عرضه «ودانا» در بازار سرمایه

گروه بنگاه‌های اقتصادی - ملیحه ابراهیمی: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دانایان پارس از عرضه حداقل ۲۰ درصد سهام این شرکت با نماد «ودانا» در سال ۹۴ خبر داد. شرکت سرمایه‌گذاری دانایان پارس به‌عنوان بازوی اجرایی بانک انصار در بازار سرمایه فعالیت خود را از سال ۸۳ با سرمایه ۱۰ میلیون تومان آغاز کرد و در حال حاضر سرمایه این شرکت به ۱۳۵ میلیارد تومان رسیده است. بازار سرمایه در حالی در انتظار عرضه سهام این شرکت سرمایه‌گذاری است که به گفته محسن محمودزاده، مدیرعامل شرکت، «فضای نامناسب بازار سرمایه» اجازه عرضه سهام این مجموعه را در سال جاری نداد. او در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: عرضه سهام دانایان پارس از اولویت‌ها و اهداف بانک انصار است.

سیاست کاهش بنگاهداری دربانک انصار

معاون اقتصادی بانک انصار و رئیس هیات مدیره شرکت دانایان پارس در این جلسه با بیان اینکه بانک‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری مجازند براساس مصوبات شورای پول و اعتبار ایفای نقش کنند، گفت: بر این اساس فعالیت‌ بانک‌ها و از جمله بانک انصار نیز به دو بخش ماموریتی شامل صرافی، لیزینگ، IT و از این دست و بخش شرکت‌های مالی و حوزه بازار سرمایه و ساختمان تقسیم می‌شود.

دکتر فهمی ‌با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها در حد مجوزهای بانک مرکزی است، اظهار کرد: تلاش مجموعه بانک انصار به منظور ایفای نقش در اقتصاد کشور بوده است.

وی همچنین با اشاره به نگاه توسعه‌ای مجموعه بانک انصار به تامین مالی بخش تولید، تصریح کرد: در سال‌جاری چندین کارخانه در حوزه فولاد با مشکلات مالی در زمینه تامین سرمایه در گردش مواجه بودند که با ارائه تسهیلات از سوی بانک انصار موفق به عبور از این مشکل شدند.

معاون اقتصادی بانک انصار اظهار کرد: این بانک در تلاش است تا با ایفای نقش موثر در دوره رکود و تامین بخشی از منابع مالی موردنیاز تولیدکنندگان، زمینه‌های بازگشت رونق اقتصادی را فراهم کند.

وی ادامه داد: بانک انصار همواره با کمک به تولید به ویژه در حوزه فولاد تلاش کرده تا در زمینه اشتغال‌زایی و تولید نقش مستمری ایفا کند و همچنین با کمک به واردات کالاهای اساسی همچون گندم و نهاده‌های دامی‌به دنبال تنظیم بازار است.

وی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر اینکه بانک‌ها می‌توانند تا ۴۰ درصد سرمایه پایه بانک، سرمایه‌گذاری کنند، افزود: مجموعه بانک انصار نیزتا حد مجاز این مصوبه اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مشخص کرده است.

فهمی ‌سرمایه پایه بانک انصار را حدود یک‌هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: میزان سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه براساس سیاست‌گذاری‌های جدید در کشور، بانک انصار نیز به دنبال توسعه بنگاهداری نیست، افزود: ما نیز به دنبال کاهش فعالیت‌های بنگاهداری خود و فروش بخشی از دارایی‌ها در مجموعه‌های خود هستیم. فهمی ‌همچنین از سیاست‌ بانک برای افزایش ارائه تسهیلات به منظور افزایش سرمایه در گردش بخش تولید در سال آینده خبر داد و افزود: این سیاست‌گذاری به منظور کمک به بخش تولید، افزایش اشتغال‌زایی و خروج از رکود اتخاذ شده است.

وی افزود: بانک انصار در سال ۹۲ حدود یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید ارائه کرده است و این رقم در سال ۹۳ به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

دکتر فهمی ‌با تاکید به رویکرد توسعه‌ای بانک به این بخش افزود: پیش‌بینی می‌کنیم ارائه این تسهیلات با افزایش ۲۰ درصدی در سال ۹۴ همراه باشد.

عرضه «ودانا» در سال ۹۴

در همین حال مدیرعامل شرکت دانایان پارس در این بازدید با بیان اینکه مجموعه دانایان پارس سال ۹۰ با نماد «ودانا» در بازار سهام درج شد، اما هنوز عرضه سهم به شکل عمومی‌انجام نشده است، خاطرنشان کرد: در صورتی که وضعیت بازار سرمایه مطلوب ارزیابی می‌شد حتما ۲۰ درصد سهام «ودانا» را تا پایان سال ۹۳ عرضه می‌کردیم. محسن محمودزاده با بیان اینکه عرضه سهام دانایان پارس از اولویت‌ها و اهداف بانک انصار است، ادامه داد: در نظر داریم در صورت بهبود وضعیت بازار در سال ۹۴ عرضه سهام این شرکت را انجام ‌دهیم و برنامه‌ریزی‌های مجموعه بر این اساس است که بیش از ۵۰ درصد سهام را طی ۳ سال به بازار عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش خالص دارایی‌های مجموعه است، افزود: NAV هر سهم دانایان پارس حدود ۳۰۰ تومان ارزیابی شده است.

مدیرعامل دانایان پارس با بیان اینکه این مجموعه از سال ۸۳ کار خود را با سرمایه ۱۰ میلیون تومانی آغاز کرده است، افزود: سرمایه شرکت در یک مقطع زمانی به ۹۰ میلیارد تومان افزایش یافت و در حال حاضر نیز با سرمایه ۱۳۵ میلیارد تومانی در حال فعالیت هستیم.

محمودزاده اظهار کرد: ۹۰ درصد پرتفوی دانایان‌پارس به شرکت‌های بورسی اختصاص دارد و ۱۰ درصد نیز در شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌گذاری شده است که البته پرتفوی این شرکت‌ها نیز به نحوی بورسی محسوب می‌شود. وی افزود: در شرکت توس‌گستر به همراه شرکت ایرانیان اطلس ۴۴ درصد سهام و ۳ کرسی مدیریتی را در اختیار داریم، در شرکت‌های آ س پ و باغمیشه نیز۲ کرسی و در شرکت‌های فن‌آوا و «باما» یک کرسی را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه سال مالی مجموعه دانایان پارس پایان آذرماه است، اظهار کرد: در سال مالی ۹۳ مبلغ ۷۰ میلیارد تومان سود شناسایی کردیم و در بودجه امسال نیز ۷۵ میلیارد تومان سود پیش‌بینی شده است.

پرهیز از تصمیمات جزیره‌ای در کشور

مشاور ارشد هلدینگ دانایان پارس نیز در این نشست درباره ارزیابی از چشم‌انداز بازار سرمایه در سال آینده، گفت: به اعتقاد من دولت برنامه مناسبی برای خروج از رکود دارد و این برنامه می‌تواند ما را به موفقیت نسبی برساند. بالازاده با بیان اینکه یکی از مولفه‌های این برنامه پیگیری خروج از تحریم است، افزود: در صورت رفع تحریم‌ها چشم‌انداز خوبی در انتظار بازار سرمایه است، اما رفع تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند موتور متحرک بازار سرمایه باشد؛ چرا‌که ما نیازمند اصلاح برخی متغیرهای اقتصادی در کشور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر این متغیرهای اقتصادی اصلاح نشوند خیلی نمی‌توانیم به چشم‌انداز رفع تحریم‌ها امیدوار باشیم، اظهارکرد: نرخ سود بانکی یکی از موضوعاتی است که دولت باید برای آن تصمیم‌گیری کند و آنچه در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد این است که نرخ سود بانکی باید متناسب با تورم کاهش پیدا کند. بالازاده با بیان اینکه متاسفانه بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، تصریح کرد: در زمان حاضر بازار پول و سرمایه رابطه خوبی با هم ندارند و تنها راه شرکت‌ها برای دستیابی به منابع نقدینگی افزایش سرمایه است.

وی اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها و تجدیدنظر در پرداخت مبالغ هنگفت یارانه نقدی را یکی دیگر از موضوعاتی عنوان کرد که باید از سوی دولتمردان اصلاح شود. بالازاده ادامه داد: متاسفانه پرداخت یارانه‌ نقدی فشار زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند این در حالی است که این یارانه می‌تواند به صنعت داده شود تا در مسیر تولید و کاهش بیکاری استفاده شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که دولت برخی از این مسائل را مرتفع کند می‌توان امیدوار به سودآوری شرکت‌ها بود، در غیر این صورت نباید خیلی به دنبال پویایی در بازار سرمایه بود.

وی با انتقاد از برخی تصمیمات اظهارکرد: متاسفانه یکی از مسائلی که گریبان کشور را گرفته همین مساله است؛ تصمیمات به گونه‌ای گرفته می‌شود که هماهنگی‌های لازم میان مسوولان وجود ندارد و اجرای اقدامات را با مشکل مواجه می‌کند.

مشاور ارشد هلدینگ دانایان پارس همچنین با اشاره به سیاست کلی مبنی بر خروج بانک‌ها از بنگاهداری گفت: به اعتقاد من بازار سرمایه می‌تواند کمک بزرگی به اجرایی شدن این سیاست بکند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید از توان بازار سرمایه بهره بگیرند و همچنین به شرکت‌ها کمک کنند تا بیش از پیش نیازهای مالی خود را رفع کنند، افزود: شکل‌گیری ارتباط بازار سرمایه و بازار پول می‌تواند هر دو این بخش‌ها را منتفع کند. حمیدرضا سلیمی، مدیرعامل شرکت لیزینگ انصار نیز در این جلسه با بیان اینکه سهام این شرکت در گذشته مربوط به شرکت تعاونی کارکنان انصار بوده است، افزود: از حدود ۳ سال پیش، ۹۷ درصد سهام این شرکت در اختیار بانک انصار قرار گرفت. وی افزود: با صدور مجوز بانک مرکزی از بهمن‌ماه ۹۲ شرکت فعالیت خود را آغاز کرد و در زمان حاضر سرمایه ثبتی لیزینگ انصار ۱۰ میلیارد تومان است که در نظر داریم در صورت اخذ مجوزهای قانونی این سرمایه را به ۴۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

سلیمی‌گفت: لیزینگ انصار در این مدت کوتاه موفق شد با قراردادهایی که با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای توسعه و تجهیز ناوگان حمل سوخت و سازمان راهداری برای تقویت ناوگان حمل و نقل کشور بسته است، حجم گردش مالی خود را افزایش دهد و در زمینه ارائه تسهیلات برای خودروهای سنگین و کشنده رتبه اول را در بین لیزینگ‌های کشور کسب کند.

وی افزود: به اعتقاد من در شرایط فعلی کشور منابع مالی باید در زمینه‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که در بازده اقتصادی، توسعه و رونق اقتصادی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی سهم مناسب و مثبتی داشته باشد. سلیمی‌با اشاره به مقررات و محدودیت‌های صنعت لیزینگ گفت: نرخ مصوب سود در صنعت لیزینگ ۲۲درصد است، این در حالی است که نرخ سود برای تامین پول در بازار کمتر از ۲۷ درصد نیست.

وی افزود: اولین مشکل بحث سیاست‌گذاری نامناسب برای تعیین نرخ در این صنعت است که کار را مشکل و با چالش مواجه کرده‌ است. موضوع دوم مربوط به مالیات است؛ با توجه به اینکه بانک‌ها در ارائه تسهیلات، مالیات بر ارزش افزوده نمی‌گیرند لیزینگ‌ها هر تسهیلاتی ارائه دهند باید ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده بگیرند، این موضوع هزینه و قیمت تمام شده لیزینگ‌ها را افزایش می‌دهد. سلیمی‌با بیان اینکه سال مالی لیزینگ انصار نیز پایان آذرماه است، افزود: خوشبختانه لیزینگ انصار در سال‌جاری نزدیک به ۳۰ درصد از بودجه مصوب مثبت عمل کرده است. وی با اشاره به برنامه این مجموعه برای افزایش سرمایه گفت: در نظر داریم پس از انجام افزایش سرمایه، در بحث ماشین‌آلات، اموال،‌ تجهیزات و حتی وسایط نقلیه سنگین همچون کشتی و هواپیما فعالیت خود را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: لیزینگ انصار به‌عنوان بازوی اجرایی بانک علاوه بر انجام فعالیت تخصصی خود می‌تواند در زمینه تکمیل چرخه و سبد سرمایه‌گذاری بانک نقش مثبت و مفیدی را ایفا کند.

در ادامه این بازدید معاون سرمایه‌گذاری دانایان پارس، نیز بااشاره به فعالیت گسترده کارگزاری پارس گستر در بازار سرمایه گفت: این کارگزاری به‌عنوان سوپرمارکت مالی بانک انصار در حال فعالیت است و به زودی در تمامی‌شعب بانک نیز فعال می‌شود.

اردشیر مردان‌پور عضو هیات مدیره شرکت‌های دانایان پارس و کارگزاری پارس گستر خبره، افزود: این کارگزاری فعالیت خود در زمینه بورس کالا و بورس انرژی را در ۶ ماهه اول سال ۹۴ آغاز می‌کند و به زودی به‌عنوان یکی از زیرگروه‌های بانک انصار مطرح خواهد شد.

رونمایی از چند محصول خاص در حوزه IT

متولی، مدیر عامل شرکت فناوران حفیظ سامانه نیز گفت: این مجموعه فعالیت خود را از سال ۷۹ در صنعت IT آغاز کرد و به‌عنوان بازوی توانمندسازی IT بانک نقش ایفا می‌کند. براین اساس اجرای نرم‌افزارهای (back office) و (front office) بانکی به‌عنوان یکی از دستور کارهای اصلی شرکت است که اکنون در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی فعالیت نمی‌کند و بیشتر نگاه ماموریتی نسبت به این مجموعه وجود دارد، افزود: هدف ما برآورد‌سازی نیازهای فناوری بانک و شرکت‌های زیرمجموعه است.

متولی ادامه داد: مجموعه حفیظ با حدود ۱۲۰ پرسنل فقط در زمینه تولید نرم‌افزار فعالیت می‌کند و هنوز وارد حوزه سخت‌افزار نشده است. در همین حال شرکت حفیظ حدود ۴۰ محصول نرم‌افزاری در حوزه بیمه، بورس و بانک ارائه کرده که از آن جمله محصولات هوشمند (BI) حوزه بانکی و بورس است.

متولی ادامه داد: همچنین شرکت حفیظ امسال چند محصول خاص در حوزه IT را رونمایی کرده است که از جمله آن محصول امن موبایل بانک (بانک انصار) و ایجاد یک زیر ساخت توسعه محصولات بانکی مبتنی بر موبایل در شرکت است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های انجام شده مجموعه حفیظ بر این است که در سال ۹۵ به‌عنوان یکی از شرکت‌های معتبر در حوزه IT مطرح شود، افزود: این مجموعه دارای مجوز عالی شورای عالی انفورماتیک است و تمام فعالیت‌های مجموعه قانونی است. وی با اشاره به اینکه هدف مجموعه حفیظ مطرح شدن به‌عنوان یک شرکت دانش بنیان متمرکز می‌باشد، ادامه داد: مشتریان اصلی حفیظ، بانک انصار و شرکت‌های بورسی هستند و حدود ۲۰ مشتری فعال خارج از صنعت بانک و بورس نیز از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند. معاون مالی و منابع انسانی شرکت ایرانیان اطلس نیز اظهار کرد: شرکت ایرانیان اطلس در سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در حوزه ساختمان با سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال شروع کرد و هم‌اکنون با سرمایه ثبت شده ۱۰۰۰ میلیارد ریال به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ابوالفضل کاردان افزود: برای کاهش زمان و هزینه اجرا و بالا بردن کیفیت ساخت پروژه‌ها و تکمیل زنجیره ارزش در شرکت ایرانیان اطلس تصمیم به ایجاد شرکت‌های تخصصی گرفت. بنابراین شرکت‌های مهندسین مشاور طرح و اندیشه شیوا اطلس (طراحی و نظارت)، ایران اطلس کیش (بازاریابی، تبلیغات و فروش) و عمران اطلس ایرانیان (پیمان مدیریت، پیمانکاری) را تاسیس نمود.

وی همچنین از تصمیم هلدینگ ایرانیان اطلس برای ورود به بازار سرمایه خبر داد وافزود: این هلدینگ در حال آماده‌سازی مقدمات لازم برای ورود به بازار سرمایه است.