یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

ریزش شاخص در بی‌تفاوتی به اخبار مثبت
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس با افت یک درصدی در یک قدمی شکست کف حمایتی 64 هزار واحدی قرار گرفت. به نظر می‌رسد بازار سهام پس از تجربه سقوط سنگین از آذرماه (بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای)، اکنون دیگر توجه زیادی به اخبار مذاکرات ندارد. در این رابطه، گرچه اخبار بعضا متضادی به گوش می‌رسد، اما عموم دیپلمات‌ها به نتیجه مثبت آن امیدوار هستند. از سوی دیگر، بحث‌های حمایتی جدی در بازار سهام مطرح و عملی شده است؛ مانند منطقی شدن نرخ بهره مالکانه معادن، شفاف‌سازی درخصوص پالایشگاهی‌ها و طراحی شاخص‌های جدید. موارد مزبور در کنار پایین بودن قیمت سهام چشم انداز مناسبی برای بازار سهام در میان مدت ترسیم می‌کند. با این حال، فشار فروش پایان سال، به علت نیاز سهامداران به نقدینگی و همچنین موعد تسویه حساب کارگزاران همچنان می‌تواند افت بیشتر قیمت‌ها را رقم زند.


بازار ارز

ثبات نسبی دلار باوجود سیگنال‌های مثبت
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با رشد 6/ 0 درصدی همراه و در نهایت به قیمت 3 هزار و 440 تومان معامله شد. به‌طور کلی در این مدت، ثبات نسبی در بازار ارز مشاهده می‌شد. همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای در ابتدای هفته گذشته، ثبات نسبی در این بازار وجود داشت که با پایان مذاکرات و موکول شدن ادامه آن به هفته جاری، رشد قیمت دلار رقم خورد. در این شرایط، با توجه به این موضوع و همچنین بازگشایی بازار چین پس از اتمام تعطیلات سال نوی این کشور (افزایش تقاضا) انتظار رشد قیمتی دلار وجود داشت؛ این در حالی است که ثبات قیمتی را با افزایش عرضه از سوی منابع رسمی (صرافی‌های بانک‌ها) شاهد بودیم. به این ترتیب، باوجود نشانه‌های افزایش تقاضا، فضای کنترلی احتمال جهش قیمتی دلار را کاهش می‌دهد.


بازار سکه

افزایش حساسیت سکه با رشد تقاضا
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با رشد 5/ 0 درصدی به قیمت 998 هزار تومان معامله شد. به رغم کاهش قیمت سکه همراه با اونس در ابتدای هفته، حباب قیمتی در این بازار (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) با توجه به افزایش تقاضا در ماه پایانی سال مشاهده می‌شد. به این ترتیب، افزایش تقاضا در بازار سکه باعث افزایش حساسیت قیمتی شده است؛ بنابراین، واکنش سریع قیمت‌ها به رشد اونس طلا و دلار را شاهد هستیم. در بازار ارز همچنان انتظار ثبات نسبی وجود دارد؛ از سوی دیگر، با توجه به جدال عوامل مثبت و منفی در بازار طلای جهانی، مقاومت فلز زرد در قیمت‌های کنونی مشاهده می‌شود. بر این اساس، احتمال نوسانات شدید قیمت سکه پایین است. همچنین، بالا بودن تقاضا، تخلیه حباب سکه را نیز دور از انتظار نشان می‌دهد.


بازار طلای جهانی

مقاومت طلا در برابر فشار شاخص دلار
روزهای پنج‌شنبه و جمعه، طلای جهانی افت و خیزهایی را تجربه کرد (ساعت 16 دیروز، 1208 دلار بر اونس) که عمدتا ناشی از اخبار متناقض از تصمیم فدرال رزرو بود. در حالی که اوایل هفته، اظهارات رئیس کل فدرال رزرو نشان از آن داشت که عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارند، اما آمار اقتصادی اخیر (رشد 2/ 0 درصدی و فراتر از انتظار تورم خالص (core CPI که قیمت انرژی و مواد غذایی از آن حذف شده‌اند) و اظهارات برخی مقامات فدرال رزرو احتمال افزایش نرخ بهره، سریع‌تر از انتظار بازار را تقویت کرد. موارد مزبور رشد شاخص دلار آمریکا را نیز به همراه داشت که در کنار رشد بازارهای سهام بر قیمت طلا فشار وارد کرد. در این شرایط، آمار رشد اقتصادی (GDP) آمریکا می‌تواند بر قیمت طلا اثرگذار باشد (امکان پوشش آن در این گزارش وجود نداشت).


بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها یک ماهه شد
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) برای چهارمین هفته متوالی مثبت و با رشد 7/ 1درصدی به قیمت 86 هزار و 315 تومان معامله شدند. در این شرایط، رونق نسبی بازار مسکن که از اوایل بهمن ماه (بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط مقامات مرتبط) آغاز شده موجب افزایش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن نیز شد. این موضوع باعث افزایش فاصله «تسه»ها از سطح 80 هزار تومانی شده است. تقاضای فصلی با نزدیک شدن به پایان سال نیز این موضوع را تشدید کرده است. در این شرایط، به‌رغم غیر‌منطقی شدن نرخ بهره واقعی تسهیلات مسکن (بیش از 20 درصد در قیمت‌های بالای 80 هزار تومان)، در صورت عدم تقویت سمت عرضه، رشد قیمت‌ها مشابه 6 ماه ابتدای سال اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. با این حال، پایین بودن قیمت آخرین معاملات، ناپایداری رشد قیمت‌ها را محتمل می‌نمایاند.


بازار نفت

افزایش اختلاف قیمتی نفت برنت و WTI
مطابق هفته‌های اخیر، نفت خام آمریکا با اعلام موجودی نفت تجاری با افت قیمت مواجه و مجددا جمعه در انتظار آمار تعداد دکل‌های حفاری با رشد همراه شد (ساعت 16 دیروز، 49 دلار بر بشکه). در این شرایط، اختلاف نفت WTI و برنت به بیشترین مقدار یک سال اخیر رسید (12 دلار). در این رابطه، نفت WTI نسبت به کف قیمتی خود حدود 10 درصد رشد داشته است، در حالی که نفت دریای شمال حدود 35 درصد افزایش را تجربه می‌کند. علت اصلی این امر، افزایش موجودی نفت آمریکا (ناشی از تعطیلی 20 درصد پالایشگاه‌های آمریکا) و عدم اثرپذیری نفت این کشور از تحولات بین‌المللی (به علت ممنوعیت صادراتی) است؛ در حالی که نفت برنت متاثر از سیگنال‌های رشد تقاضا (مثلا انتظار افزایش تقاضای چین) و عوامل کاهش عرضه (ناآرامی‌های عراق و لیبی) با جهش قیمتی همراه بوده است.