گروه صنعت و معدن: افزایش ناگهانی قیمت مرغ در روزهای پایانی سال جاری واکنش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را به همراه داشت؛ به طوری که سیدمحمود نوابی روز گذشته در نشست خبری اعلام کرد که از ۲ ماه پیش گرانی مرغ را به مسوولان وزارت جهاد کشاورزی هشدار داده بودیم؛ اما آقایان به ما اعلام کردند نگران نباشید ومدیریت لازم بر این بازار صورت خواهد گرفت، اما متاسفانه بازار این روزها با نوسانات قیمت روبه‌رو شده است. رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حالی توپ گرانی را به زمین وزارت جهاد انداخت که وزیر جهاد کشاورزی نیز روز گذشته در نشست خبری جداگانه عنوان کرد که مردم نباید مرغ را به‌قیمت ۸ یا ۹ هزار تومان خریداری کنند و مرغ گرم به‌قیمت ۶۹۸۰ تومان در میادین تره‌بار عرضه می‌شود. اظهارات مطرح شده از سوی این دو مقام مسوول در حالی است که در روزهای پایانی سال این مصرف‌کننده است که تاوان این افزایش قیمت را می‌پردازد.

ساماندهی واردات خودرو یکی دیگر از موارد مطرح شده در این نشست خبری بود که رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص با اشاره به آمار واردات خودرو گفت: در ۱۰ ماه گذشته ۶۵ درصد خودروهای وارداتی توسط غیرنمایندگان رسمی وارد کشور شد و قانون‌گذار برای آنکه مصرف‌کنندگان متضرر نشوند و نمایندگان رسمی که دارای خدمات پس از فروش هستند در حوزه واردات خودرو وارد شوند، اقدام به حذف افراد غیر نمایندگان رسمی از واردات خودرو کرد.

وی با بیان آنکه در حال حاضر ۳۵ نماینده رسمی واردات خودرو در کشور فعال هستند، اظهار کرد: در کنار این نمایندگان رسمی محدودیتی برای واردات خودرو برای سایر افراد ایجاد نشده منتها واردکنندگان خودرو باید توافق‌نامه‌ای را که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را تهیه کرده با نمایندگان رسمی به امضا برسانند.

نوابی ادامه داد: براساس این توافق‌نامه واردکنندگان خودرو مکلف هستند سه درصد از ارزش خودروهای وارداتی را به نمایندگان رسمی بدهند و این نمایندگان نیز در مقابل خدمات پس از فروش وگارانتی این خودروها را ارائه دهند.

فانتزی‌ها آزاد پز شدند

نوابی همچنین با بیان اینکه قیمت‌گذاری نان به هیچ عنوان رها نشده است، گفت: قیمت رها شده نیست و برای آزادپزها نیز دستورالعمل‌های خاص وجود دارد؛ بنابراین با آرد آزاد حداکثر قیمتی که نانوایان می‌توانند برای نان سنتی اعمال کنند، ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ تومان است. وی اظهار کرد: قرار بر این است ۲۰ درصد نانوایی‌ها آزادپز باشند که این آزادپزی از شمال تهران آغاز شده است.رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: با توجه به اینکه سهم نان فانتزی ۵ تا ۶ درصد نان آزادپز را شامل می‌شود، تمامی نانوایی‌های فانتزی آزادپز شده‌اند و البته سهم اندکی در تامین مایحتاج مورد نیاز مردم دارند.