گروه مسکن: قطعه ۴ تهران- شمال به‌عنوان تنها قسمت افتتاح‌شده این آزادراه، طی دست‌کم دو ماه گذشته در انسداد کامل به سر می‌برد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این قطعه از آزادراه ۱۳۰ کیلومتری، به طول ۲۲کیلومتر در حدفاصل مرزن‌آباد تا چالوس، در اواخر دولت قبل به بهره‌برداری رسید و در این مدت، برای تجهیز بخش‌هایی از مسیر، از جمله نصب باجه‌های عوارضی، چندین‌بار به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت، مسدود شد. اما اخیرا به دلیل ریزش دیواره کوه در یکی دو نقطه آزادراه، تردد در کل قطعه۴ به حالت تعلیق درآمده و از آذرماه تاکنون، این مسیر بازگشایی نشده است. نوع چینش موانع فیزیکی در ورودی و خروجی قطعه۴ آزادراه تهران- شمال نشان می‌دهد، به این زودی امکان تردد در آن برقرار نخواهد شد.

مشاهده این آزادراه از جاده چالوس، نیز مشخص می‌کند، بازگشایی این مسیر به هفته‌ها و شاید هم ماه‌ها عملیات عمرانی نیاز داشته باشد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» هم‌اکنون در حداقل ۳ نقطه در قطعه۴، با ماشین‌آلات مخصوص، عملیات تحکیم دیواره‌های کوه در دست انجام است.

در این مسیر، پیش ‌از افتتاح رسمی، بخشی از کوه‌های جنگلی، با دیواره‌های بتنی مسلح، مستحکم شده بود، اما در بخش‌های دیگر، به خاطر رطوبت ناشی از باران دائمی، رانش‌هایی اتفاق افتاده که مقابله با آنها، نیازمند افزایش سطح دیواره‌های بتنی است. پیش‌تر، وزیر راه‌وشهرسازی دولت یازدهم درباره قطعه۴ آزادراه تهران-شمال اعلام کرده بود، ۳درصد عملیات عمرانی و پیشرفت فیزیکی این قطعه هنوز باقی مانده است که برای انجام آنها، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

در حال حاضر، کار در چند جبهه قطعه۴، از فراهم شدن اعتبار حکایت می‌کند. در حال‌حاضر، همزمان با تکمیل مسیر افتتاح‌شده آزادراه تهران-شمال، در داخل جاده چالوس نیز، عملیات تعریض جاده در دست انجام است.