تصویر کالاهای تخفیف خورده ایران و ترکیه

گروه صنعت و معدن: تعرفه ترجیحی را شاید بتوان یکی از راهکارهای تحقق رسیدن به رقم ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه دانست. رقمی که رشد حدودا دو برابری مبادلات تجاری میان این دو کشور لازمه تحقق آن است. براساس آمار اعلام شده در حال حاضر، مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه رقمی در حدود ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار را شامل می‌شود و با این شرایط برای تحقق رقم ۳۰ میلیارد دلاری اجرای توافق ترجیحی گام بلندی محسوب می‌شود. در موافقت‌نامه صورت گرفته ۱۲۵ فقره کالا از سوی ایران و ۱۴۰ فقره کالا از سوی ترکیه برای کاهش تعرفه و با اعمال تعرفه ترجیحی مشخص شده است که از سمت ایران محصولات کشاورزی و شیلات و از سوی ترکیه کالاهای صنعتی مشمول این توافق‌نامه قرار می‌گیرند.

اجرای توافق‌نامه صورت گرفته میان ایران و ترکیه اما بدون حاشیه نبود. توافق‌نامه‌ای که از ۱۱ دی ماه گذشته اجرایی شد اعتراض برخی از فعالان صنعتی را به همراه داشت. اعتراضی که موجب شد تا مسوولان ایرانی از بازبینی فهرست کالاهای قرارداد ترجیحی در هر ۳ ماه یک‌بار خبر دهند تا به این طریق رضایت تولیدکنندگان داخلی نیز حاصل شود.

اما بر خلاف گروه‌بندی صورت گرفته در خصوص انرژی نیز که سهم بسیاری در تجارت را به خود اختصاص می‌دهد، در این توافق‌نامه مشمول شرایط تجارت ترجیحی نخواهد بود و نیازمند مذاکرات مستقلی از سوی وزارت نفت ایران با مقامات نفتی ترکیه است.

براساس فهرست اقلام تعرفه‌ای توافق‌نامه تجاری، اقلامی که به ترکیه امتیاز داده شده به ترتیب تعداد شامل منسوجات و پوشاک با ٣٢قلم کالایی (٢٦درصد از کل)، تجهیزات الکتریکی با ١٤قلم (١١درصد)، تولیدات بهداشتی با ١١قلم (٩درصد)، تولیدات فولادی با ١٠قلم (٨درصد)، اجزا و قطعات خودرو با ١٠ قلم (٨درصد)، مبلمان با ٩ قلم (٧درصد)، لوازم خانگی با ٨ قلم (٦درصد) بوده و سپس تولیدات پلاستیکی، آلومینیومی، چوبی، لاستیکی و شیشه‌ای قرار دارند. در حدود دوسوم آنها شامل کالای نهایی آماده مصرف و یک‌سوم بقیه شامل کالا و قطعات نیمه‌نهایی (جهت خودروسازی، ساختمان و صنایع فلزی)، هستند.

اقلام تعرفه‌ای که به ایران تخفیف داده شده نیز شامل میوه و سبزی و ادویه‌جات با ٥٣قلم، مواد غذایی آماده (عمدتا موارد تفننی از قبیل آبمیوه، بیسکویت، شکلات، آدامس، خیارشور و رب گوجه فرنگی) با ٥٠قلم، شیلات با ٢٠قلم و گل، لبنیات و تخم مرغ با ١٧قلم است. در این میان جای اقلام بسیار مهمی از قبیل پسته که مهم‌ترین کالای صادراتی بخش کشاورزی همچنین صادرات غیرنفتی با حجم صادراتی در حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار محسوب شده و بیش از ٢٥درصد کل صادرات کشاورزی و غذایی را برعهده دارد، خالی است.

تخفیفی‌های ایران

در لیست کالای در نظر گرفته شده در گروه کالایی که از سوی ایران کاهش تعرفه برای آن در نظر گرفته شده می‌توان به مکمل‌های دارویی مورد مصرف در دامپزشکی که دربرگیرنده تخفیف ۴۰ درصدی، فرآورده‌های بسته‌بندی شده برای خرده‌فروشی با تخفیف ۲۰ درصدی، در و پنجره و چهارچوب آنها و آستانه در با تخفیف ۳۰ درصدی، سایر لوازم ساختمانی از مواد پلاستیکی، که در جای دیگر مد نظر قرار نگرفته و مشمول شماره دیگر تعرفه نشده باشد شامل تخفیف ۳۰ درصدی اشاره کرد. برای لاستیک از انواع اتومبیل سواری «همچون استیشن واگن و اتومبیل‌های مسابقه » نیز تخفیف ۳۰ درصدی و برای لاستیک از انواع مورد استفاده در ماشین‌ها و وسایل نقلیه کشاورزی و جنگلداری نیز تخفیف ۳۰ درصدی مدنظر قرار گرفته است.

اما در بخش چوب «ام.دی.اف» با ضخامتی نه بیش از ۵ میلی‌متر، بیش از ۵ میلی‌متر و بیش از ۹ میلی‌متر نیز کاهش ۳۰ درصدی پیش‌بینی شده است. کاغذ تیشو دیگر کالایی است که شامل کاهش تعرفه شده به طوری که برای کاغذ تیشو با کاربری در واحدهای تولیدی نیز تخفیف ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.

اما در گروه پوشاک نیز کاهش ۴۰ درصدی تعرفه‌ای پیش‌بینی شده است. این گروه ۲۵ بخش را شامل می‌شود که تخفیف یکسان برای آنها مد نظر قرارگرفته است. اما برای پارچه‌های تار و پود باف از الیاف غیر یکسره که عمدتا با الیاف غیر یکسره ریون ویسکوز مخلوط شده باشند و فرش و سایر کفپوش‌ها از مواد نسجی بافته شده، منگوله بافت نشده، از مواد نسجی سنتیک یا مصنوعی نیز تخفیف ۳۰ درصدی پیش‌بینی شده است.

در بخش فولاد نیز برای صفحات فولادی کاهش ۳۰ درصدی در نظر گرفته شده است. علاوه بر صفحات فولادی برای مفتول به هم تابیده شده از فولاد روکش شده با برنج «تایر استیل کورد» مورد مصرف در تایر لاستیک خودرو، سایر پیچ‌ها و پیچ‌های مهره‌خور، حتی با مهره‌ها و واشرهای مربوط، پروفیل‌های توخالی، سایر میله و پروفیل، سایر صفحه ورق و نوار آلومینیوم با ضخامت بیش از ۲۰ میلی‌متر، ورق و نوار از آلومینیوم، غیرممزوج، سایر ورق و نوار نازک از آلومینیوم، سایر اسکلت‌های فلزی و قطعات آن، دیگ‌های آب گرم، سایر موتورهای پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای تناوبی یا دوار نیز تخفیف ۳۰ درصد پیش‌بینی شده است. اما برای یخچال فریزرهای مجهز به درهای خارجی جداگانه و یخچال فریزرهای نوع تراکمی نیز کاهش ۳۰ درصدی تعرفه در نظر گرفته شده است.

تخفیفی‌های ترکیه به ایران

براساس جدول اعلام شده در مجموع ۱۴۰ قلم کالای ایرانی نیز از سوی ترکیه برای کاهش تعرفه در نظر گرفته شده که در این خصوص مواد غذایی بیش از سایر کالاها به چشم می‌آید. در خصوص کالاهایی که از سوی ترکیه برای آن تخفیف در نظر گرفته شده می‌توان به انواع ماهی از جمله یخ زده و تازه، انواع کنسرو، انواع میگو، لابستر نروژی، انواع محصولات لبنی، سبزیجات و صیفی‌جات، میوه، انواع شیرینی و شکلات، انواع بیسکویت، فرآورده‌های غذایی حاصل از برگه غلات تفت داده نشده یا به مخلوط برگه‌های غلات تفت داده شده یا غلات پف کرده، انواع نان و ... اشاره کرد.