سحر نمایشی: بازار جهانی فلزات پایه که این روزها به سرعت تحت تاثیر اخبار اقتصادی سراسر جهان قرار می‌گیرد مانند سایر بازارهای کالایی همچون طلا و نفت در نوسان است،البته این تغییرات تا جایی است که قیمت مس که روزگاری به بیش از ۸ هزار دلار رسیده بود، اکنون زیر ۶ هزار دلار معامله می‌شود و آلومینیوم نیز که مدت‌ها است به زیر ۲ هزار دلار ریزش کرده با نرخ یک هزار و ۸۱۴ دلار به فروش می‌رسد. در حال حاضر نیز آخرین قیمت‌ها از فلزات پایه در بازار لندن حکایت از قیمت ۵ هزار و ۷۱۲ دلار برای مس و یک هزار و ۸۲۱ دلار برای سرب دارد. این در حالی است که قیمت روی حدود ۲ هزار و ۱۵۰ دلار در هر تن و نیکل ۱۴ هزار و ۴۳۰ دلار گزارش شده است. این در شرایطی است که در بازارهای داخلی قیمت این محصولات تقریبا ثابت مانده است، به‌طوری که مس حوالی ۲۱ هزار تومان و آلومینیوم ۷ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد. البته مبادلات نیکل و قلع نیز طی این مدت تغییر زیادی را تجربه نکرده و به ترتیب با قیمت ۶۵ هزار تومان و ۸۰ هزار تومان در هر کیلو معامله می‌شوند. در این میان سرب و روی به سرعت تحت نوسانات بازار قرار گرفت و افت و خیز زیادی را شاهد بوده‌اند، به‌طوری که روی از نرخ ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در ابتدای هفته گذشته به ۸ هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلو رسیده و سرب با افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به هفته گذشته، نرخ ۷ هزار تومانی را تجربه کرد. به این ترتیب در بازارهای داخلی با نگاهی به رکود موجود در فلزات پایه و با ذکر این نکته که قیمت مس بر اساس قیمت‌های جهانی و قیمت دلار در بورس کالا تعیین می‌شود، باید این احتمال را که قیمت‌های پایه و بالطبع قیمت‌های داخلی این فلز در بازار کشورمان کاهش خواهند یافت وجود دارد. این در حالی است که روند تغییرات قیمت مس عرضه شده در بورس کالا متغیر بوده است، به‌طوری‌ که قیمت این محصول برای مفتول مس از

۲۳ هزار تومان در اوایل سال جاری تا ۱۹ هزار تومان در عرضه‌های ماه جاری در این تالار معاملاتی متغیر بوده است. از طرفی در این بین فلز سرخ افت و خیزهایی را نیز تجربه کرده، اما شرایط آن نسبت به سال گذشته به دلیل ثبات نرخ ارز بهبود یافته است. البته کاهش قیمت‌ها در اواخر سال، موضوعی است که هر سال با آن مواجه هستیم که کارشناسان عامل اصلی این روند نزولی را بلاتکلیفی معامله‌گران از روند قیمت‌ها و واکنش سریع بازار در مقابل نرخ می‌دانند.

از سویی، تولیدات فلزات پایه در کشور ما از چند بعد تحت فشار هستند، به‌طوری‌که تقاضای این محصولات در داخل بالا است درحالی‌که تولیدکنندگان برای افزایش تولیدات خود با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه هستند. نکته دیگر آنکه هزینه‌های تولید فلزات پایه نیز در داخل روزبه‌روز در حال افزایش است که خود این عامل به صعود قیمت‌ها منجر می‌شود، اما از آنجا که قیمت‌ها به تبع از قیمت‌های جهانی و در بورس کالا تعیین می‌شود، موجب کاهش شدید قیمت‌ها شده و به دلیل مقاومت بازار داخلی در برابر ریزش قیمت‌ها در بازار آزاد در حال حاضر قیمت‌ها با اختلافی در حدود ۲ تا ۳ هزار تومان اعلام می‌شوند. به این ترتیب، به‌طور منطقی این موضوع باید تقاضا را در بورس کالا افزایش دهد و موجب بالا رفتن تقاضا شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه میزان معاملات در بورس کالا نیز کاهش یافته است. به این ترتیب بر اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات پایه، رکودی که در حال حاضر دامن تمام بازارهای کالایی را گرفته است با توجه به پارامترهای تاثیر‌گذار و ثبات نرخ ارز به نظر ادامه‌دار می‌رسد. این در شرایطی است که به عقیده برخی از فعالان بازار این روند تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت حتی برخی از آنها معتقدند که این بی‌رونقی به سال آینده نیز کشیده خواهد شد.

البته نا‌گفته نماند به عقیده برخی دیگر از فعالان آگاه به دلیل طولانی شدن این رکود با شیب کم و با روندی رو به پایین پیش خواهد رفت، مگر آنکه اتفاق یا اخبار جدیدی در بازار بیفتد. از سوی دیگر نیز بر اساس اخبار روند افت قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی نیز ادامه خواهد داشت و همچنین وجود پیش‌بینی رشد اندک نماگرهای اقتصادی جهان در سال میلادی جاری و داده‌های آماری برخی قدرت‌های صنعتی از کاهش تولید و به تبع آن نبود افق روشن از چشم‌انداز اقتصاد جهان حداقل برای دوره میان‌مدت حکایت دارد.

به این ترتیب اگر به معاملات هفته‌های گذشته بازار فلزات پایه بنگریم خواهیم دید که افت و خیز پی در پی بهای نفت تاثیر زیادی نسبت به قیمت‌های جهانی بر سیر نزولی این محصولات داشته است، البته قیمت فلزات در بورس جهانی لندن و نرخ ارز مهم‌ترین نقش را در بازار داخلی فلزات پایه ایفا می‌کنند، به گونه‌ای که با نوسان‌های اخیر بر قیمت‌های داخلی بی‌تاثیر نبوده، اما افت و خیز نرخ نفت با روندی که در پیش‌گرفته توانسته سکان هدایت قیمت‌ها را در این بازار به دست بگیرد.

از طرفی نیز نوسان قیمت‌ها در هفته‌های اخیر باز هم منجر به بی‌اعتمادی تجار شده است و از آنجا که تولیدکنندگان و معامله‌گران در پی فرصتی برای خرید با قیمت پایین و مناسب هستند در نتیجه بازار با کاهش تقاضا مواجه شده، به‌طوری که خرید و فروش‌ها راکد مانده است. فعالان بازار معتقدند که کاهش تقاضا در بازار در حقیقت باید منجر به کاهش قیمت فلزات پایه شود، اما رشد مجدد نرخ ارز این فرصت را از بازار گرفته است. همچنین به نظر می‌رسد به دلیل بی‌اعتمادی تولیدکنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی، تمایل جدی به افزایش تولید وجود ندارد، چرا که

نوسان قیمت‌ها این بی‌اعتمادی را در بازار به وجود آورده است. همچنین با افزایش قیمت‌ها، مصرف‌کننده انتظار دارد از کالای مرغوب‌تری بهره‌مند شود، اما با وجود محدودیت‌ها عرصه برای تولیدکنندگان روزبه‌روز تنگ تر شده است و دیگر نمی‌توان انتظار کالاهای مرغوب را با توجه به شرایط فعلی از تولیدکننده داشت.

از طرفی درخصوص وضعیت قیمت‌ها طی روزهای آینده در بازار داخل باید منتظر ماند و دید که نوسان بهای جهانی فلزات و نرخ ارز تا چه حدی و با چه شتابی در بازار داخل تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت این تاثیر منجر به چه اصلاحی در قیمت‌ها خواهد شد.