پولادی و احسان حاج‌صفی در این جناح، خیلی سخت بود که بتوان ظهور یک بازیکن دیگر را در این منطقه تصور کرد. با این وجود وحید امیری عالی بازی کرد. او در مسابقه سوم تیم کشورمان برابر امارات برای نخستین بار به بازی گرفته شد و عملکردی فراتر از حد تصور داشت. پس از آن امیری در بازی با عراق نیمکت‌نشین شد تا زوج موفق پولادی و حاج‌صفی دوباره شکل بگیرد. اخراج مهرداد در دقیقه ۴۱ همه چیز را به هم ریخت و کی‌روش را وادار کرد از امیری به جای شجاعی استفاده کند. او این بار هم عملکرد تحسین برانگیزی داشت و در روزی که تیم ملی کشورمان تحت فشار حریف قرار داشت، بارها توانست با نفوذهای موفقش توپ را به زمین حریف ببرد و حتی برایمان کاشته بگیرد. او در طول دقایقی که بازی کرد باعث شد دو بازیکن عراق کارت زرد بگیرند و کمی دست به عصا حرکت کنند. هرچند در نهایت فوتبال روی زشتش را به امیری نشان داد و باعث شد ضربه پنالتی این بازیکن در اوج بدشانسی به تیر عمودی دروازه برخورد کند و به زمین برگردد. او متولد فروردین ۱۳۶۷ است و در جام جهانی بعدی، ۳۰ ساله خواهد بود؛ بازیکنی که نشان داده اگر به وی اعتماد شود، حداقل به‌عنوان یک آلترناتیو قابل قبول می‌تواند ایفای نقش کند.

سرانجام سردار
این یکی را دیگر با هیچ چشم غیرمسلحی نمی‌شد ندید! وقتی قرار بود تیم کشورمان برای بازی دوم با قطر وارد زمین شود، بیشتر گمانه‌زنی‌ها حول محور آن بود که کی‌روش به ترکیب تیم برنده دست نمی‌زند و شاگردانش را با همان آرایش بازی با بحرین به میدان می‌فرستد. با این وجود کارلوس همه را غافلگیر کرد و سردار آزمون را به جای رضا قوچان‌نژاد به میدان فرستاد تا او یکی از زیباترین گل‌های جام را به ثمر برساند. آزمون در برابر عراق هم عالی عمل کرد و یک گل تماشایی زد، هرچند در هر دو بازی بعد از گلزنی‌اش مصدوم شد و هر دو بار اشک ریخت؛ اشک اول به خاطر درد پا و اشک دوم به خاطر حذف تیم ملی! آزمون با آنچه در استرالیا ارائه داد ثابت کرد که می‌تواند بزرگ‌ترین‌ مهاجم فوتبال ایران در یک دهه آینده باشد. او تا به حال 6 بازی ملی انجام داده که در هر 6 تای آنها هم تعویض شده، اما چهار گل به ثمر رسانده است! این جواهر فوتبال ایرانی، متولد 11 دی 73 است؛ به عبارت دیگر وقتی علی دایی در جام ملت‌های آسیا چهار گل به کره‌جنوبی زد، سردار تازه یک سالش بود! او هنگام برگزاری جام جهانی آینده 24 ساله خواهد بود و خیلی حرف‌ها برای گفتن خواهد داشت؛ هرچند نکته کلیدی در مورد آزمون، به انتخاب‌های او درحوزه باشگاهی مربوط می‌شود که امیدواریم در این مورد بهترین اتفاقات برای وی رخ بدهد.

از این دو نفر هم نباید گذشت
غیر از هفت ستاره‌ای که در موردشان حرف زدیم، دو بازیکن دیگر هم هستند که اگرچه در جام ملت‌ها فرصت چندانی برای هنرنمایی پیدا نکردند، اما آینده درخشانی خواهند داشت. سروش رفیعی و علیرضا جهانبخش، هر یک دقایقی در استرالیا به میدان رفتند، اما دور از حد انتظار ظاهر شدند؛ آنچه قطعا مهم‌ترین دلیلش فقدان بازی‌های تدارکاتی کافی بوده است. این دو بازیکن هنگام برگزاری جام جهانی بعدی در روسیه ۲۶ و ۲۷ ساله خواهند بود و از این نظر در بهترین شرایط برای درخشش قرار خواهند گرفت.