سبک‌‌های رهبری بنگاه

تونی کیپنبرگر سجاد امیری
قطع پالتویی
۱۶۶ صفحه
قیمت: 10000 تومان

چرا سبک‌‌های رهبری سازمانی که امروزه به‌کار می‌روند، این‌قدر اهمیت یافته‌اند؟ چرا آنها باید با سبک‌‌های قدیمی‌تر متفاوت باشند؟
در آغاز قرن بیست‌ویکم، درک تغییرات عظیمی که حدودا طی صد سال در فضای کاری صورت گرفته، بسیار دشوار است. اما برای فهم اینکه چرا امروزه رهبری و به‌ویژه سبک‌‌های رهبری اهمیتی این‌چنین حیاتی یافته‌اند، اشاره به این تغییرات در اینجا خالی از لطف نیست. طی چند دهه گذشته، انقلاب در فناوری اطلاعات تاثیر شگرفی بر سازمان‌ها و با توجه به چگونگی فعالیتشان، برنامه‌ریزی و سازماندهی آنها داشته است. ما از سلسله‌مراتب هرمی با ساختار‌های وظیفه‌محور به سمت سازمان‌‌های بازتر با شبکه‌‌های ارتباطی بیشتر و مرز‌های درونی و برونی کمتر حرکت کرده‌ایم. این باور وجود دارد که فناوری اطلاعات و تحولات سازمانی در قالب تعاملی نمادین در هم تنیده شده‌اند و هر کدام موجب شکل‌گیری دیگری می‌شود.
شکی وجود ندارد که ارتباط دیجیتال چندان هم جدید نیست (نخستین نامه الکترونیکی در جولای 1970 فرستاده شد)، اگر چه شبکه بین‌المللی واقعی- آنچه ما امروزه آن را اینترنت می‌خوانیم- تا اواخر دهه نود، هنوز فعالیتش آغاز نشده بود. اما از اوایل دهه نود بود که شبکه جهانی اینترنت راه‌اندازی شد و تازه در اواسط همان دهه استفاده از آن در سراسر جهان فراگیر شد. حتی در همان زمان کوتاه هم تاثیرات عظیمی بر جای گذاشت، اگرچه هنوز مسیری طولانی در پیش رو دارد. آنچه تا کنون تردیدی در آن وجود ندارد، این است که شیوه به‌کارگیری و بهره‌برداری از فناوری اطلاعات و به‌ویژه اینترنت، برای راهبرد سازمان‌ها و بقای آنها روز به روز حیاتی‌تر می‌شود. نظر به سبک‌‌های رهبری، دو مساله فورا به ذهن متبادر می‌شود. یکی نوع نگرش و برخوردی است که رهبران سازمانی در قبال فناوری اطلاعات از خود نشان می‌دهند و دیگری سبک رهبری و شیوه به‌کارگیری شخصی فناوری اطلاعات توسط رهبران است.


کالبدشناسی حباب‌های بازار سهام

گئورگی کومارومی مریم ذوالفقار روشن
قطع پالتویی
۱۴۳ صفحه
قیمت: 8000 تومان

ما می‌دانیم حباب‌ها وجود دارند، اما حتی نمی‌توانیم وجودشان را اثبات کنیم (شاخص‌های ما چنین قابلیتی ندارند). می‌دانیم که حباب‌ها در شرایط خاص «می‌ترکند»، اما هنوز نتوانسته‌ایم شرایط لازم و کافی آن را تعریف کنیم... اقتصاددانان، اغلب اصطلاح «حباب بازار سهام» را برای تایید تحلیل خود از بازار یا در توضیح رویدادهای گذشته و حال به‌کار می‌گیرند. این اصطلاح، بخشی از واژگان حرفه آنها و یکی از تعابیر رنگارنگ و تاثیرگذار مورد استفاده در علم اقتصاد است. اما حباب
دقیقا چیست؟
پرسش علمی این کتاب این است که: حباب قیمت چرا و چگونه تشکیل می‌شود و می‌ترکد و شرایط لازم و کافی آن چیست؟ برخی از مطالعات پیشین به این پرسش‌ها پرداخته‌اند و از دهه 1990 به بعد با تعداد روزافزون مقالات و مطالعات علمی و شبه‌علمی با موضوع تغییرات قیمت بازار سهام مواجه هستیم. اما نتایج متناقض و نه چندان باثباتی که از طیف وسیع تحقیقات به عمل آمده است، حتی وجود خود حباب‌ها را زیرسوال می‌برد. این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاددانان مفهوم حباب را به‌دلیل عدم وجود مفهومی بهتر به‌کار می‌برند؛ زیرا نمی‌توانند درباره رویدادهای زیربنایی آن ادعاهای معتبر علمی ارائه کنند.
مولف کتاب« کالبد‌شناسی حباب‌های بازار سهام»کوشیده است به نقطه ضعف‌ نظریه‌های اصلی بپردازد و تفاسیر مربوط به حباب بازار سهام را در یک چارچوب مفهومی معتبر واحد ادغام کند. این نوشتار درصدد یافتن پاسخی برای این پرسش است که چه وقت می‌توانیم پدیده‌ای در بازار سهام را حباب بنامیم.


برنامه‏ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریو

برکهارد شوئنکر، تورستن وولف/ محمدحسین بیرامیقطع رقعی
240 صفحه
قیمت: ۱۳۰۰۰ تومان

جهانی‏شدن سبب شده تا دنیا به هم متصل‏تر شود. فناوری جدید و تجارت آزاد میان مناطق بزرگ اقتصادی بر رشد و ثروت جهانی افزوده‏اند، اما همچنین مدیریت و عملیات را برای سازمان‏ها پیچیده‏تر کرده‏اند.
این پیچیدگی، در ترکیب با بی‌ثباتی فزاینده صنایع و محیط عمومی، بر سطوح عدم اطمینان در دنیای کسب‏وکار می‏افزاید و چالش‏های جدیدی را برای مدیریت و تصمیم‏گیری استراتژیک می‏آفریند، چون تحولات آتی نسبت به گذشته کمتر قابل پیش‏بینی‏اند. تحت چنین شرایطی، ابزارهای سنتی برنامه‏ریزی دیگر قادر به برآورده ساختن مطالبات مدیران اجرایی و برنامه‏ریزان استراتژیک نیستند.
موضوع محوری این کتاب «برنامه‏ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریو» یا چارچوبی روشمند برای ایجاد استراتژی‏ها در دنیایی نامطمئن است.
برنامه‏ریزی سناریو در دهه 1970 در شرکت نفت شل آغاز شد. این نوع برنامه‏ریزی با چارچوب‏های اولیه استراتژی فرق دارد؛ چون، با در نظر گرفتن بی‏ثباتی و پیچیدگی، عدم اطمینان را با فرآیند استراتژی در هم می‏آمیزد. به‏ویژه، تحولات آتی ممکن گوناگون را تجزیه‌وتحلیل می‏کند و عواملی را هم از صنعت تحت بررسی و هم محیط عمومی درون چارچوب تلفیق می‏کند.
افزون بر آن، به‌واسطه تدوین گزینه‏های استراتژیک مختلف، نوعی انعطاف‏پذیری فراهم می‏کند که به شرکت‌ها امکان می‏دهد با بی‏ثباتی در محیط انطباق یابند.



بازارپژوهی

رابین بیرن و پاتریک فورسیث
مهرداد ملایی
قطع پالتویی
144 صفحه
قیمت: ۸۰۰۰ تومان
تقریبا همه کسب‌وکار‌ها در محیطی رقابتی رخ می‌دهند. رقابت مستقیم و غیر مستقیم در صورتی که مجال یابد می‌تواند حتی بهترین طرح‌های شما را خنثی کند. مطمئنا فعالیت‌های تجاری باعث ایجاد یک «هدف متحرک» می‌شوند که لازمه آن تنظیم مداوم استراتژی‌ها است. رقابت روز به روز بیشتر ابعاد بین‌المللی پیدا می‌کند و همین باعث افزایش تاثیر آن بر فعالیت‌های شما می‌شود.
از طرفی، بازارها و مشتریان هم دمدمی مزاج هستند. بازارها به همان اندازه که متاثر از اوضاع اقتصادی هستند از مد و گرایش عمومی تاثیر می‌پذیرند. مشتریان روز به روز طلبکارتر و دمدمی‌مزاج‌تر می‌شوند و وفاداری آنها به محصولات و برندها کمرنگ‌تر می‌شود و بنابراین همه چیز موقتی‌تر از گذشته است. مجموعه‌ای از عوامل بیرونی بر بازارها تاثیر می‌گذارند و میل مشتریان به خرید را دستخوش تغییر می‌کنند.
از جمله این عوامل می‌توان به عوامل اقتصادی و توان هزینه‌کرد مشتریان، عوامل سیاسی و شکل مجوز فعالیت بازارها، عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر نحوه زندگی افراد و نیازهای آنان، عوامل مبتنی بر فناوری مانند پیدایش فناوری اطلاعات و عوامل زیست‌محیطی که ممکن است بر انتخاب و مقررات‌گذاری تاثیر بگذارند اشاره کرد. همه این عوامل شکل پویایی دارند و شاهد مثال آن ضرباهنگ تغییر کنونی در حوزه کامپیوترها و فناوری است. تغییرات دیگر ممکن است ضرباهنگ کندتری داشته باشند، اما نقش آنها در تغییر مسائل همچنان برجسته باشد.
کتاب «بازارپژوهی» تلاشی است برای نشان دادن راه و رسم کسب‌وکار در چنین فضایی.


قدرت هوش هیجانی

دانیل گلمن/ سیامک دولتیقطع پالتویی/ ۱۵۰ صفحه
قیمت: 8000 تومان
این کتاب در واقع نخستین مجموعه جامع یافته‌ها و نوشته‌های دانیل گلمن در حوزه رهبری و مدیریت سازمانی است. این مجموعه که به کرات به آن ارجاع می‌شود و درستی مطالب آن بارها توسط پژوهش‌های متعدد به اثبات رسیده‌است، به رشد و پرورش مدیریت، رهبری سازمانی و عملکرد برجسته کمک شایان توجهی می‌کند و دربرگیرنده فصل‌های زیر است: مدیریت بر دل‌ها، چه چیزهایی یک رهبر سازمانی را می‌سازد؟، رهبری بر مبنای نتیجه‌، IQ گروهی، رهبری بنیادین، ذهن اجتماعی، نقطه شیرین موفقیت، رشد و پرورش
هوش هیجانی.
گلمن می‌گوید: «نتایج بیش از دو دهه پژوهش و کار عملی که به خوبی تاثیر مثبت هوش هیجانی بر بهبود و ارتقای عملکرد شخصی و سازمانی را نشان می‌دهد، در این اثر گرد هم آورده‌ام. مطالب این کتاب را جعبه ابزار کار خود در نظر بگیرید. هر فصل به مثابه ابزار منحصربه‌فرد و مفیدی است که به رهبران، مربیان، کارکنان بخش‌های منابع انسانی و مدیران کمک می‌کند تا به نحو اثربخشی دیگران را هدایت و تهییج نمایند.»
دانیل گلمن توسط موسسه تغییر راهبردی اکسنچوییت، به‌عنوان یکی از 10 برترین اندیشمند کسب‌وکار معرفی شد. همچنین
وال استریت ژورنال او را به‌عنوان یکی از ۱۰ متفکر تاثیرگذار در حوزه کسب‌وکار در تاریخ معرفی می‌کند. مقاله‌های متعدد گلمن که سال‌ها در هاوارد بیزنس ریویو منتشر شده‌اند توانسته‌اند بیشترین خوانندگان و نظرات را در سال‌های اخیر به خود جلب کنند.


هنر کارآفرینی

راجر کارترایت/ زینب‌السادات خارقانیقطع پالتویی/ ۱۴۲ صفحه
قیمت: 8000 تومان
کارآفرین شخصی است که آمادگی خطرکردن حساب‌شده را برای سرمایه‌گذاری تجاری داشته باشد و در صورت موفقیت، سودهای به‌دست آمده را در سرمایه‌گذاری‌های آتی هزینه کند، در صورت شکست نیز، تجربه به‌دست آمده را نوعی آموزش تلقی کند و به دنبال پیش بردن اهداف خود باشد.
کارآفرینان برای پیشبرد صنعت تجارت حیاتی هستند. براساس گفته‌های جورج برنارد شاو، پیشرفت تماما محتاج انسان‌های غیرعادی است. افراد معقول و حسابگر خود را با محیط وفق می‌دهند، حال آنکه افراد غیرعادی سعی می‌کنند جامعه و محیط را با خود سازگار سازند.
بنابراین شاو باور دارد که پیشرفت‌ها و تغییرات وابسته به افراد غیرعادی است. بر این اساس، کارآفرینان از آنجا که وضع موجود و تفکرات مرسوم را قبول ندارند نامعقول محسوب می‌شوند. آنها هم در زمینه محصولات و خدمات و هم در زمینه روش ارائه آنها ایده‌های جدید پیشنهاد می‌کنند.
فرد کارآفرین و سازمان او به‌دنبال فرصت‌ها هستند و براساس آنها اقدام می‌کنند و هر جا که لازم باشد متحمل ریسک می‌شوند (معمولا ریسک‌های حساب‌شده و بررسی شده). شکست به‌عنوان یکی از عواقب طبیعی فرهنگ کارآفرینی به حساب می‌آید و موقعیتی است برای یادگیری و رسیدن به سودهای احتمالی در آینده.


مدیریت ریسک

اندرو هُلمز / سمیرا صادق ابدلی
قطع پالتویی/ 152 صفحه
قیمت: ۸۰۰۰ تومان
اگر ریسکی وجود نداشت، هیچ فرصتی برای سودآوری و کسب موفقیت در نقطه‏ای که دیگران در آن ناموفقند، به‌وجود نمی‏آمد. بنابراین، سازمان‌های موفق در پی مدیران ریسک‌پذیرند. چنین مدیرانی علاوه‌بر اینکه ریسک‏هایی را که با آن روبه‌رو می‏شوند می‏شناسند، می‏دانند که چطور باید آنها را مدیریت کرد.
عکس این قضیه نیز صدق می‏کند، یعنی سازمان‌هایی که در مدیریت ریسک ضعیف هستند، فرصتی را وقف بررسی افق ریسک‏های احتمالی نمی‏کنند و در عوض، آینده سازمان را به تقدیر خود رها می‏کنند. این موضوع همواره به معنای غافلگیر شدن، افت سهم بازار، اعمال مسوولیت بیش از اندازه و از دست دادن فرصت‏ها است. متاسفانه، مدیریت ریسک دیگر فرآیندی ساده نیست.
عناصری مانند تغییر فناوری و صنعت جهانی‏سازی، ماهیت ساختاری ریسک را پیچیده‏تر کرده است. دیگر ریسک رویدادی مجزا نیست، بلکه عاملی متصل به زنجیره‏ای از واکنش‏ها است که موج آن می‏تواند سراسر جهان را فرا بگیرد. برای مثال، در اواخر دهه 1990، شاهد تاثیرات عدم بازپرداخت وام‏های داخلی روسیه و تاثیر آن بر ورشکستگی صندوق مدیریت سرمایه بلندمدت بودیم.
در هر دو حالت، تاثیر رویداد در سیستم مالی جهانی احساس می‏شد و لازم بود دولت‏های مرکزی یا از طریق نگه‌داشتن ارزهای متاثر یا از طریق کاهش نرخ بهره برای تعدیل‏سازی در بازارها، مداخله کنند.



منافع سهامدار

تونی گروندی مریم بیدمشگی‌پور
قطع پالتویی
۱۵۶ صفحه
قیمت: 8000 تومان
در نخستین نگاه، به نظر نمی‌رسد منافع سهامداران و استراتژی با یکدیگر هم‌راستا باشند. به‌منظور همسو ساختن این دو منظر، به یاد کتاب قصه مورد علاقه کودکان می‌افتیم که در آن دو هیولا شخصیت‌های اصلی بودند- یکی آبی و دیگری قرمز. با غروب خورشید یک هیولا می‌گوید: «شب آغاز شده است.» و دیگری می‌گوید «روز پایان یافته است». دو هیولا بر سر این موضوع با هم مجادله کرده و آنقدر به یکدیگر سنگ پرتاب می‌کنند تا خسته شده و بر زمین بیفتند. در این موقع متوجه می‌شوند که با هم هم‌عقیده‌اند و تنها تمامی سنگ‌های کوه را به سوی یکدیگر پرتاب کرده‌اند. منافع سهامدار و استراتژی دقیقا همین وضعیت را دارند- نه‌تنها نافی یکدیگر نیستند، بلکه مکمل هم هستند. علاوه براین، هریک به دیگری نیاز دارد تا اطمینان حاصل کند استراتژی‌ها به‌منظور خلق ارزش اقتصادی و نه نابودی آن قرار دارد. منافع سهامدار اکنون به این شکل تعریف می‌شود: «ارزش کنونی نقدینگی آینده شرکت یا پروژه مشخص یا یک تصمیم. این ارزش کنونی هم از دیدگاه مدیریتی و هم از سوی سهامداران خارجی قابل بررسی است.» مدیریت استراتژی به‌منظور ایجاد منافع سهامدار موجب می‌شود بحث‌های مالی به‌جای در حاشیه بودن در خدمت تدوین استراتژی قرار گیرند. ایجاد منافع سهامدار به هدایت استراتژی به سمت انتخاب‌هایی می‌انجامد که به شکل‌گیری چرخه‌ای سالم برای بهبود عملکرد تجاری، فرصت‌های بیشتر و کیفیت بهتر توانایی‌ها و منابع منجر می‌شود. منافع سهامداران به دنبال تمرکز مدیریت در تعقیب استراتژی‌هایی است که به بهینه‌سازی نقدینگی نزولی آینده کلیه کسب‌وکارها و در نتیجه شرکت می‌پردازد.

8 کتاب درباره مدیریت بنگاه اقتصادی در فضای نامطمئن

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر