سحر نمایشی: آنچه این روز‌ها به کاهش قیمت مس در بازارهای داخلی دامن زده بیشتر به روند رو به پایین بازارهای جهانی مربوط می‌شود. در واقع مشکل به وجود آمده در بازارهای جهانی این محصول از کمبود تقاضا ناشی شده، از طرفی هم اخبار ضعیف از اقتصاد چین باعث شده تا فروش مس وارداتی در بازار نقدی این کشور سخت‌تر شود که همین امر موجب تضعیف قیمت‌ها شده است. البته این شرایط بر معاملات بورس کالا نیز حاکم بود؛ چرا که روز یکشنبه عرضه‌های مس در تالار صنعتی با روند نزولی همراه شد و کاهش بیش از ۶۰۰ تومانی را در هر کیلو نسبت به معامله قبلی تجربه کرد.

درست است که کاهش نرخ مس بیشتر با روند بازارهای جهانی در حال تغییر است، اما تغییر هر کدام از پارامترهای تاثیر گذار می‌تواند تغییر زیادی بر روند معاملات این محصولات چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی ایجاد کند.

به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه عامل اصلی ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی افول قیمت نفت در یک ماه گذشته بوده است البته روز جمعه قیمت نفت اندکی افزایش یافت که به سرعت تاثیر خود را بر قیمت این فلز سرخ گذاشت، به‌طوری که قیمت جهانی مس از ۵ هزار و ۳۹۰ دلار در روز پنج‌شنبه با ۱۱۵ دلار افزایش روز جمعه به ۵ هزار و ۵۰۵ دلار در هر تن رسید. بر این اساس به عقیده فعالان آگاه اگر روند افزایشی بهای نفت ادامه‌دار باشد احتمال افزایش نرخ مس هم در بورس جهانی لندن برای هفته آتی دور از ذهن نیست.

از طرفی حجم عرضه‌ها و میزان تقاضای محصولات مسی در این تالار معاملاتی نسبت به هفته گذشته به خصوص برای کاتد شرکت صنایع ملی مس بسیار کاهش یافته بود، به‌طوری که به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه دلیل این افت تقاضا را انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌دانند. به گفته این فعال آگاه حتی شنیده‌ شده در بازار غیررسمی این محصولات به دلیل نیاز مالی برخی فروشندگان، مفتول ۲۱ هزار تومانی را زیر ۲۰ هزار تومان در هر کیلو نیز مبادله کرده‌اند. به همین دلیل حجم بالای مفتول مس موجب شده تا معامله‌گران شرایط آسان خرید از بازار آزاد را به شرایط پیچیده بورس کالا ترجیح دهند.

به این ترتیب روز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از ۴۷ هزار و ۹۹۸ تن انواع کالا بود که در این میان چهار هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین ۳۵۰۰ تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه ‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۳۰ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۰۰تن سولفور مولیبدن و ۱۸ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار معاملاتی به فروش رسید.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۸ هزار و ۴۴۹ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۶۸۱ تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۴ هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا ۳۶۰ تن ثبت شد.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۱۹ هزار و ۱۸۹ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت ۶۸۳ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار ۹۰۰ تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۲۴۴ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش ۶۸۳ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از سوی دیگر این فلز سرخ هم اکنون در بازار آزاد با قیمت ۲۱ هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به روز گذشته کاهش قیمت ۵۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است.

معامله‌گران در انتظار ثبات قیمت‌ها