حدیث موسوی: ضعف تقاضا و ریزش قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی کماکان ادامه دارد. این روزها در بازه ۵ تا حداکثر ۴۰ تومان در هر کیلو، نرخ برخی انواع فولاد مانند میلگرد با کاهش روبه‌رو می‌شود و به نظر می‌رسد این روند تا روزهای آینده نیز ادامه یابد. در این میان، تنزل قیمت کلاف مفتول نیز قابل توجه است. در حال حاضر نرخ این محصول در بازار چین تا ۳۸۰ دلار در هر تن تنزل یافته و در مبادی ورودی کشور هم به حدود ۱۵۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است که با تولیدات داخلی این محصول فاصله قیمتی قابل توجهی دارد. این موضوع که موجب نگرانی عمده‌ای در میان تولیدکنندگان داخلی شده آنها را نیز مجبور به کاهش نرخ کرده است؛ اما کماکان این شکاف قیمتی به نفع نوع وارداتی کلاف باعث برهم زدن تعادل بازار این محصول شده است.

البته تنزل قیمت‌های جهانی فولاد تنها بازار فولاد کشور را از خود متاثر نکرده، بلکه ترکیه هم سال ٢٠١٤ را با کاهش تولید فولاد خام پشت سر گذاشته است. این کشور سال گذشته میلادی با افت ۸/۱ درصدی تولید فولاد خام روبه‌رو شده و میزان تولید آن به ٣٤ میلیون و ٤٠ هزار تن رسیده است، چرا که محصولات فولادی ارزان قیمت چین در سطح جهان بر بازار ترکیه و حاشیه سود تولید‌کننده‌های آن اثر منفی گذاشته است.

به گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه، کاهش تولید فولاد این کشور در راستای کاهش تقاضای جهانی، رشد هزینه‌های تولید ترکیه بوده است. در این میان در سال گذشته میلادی تولید بیلت ترکیه ۴/۶ درصد افت داشته و به ٢٤ میلیون و ٦١٠ هزار تن رسیده است، اما تولید اسلب این کشور حدود ۱۳‌درصد افزایش یافته و بالغ بر ٩ میلیون و ٤٢٠ هزار تن بوده است.

در این میان، بازار بیلت سی‌آی‌اس نیز کماکان نزولی است به‌طوری که از اواسط ژانویه تاکنون قیمت بیلت صادراتی از این منطقه تا حداکثر ۱۲ دلار در هر تن کاهش یافته و رکود بازار این محصول را عمیق‌تر کرده است.

به گزارش «ایفنا» قیمت فعلی بیلت سی‌آی‌اس بین ٣٨٥ تا ٣٩٠ دلار هر تن فوب است در حالی که یک هفته قبل ٣٩٧ تا ٤٠٠ دلار هر تن فوب بود.

به هر طریق در شرایطی که حجم مبادلات بازار و بورس کالا به ارقام پایینی تنزل یافته و روند بازار هم نزولی است، بورس کالا چند روز پیش با هدف بهبود وضعیت فروش کارخانه‌های فولادی در شرایط رکود کنونی، حداقل تناژ خرید مقاطع فولادی، شمش و تختال را برای حضور مشتریان کوچک‌تر و با نقدینگی کمتر تغییر داد.

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران حداقل عرضه شمش (‌بلوم و بیلت فولادی)، تختال و میلگرد و تیرآهن به ترتیب به ۲ هزار تن، ۲ هزار تن و ۱۳۲ تن کاهش یافته است. حداقل تخصیص و حداقل خرید هر کارگزار برای شمش‌های بلوم و بیلت فولادی و تختال نیز ۵۰۰ تن خواهد بود که این عدد برای میلگرد و تیرآهن ۶۶ تن است.

نگاهی به معاملات روز گذشته رینگ فولاد بورس کالا

چهارشنبه در پایان مبادلات هفتگی رینگ فولاد، شرکت فولاد خوزستان ۱۵۰۰ تن شمش را با قیمت ۱۳۲۵ تومان در سیستم مچینگ ثبت کرد. ذوب آهن اصفهان نیز تیرآهن شاخه ۲۰ را به‌صورت سلف با قیمت پایه ۱۹۲۰ تومان در هر کیلو به تابلو آورد که حجم هزار تنی عرضه این محصول خریداری شد. این شرکت همچنین تیرآهن شاخه ۲۴ را نیز با همین قیمت در حجم هزار تن فروخت و در نهایت تیرآهن ۲۷ آخرین محصولی بود که از سوی این شرکت مورد مبادله قرار گرفت.

فولاد آلیاژی ایران نیز نقدی ۱۱۵۰ تن سبد میلگرد گرید A۳ را در سایزهای ۱۶ تا ۲۵ با نرخ ۱۵۵۰ تومان روی تابلو معاملات درج کرد که به فروش نرسید.