گروه مسکن: وزیر کشور با اعلام اینکه نبود تفکر در برنامه‌ها حلقه مفقوده نظام برنامه‌ریزی کشور است، ۳۰ سال است که تهران گرفتار بی‌توجهی در حوزه مسائل جمعیتی بوده است.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، همین امر سبب شده تا حل مشکلات شهر تهران مستلزم صرف زمان ۱۵ ساله باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی در دومین روز همایش «تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت» که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد با اشاره به نوع تفکر و رویکرد حاکم در نظام برنامه‌ای کشور، نبود تفکر در برنامه‌ها به‌عنوان حلقه مفقوده در نظام برنامه‌ریزی کشور داشتن نگاه رویکردمدارانه برای حل مشکلات جمعیتی را ضروری دانست.

او با اشاره به نوع تفکر و رویکرد حاکم در نظام برنامه‌ریزی در کشور، گفت: بعد از انقلاب، برنامه‌ریزی‌ها کاملا مهندسی شده بود و نگاه اقتصاددانان به کشور، نگاه بنگاهداری و در سطوح بالاتر، توجه به بازار مورد توجه قرار داشت.

رحمانی فضلی برنامه‌ریزی حاکم در کشور را یک برنامه‌ریزی متمرکز عنوان کرد و رشد سازنده تمرکز در ابعاد نظامی، انتظامی، سیاسی و اداری را مثبت ارزیابی کرد.

او برون‌داد تمرکز در عرصه و پهنای جغرافیایی ایران را منجر به عدم تعادل و توازن در حوزه‌های فعالیتی و جمعیتی و نهایتا موجب ایجاد شکاف‌های منطقه‌ای و طبقاتی برشمرد.

وزیر کشور حل مشکلات در شهر تهران را مستلزم صرف حداقل ۱۵‌سال زمان و انجام بررسی‌های کارشناسانه عنوان و خاطرنشان کرد: ایجاد تغییر در باور حاکم مدیریت کلان کشور با توجه به قدرت و توان بالایی که مناطق جغرافیایی در کشور برای اداره خود و آن هم بدون توجه به منابع عمومی دارند، ضروری است.