اوبـامـا:  با نتانیـاهو  دیـدار نمی‌کنـم

گروه دیپلماسی: در حالی که تنها ۴ روز تا مذاکرات مجدد ایران و ۱+۵ که قرار است این بار درحاشیه اجلاس امنیتی مونیخ برگزار شود، باقی است، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا یک بار دیگر بر پایبندی ایران به تمام مفاد توافق ژنو تاکید کرد. او با بیان اینکه با تمامی محاسبات صورت گرفته از جمله محاسبات سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، ایران به مفاد توافق موقت ژنو (برنامه اقدام مشترک) پایبند بوده است، در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» از کنگره خواست که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کند. اوباما همچنین برای چندمین بار در هفته اخیر تاکید کرد که لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو می‌کند.

لاریجانی: رئیس‌جمهور آمریکا مسوول اصلی شکست مذاکرات است

او در عین حال در گفت‌وگویش با شبکه سی‌ان‌ان، گفت: «کاری که در حال حاضر ما باید انجام دهیم این است که باید این دور از مذاکرات را به اتمام برسانیم و به ایران فشار آوریم تا به خواسته جامعه بین‌الملل آری بگوید.» موضوعی که روز گذشته با پاسخ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد. علی لاریجانی رئیس مجلس دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا را مسوول اصلی شکست احتمالی در مذاکرات دانست. به گزارش «ایرنا»، وی با بیان اینکه مقصود آمریکایی‌ها از مذاکرات با ایران روشن شده است، گفت: اوباما به دلیل ضعف و گرفتاری داخلی نمی‌تواند در مقابل انعطاف‌های معقول دولت و ملت ایران تصمیم عاقلانه بگیرد.

«علی لاریجانی» اظهار کرد: آقای اوباما در بیانات اخیر خود گفته است ما به ایران فشار می‌آوریم تا نظر ما را در بحث هسته‌ای قبول کند.

وی افزود: نمایندگان توجه کنند که عبارت رئیس‌جمهوری آمریکا چیست، «فشار می‌آوریم تا ایران نظر آمریکا را در بحث هسته‌ای بپذیرد.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر مقصود آنها از مذاکره با ایران روشن‌تر شده است، خاطرنشان کرد: آنها می‌گویند باید تسلیم خواست ما شوید، در کجای دنیا به این رفتار مذاکره می‌گویند.

لاریجانی در ادامه گفت: آقای اوباما تصور کرده است می‌تواند هزینه ضعف خود را در حل مشکلات داخلی به طرف ایران منتقل کند.

این اظهارات در حالی روز گذشته از سوی اوباما و لاریجانی مطرح شده است که مذاکرات ایران و ۱+۵ به سخت‌ترین مراحل خود رسیده است. بر اساس توافقی که آذر ماه سال جاری میان طرف‌های مذاکره به امضا رسید قرار شد تا اسفند ماه ایران و اعضای گروه ۱+۵ بر سر یک توافق سیاسی به نتیجه برسند و خود را برای رسیدن به توافق جامع در تیرماه سال آینده آماده کنند. از این رو همه طرف‌های درگیر در مذاکرات، درگیر گفت‌وگو‌های پیچیده‌ای بر سر جزئیات طرح توافق سیاسی هستند. جزئیاتی که به گفته عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه روند مذاکرات را سخت کرده است. با این تفاسیر تل‌آویو نیز از هم اکنون خود را برای بر هم زدن هر گونه توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی گفت‌وگوهای هسته‌ای آماده کرده است.

در واقع احتمال توافق ایران و ۱+۵ این روزها به مهم‌ترین چالش در روابط آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است. آنچه این نزاع را وارد مرحله تازه‌ای کرده است سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا است. قرار است «بنیامین نتانیاهو» به دعوت جان بینر رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به کنگره برود و در مورد ایران سخنرانی کند. اقدامی که می‌تواند به گفته ناظران بر تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا و دیگر اعضای اروپایی طرف گفت‌وگو‌های هسته‌ای با ایران تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، این اقدام تلاشی مشترک از سوی جان بینر و «ران درمر» سفیر اسرائیل در واشنگتن است و هیچ مشورتی هم با کاخ سفید در این‌باره نشده است. در واقع درمر یک روز قبل از این دعوت، دیدار طولانی با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، داشت اما یک کلمه هم درباره این موضوع با او صحبت نکرد. پس از اعلام سخنرانی نتانیاهو در کنگره بود که کاخ سفید اعلام کرد اوباما در سفر نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا دیداری با او نخواهد داشت. موضوعی که باراک اوباما دیروز نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان برآن صحه گذاشت و گفت: «من حاضر به دیدار با نتانیاهو نیستم زیرا سیاست ما این‌گونه نیست که با رهبر هر کشوری از جهان درست دو هفته قبل از برگزاری انتخابات آن کشور دیدار کنیم.» او هر چند در این گفت‌وگو انتخابات آتی رژیم صهیونیستی را دلیل عدم دیدارش با نتانیاهو اعلام کرده اما یکی از دلایل اصلی آن رابطه سرد بین آنها بر سر ایران است. هرچه هست، مواضع تند رژیم صهیونیستی این بار حامیان زیادی ندارد همچنانکه سخنرانی نتانیاهو درکنگره آمریکا با هدف تخریب ایران، در این مقطع زمانی با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شده است. به گزارش «فارس»، در ادامه مخالفت‌ها با دعوت جان بینر از نتانیاهو برای حضور در نشست مشترک کنگره آمریکا و سخنرانی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، یک پایگاه آمریکایی این دعوت را نقض قانون اساسی این کشور خواند. مقامات دولتی آمریکا با بیان اینکه دعوت از نتانیاهو بدون هماهنگی با کاخ سفید صورت گرفته و اقدامی خارج از پروتکل‌های دیپلماتیک است، اعلام کرده‌اند در صورتی که نتانیاهو به آمریکا سفر کند، نه اوباما و نه هیچ‌یک از مقامات ارشد دولت با وی دیدار نمی‌کنند. پایگاه آمریکایی «لیوینگستن دیلی» در گزارشی دعوت از بنیامین نتانیاهو را نقض اصل تفکیک قوا بین کنگره و رئیس‌جمهور مندرج در قانون اساسی آمریکا توصیف کرده است. پیش از این نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات‌های مجلس نمایندگان گفته بود این احتمال را که بسیاری از قانون‌گذاران دموکرات سخنرانی نتانیاهو در سوم مارس را تحریم کنند، منتفی نمی‌داند. به گزارش انتخاب، نانسی پلوسی روز جمعه گفته بود برای سخنرانی نتانیاهو درباره ایران، فرصت‌های بسیاری وجود دارد و وی ناگزیر نیست از جلسه مشترک سنا و مجلس نمایندگان برای این‌کار استفاده کند.

تضعیف دیپلماسی اشتباه است

به هر حال روز گذشته باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با فرید زکریا، مجری شبکه سی‌ان‌ان،ضمن حمایت از رویکرد خود در قبال ایران و مخالفت با تحریم‌های جدید علیه ایران در حال حاضر گفت: «ایران ذخایر اورانیوم با درصد غنای پایین خود را به عقب بازگردانده‌ است. ما در این دوران از مذاکرات هسته‌ای هیچ‌چیزی را از دست نداده‌ایم. برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت نکرده است.» وی افزود: استدلال من برای کنگره آمریکا این است که در مقابل تصویب تحریم‌ها علیه ایران مقاومت کنند زیرا شرکای ما و حتی ایران می‌توانند این تحریم‌ها را نقض توافق موقت ژنو تفسیر کنند. از نظر ما، تضعیف دیپلماسی در این برهه مهم زمانی بدون آنکه دلیل خوبی داشته باشیم، یک اشتباه است. »

رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: «بگذارید اگر به توافق هسته‌ای با ایران نرسیدم، ایران به دلیل آنکه به یک توافق منطقی آری نگفته است، مقصر باشد. اگر لایحه تحریم‌های ایران تصویب شود، من آن را وتو می‌کنم اما این را هم به نمایندگان کنگره و اسرائیل گفته‌ام که روز بعد از اینکه ایران از توافق عقب‌ بکشد، ساده‌ترین کار برای من در کنگره، تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران خواهد بود. برای من تنها دو روز طول می‌کشد که لایحه تحریم‌های بیشتر علیه ایران را امضا کنم.» در همین حال با نزدیک شدن به زمان مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در مونیخ، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با بیان اینکه آماده دیدار با وزیر خارجه (ایران) ظریف است، در عین حال اعلام کرد که هنوز برنامه دیدار در مونیخ نهایی نشده است.

اوبـامـا: با نتانیـاهو دیـدار نمی‌کنـم