تراکم تعطیلات تورم قیمت‌ها

گروه گردشگری، شیما رئیسی: نرخ تورهای مسافرتی در زمان‌های اوج تقاضای سفر مانند تعطیلات نوروزی، تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مدیرعامل یکی از آژانس‌های مسافرتی با بیان این خبر گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد این افزایش نرخ‌ به‌دلیل رشد قیمت پروازها، هتل‌ها، رستوران‌ها و دستمزد راهنمایان تور است و الباقی این افزایش به بحث عرضه و تقاضایی که در نوروز برای تورها وجود دارد،‌ مربوط می‌شود. سهند عقدایی، ضمن اشاره به این نکته که این افزایش قیمت‌ها در دیگر نقاط جهان هم اتفاق می‌افتد و امری طبیعی است، افزود: آنچه سبب می‌شود این افزایش قیمت‌ها در ایران تا این اندازه به چشم بیاید و مساله‌ساز شود، در واقع بحث محدودیت زمان سفر در کشور است؛ به این معنا که اگر خانواده‌ها مثلا در تعطیلات عید نوروز نتوانند به مسافرت بروند، امکان برنامه‌ریزی برای رفتن سفر در ایام دیگر سال بسیار دشوار است.

وی در ادامه گفت: آنچه مسلم است اینکه با توسعه زیرساخت‌ها و در واقع افزایش عرضه می‌توان تا حدود زیادی قیمت‌ها را تعدیل و فرصت سفر را برای تعداد بیشتری از خانواده‌ها مهیا کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، اما بسیاری از هتلداران از نبود مسافر در فصول دیگر سال گله‌مندند و این موضوع انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در بحث زیرساخت‌های گردشگری را کاهش می‌دهد؛ در واقع راهکاری که می‌تواند کاهنده قیمت خدمات گردشگری باشد خود به‌دلیل نبود گردشگران کافی در دیگر ایام سال غیر قابل اجرا به نظر می‌رسد.

در این خصوص این فعال گردشگری به خبرنگار ما گفت: علت کمبود مسافر در فصل‌های دیگر سال این است که در ایران بحث‌های مربوط به گردشگری بر پایه گردشگری داخلی استوار شده؛ در صورتی‌که با افزایش گردشگران ورودی می‌توان در تمام زمان‌های سال مسافر داشت و این انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در صنعت هتل‌سازی خواهد شد.

رفع مشکل کمبود عرضه

عقدایی در ادامه با تاکید بر اینکه جلب گردشگران خارجی با هدف ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران، یکی از راهکارهای ایجاد ثبات در بازار گردشگری است، تصریح کرد: مرحله بعدی برای کاهش قیمت‌ها و امکان همگانی شدن سفر، طرح ساماندهی تعطیلات است که لازم است هرچه زودتر عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه زمان بسیاری از تعطیلات رسمی در ایران متغیر است و این امر به خودی خود برنامه‌ریزی برای سفر را چه برای مردم و چه برای فعالان این صنعت با مشکل مواجه می‌کند، اظهار کرد: بهتر است از تعداد چنین تعطیلاتی کاسته و در عوض تعطیلات آخر هفته به دو روز افزایش یابد؛ در این صورت، زمان سفر در تمام سال توزیع شده و مشکل کمبود عرضه از دو جنبه حل می‌شود؛ چه با کاهش تراکم سفر در ایام خاص و چه به دلیل توسعه زیرساخت‌ها به انگیزه رشد تقاضای سفر.

مسائل مربوط به گردشگری خارجی ارتباط تنگاتنگی با وجهه بین‌المللی و سطح روابط کشور با دیگر دولت‌ها دارد و از این رو نیازمند برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت‌تر و حتی بلندمدت است؛ اما گردشگری داخلی، حیطه‌ای است که رونق و شکوفایی آن صرفا در گرو شکل‌گیری اراده مسوولان و برنامه‌ریزان این حوزه برای ارائه یک طرح جامع و منسجم است؛ موضوعی که با تغییر سبک زندگی مردم در این سال‌ها و گرایش و نیاز آنها به سفر، لزوم توجه جدی به این حوزه را دوچندان کرده است.

اگرچه در سال‌های اخیر طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های زیادی برای ساماندهی سفرهای داخلی ارائه شده، اما این موضوع همچنان نیازمند نگاهی همه‌جانبه و کلان است تا یکبار برای همیشه به مشکلات موجود در این زمینه پایان داده شود. مشکلاتی که به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی و مهیا نبودن زیرساخت‌ها، در مواقعی از سال که تقاضا برای سفر افزایش می‌یابد بیش از پیش مطرح و خلأ نبود یک سیستم منسجم و ساختارمند هرچه بیشتر احساس می‌شود.

طبق قواعد بازار، البته این افزایش‌ها قابل توضیح و پذیرش است؛ اما پرسش این است که چرا نظام تعطیلات رسمی در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که شاهد تراکم سفر در ایام به‌خصوصی از سال باشیم و به همان نسبت ریسک تصادفات، اتفاقات غیرمترقبه، بهره‌برداری کنترل نشده از منابع و آسیب به محیط زیست را شاهد باشیم. در کنار اینها اینکه فرصت سفر تنها به دو یا سه مقطع زمانی از سال محدود می‌شود، با افزایش تقاضای به وجود آمده نرخ‌ها را افزایش داده و به همین نسبت امکان سفر را برای بسیاری از خانواده‌ها از بین می‌برد.

در همین راستا صورت‌های متنوعی از گردشگری شکل گرفته و خلاقیت دست‌اندرکاران این صنعت، اشکال جدیدی از گردشگری را ایجاد و سطح مطالبات و اهداف گردشگران از سفر را وسعت و تنوع بخشیده است.

بر همین اساس، کشورهایی توانسته‌اند در این عرصه پیشتاز باشند و بازار را در دست گیرند که بیش از دیگران به روند این تغییرات واقف بوده، عملکرد خلاقانه‌تری داشته و پیش از همه اینها، موانع موجود در راه سرمایه‌گذاری در این صنعت را برداشته و راه‌ را برای توسعه گردشگری هموار کرده‌اند.