سومین مرز رسمی در کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: همایش پنجره واحد و افق سرمایه‌گذاری در استانداری کرمانشاه با حضور سرمایه‌گذاران کرمانشاهی داخل و خارج از استان و نیز سرمایه‌گذاران استان برگزار شد. کرمانشاه مناسب برای سرمایه‌گذاری سودآور

استاندار کرمانشاه در این همایش عنوان کرد: کرمانشاه از قابلیت‌های بسیار ممتازی در عرصه‌های مختلف برخوردار است و سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها با سودآوری ویژه‌ای برای فعالان اقتصادی همراه خواهد بود. مهندس ابراهیم رضایی بابادی یکی از امتیازهای برجسته کرمانشاه را نزدیک بودن به بازارهای مقصد همچون عراق و سوریه عنوان و اظهار کرد: بی‌تردید این دو کشور در آینده نزدیک نیازمند بازسازی هستند و این یک فرصت مناسب برای کرمانشاه است.

وی در ادامه با اشاره به مرز طولانی استان با عراق و اقلیم کردستان عنوان کرد: با توجه به برخورداری از این دو مرز رسمی و فعال، مبادلات تجاری به آسانی از طریق کرمانشاه قابل انجام است. همچنین به‌زودی شاهد راه‌اندازی سومین مرز رسمی نیز خواهیم بود که همه اینها به گسترش ارتباطات تجاری با کشور همسایه کمک می‌کند.

مدیر ارشد استان اظهار کرد: تجار و بازرگانان می‌توانند از طریق کرمانشاه با کمترین هزینه کالاهای خود را به عراق ارسال کنند و این خود یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

محور توسعه

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: هنگامی که تجارت، بازرگانی و خدمات به‌عنوان محور اصلی سند چشم‌انداز توسعه استان مطرح شد، این پرسش عنوان شد که چرا با وجود قابلیت‌هایی که در حوزه کشاورزی و صنعت وجود دارد، این بخش به‌عنوان محور انتخاب شده است. در پاسخ تشریح کردیم که این حوزه در طول تاریخ نقش بسیار برجسته‌ای در اقتصاد کرمانشاه داشته است.

رضایی بابادی ادامه داد: کرمانشاه با بهره‌گیری از همین ویژگی‌ها در طول تاریخ نقشی محوری در کشور ایفا کرده است و با تکیه بر این محور می‌تواند بسیاری از مشکلات استان را حل کند.

۱۰۰ پروژه در حوزه مجازی آماده واگذاری

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کرمانشاه نیز گفت: جذب سرمایه و سرمایه‌گذاران برای استان کرمانشاه نیازمند تغییر نگرش در این حوزه است. وی بیان کرد: در دنیای امروز رقابت نفسگیر و ناپایداری شغل‌ها مطرح است و صادرات در عرصه بین‌المللی ماراتنی نفسگیر را به راه انداخته است.

هدایت حاتمی تصریح کرد: امروز دیگر نمی‌توان همچون ۵۰ سال گذشته برای سرمایه‌گذاران حاشیه امن ایجاد کرد.

حاتمی با بیان اینکه در دنیایی هستیم که باید رقبای جدیدی را پیش‌روی خود ببینیم، گفت: نباید نوع نگاه و دیدگاه‌ها بر ماندگاری شغل‌ها باشد. وی رویکرد استان را ارائه خدمات عنوان و بیان کرد: البته صنعت، کشاورزی و سایر حوزه‌ها نیز از مزیت‌های استان محسوب می‌شوند، اما در آمارهای بین‌المللی شاهد بیشتر بودن سهم خدمات از سایر بخش‌های اقتصادی هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کرمانشاه افزود: با استفاده از فناوری‌های نوین در بخش‌های کشاورزی و صنعتی به‌‌تدریج با کاهش اشتغال مواجه می‌شویم.

وی خواستار توجه به تجارت، بیمه و بانکداری با رویکرد بین‌المللی شد و افزود: شرایط این بخش‌ها در حال حاضر مناسب صادرات نیست.

حاتمی تصریح کرد: در زمینه بحث‌ استان مجازی و رویکرد آن در استان در عرصه پروژه‌های مربوط به آن آماده جذب سرمایه‌گذار هستیم.

به گفته وی، از ۳۰۰ پروژه در نظر گرفته شده برای اجرایی شدن استان مجازی در کرمانشاه، ۱۰۰ پروژه آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران به‌صورت مشارکتی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کرمانشاه از تدوین عناوین سرمایه‌گذاری در استان کرمانشاه و ارائه آن در اردیبهشت‌ماه سال آینده به سرمایه‌گذاران خبر داد.

کرمانشاه؛ بزرگ‌ترین شهر کردنشین جهان

مجتبی نیک‌کردار، معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه از کرمانشاه به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر کردنشین جهان با جاذبه‌های فراوان سرمایه‌گذاری یاد کرد و گفت: استان کرمانشاه برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کند. وجود ۱۹ شهرک صنعتی، سه منطقه ویژه اقتصادی، دسترسی سریع به بازارهای مصرف، قطب کشاورزی، بزرگ‌ترین غار آبی آسیا، وجود چهار هزار اماکن تاریخی و گردشگری، راه‌آهن غرب کشور، فرودگاه بین‌المللی و هاب پروازی غرب کشور، احداث راه اصلی زمینی تهران - بغداد با عنوان راه کربلا، وجود آب و هوای چهارفصل، وجود بزرگ‌ترین و مجهزترین پایانه خاورمیانه (خسروی)، بزرگ‌ترین صادرکننده برق کشور و... ازجمله مزایای سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه بود که در این همایش بیان شد.

ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن

مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه نیز در این همایش گفت: این همایش برای معرفی و آشنایی مدیران، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی با ساختار مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان موسوم به پنجره واحد و دستاوردهای این مرکز برگزار شد.

سمیه حیدری درباره فعالیت‌های مرکز خدمات سرمایه‌گذاری گفت: این مرکز به‌منظور حمایت، تسهیل و تسریع امور مربوط به سرمایه‌گذاری ایجاد شده و نماینده سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی، اقتصادی ایران است که ریاست آن برعهده استاندار است.

اجرای طرحی برای پرورش ۱۲ هزار کارآفرین

کارآفرین برتر کرمانشاهی در سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ نیز در این همایش با معرفی شرکت زیرمجموعه خود با عنوان کانسپت (تشریفات، مراقبت و همراهی) گفت: در تمام شهرهای ایران فعالیت‌های این شرکت تبلیغ شده، اما در زادگاه خودم هیچ فردی مرا نمی‌شناسد.

مهدی صفایی که در سوابق وی مربی تخصصی پلیس امارات و تدریس در حوزه سیستم‌های حفاظتی و رفتارهای سازمانی نیز به چشم می‌خورد از اجرای طرحی برای پرورش حداقل ۱۲ هزار کارآفرین در کشور خبر داد و بیان کرد: در صورت همکاری استاندار قادر هستیم ۶۰۰ کارآفرین را در کرمانشاه آموزش دهیم.

حباب سرمایه‌گذاری در کرمانشاه

یک کارآفرین دیگر کرمانشاهی نیز در این همایش با بیان اینکه به‌شدت نیازمند تربیت سرمایه‌گذار توانمند هستیم، گفت: بخش عمده‌ای از تعطیلی صنایع استان به سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای برمی‌گردد.

ایوب آدینه‌وند بیان کرد: این سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای سیستم سرمایه‌گذاری استان را حبابی کرده‌اند و با ایجاد تب در این بخش، موجب از بین رفتن سرمایه‌های خود می‌شوند. وی با تصریح اینکه امروز نیازمند ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری هستیم، گفت: بانک‌ها به بازی جدیدی روی آورده و تعریف جدیدی را در این حوزه ایجاد کرده‌اند.

این مدرس دانشگاه افزود: تنها راه برای متعادل کردن این زمینه، روی آوردن به سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر است.