1- محدودیت باندی، فردی، گروهی و دور نگه داشتن اعضا و بدنه فعالان اقتصادی که بزرگترین سرمایه اتاق است، می تواند آسیب هایی جدی به پیکره این تشکل فراگیر وارد کند و آن را از دستیابی به اهداف متعالی خود باز دارد. اتاق فردا، اتاقی است که اعضایش را مهمترین سرمایه خود بداند و آنها را در توانمندسازی و استفاده از ابزارهای مناسب بیش از پیش یاری رساند. تمرکز بر حل مشکلات عده ای معدود قطعا نمی تواند زیبنده یک اتاق موفق باشد. 2-مشارکت بدنه اعضای اتاق و بنگاه های کوچک و متوسط و توانمند سازی آنها جهت ورود به بازارهای جهانی و تولید در کلاس بین المللی با استفاده از ابزارهای آموزشی و پیگیری مستمر مشکلات آنها تا حصول نتیجه نهایی و حمایت ها و هدایت های هدفمند از
ویژگی های بارز یک اتاق موفق است که حضور ۱۵نفر از فعالان اقتصادی در انتخابات اتاق ها در سطح کشور در دوره های قبل بیانگر این موضوع است که اتاق ها در جلب مشارکت حداکثری توفیقی نداشته اند.
3- اتاق موفق باید بتواند فعالان اقتصادی تازه وارد و کارآفرینان جوان را حمایت و پشتیبانی کند و آنها را به عنوان مدیران اقتصادی فردا به رسمیت بشناسد.
۴- اتاق آینده‌نگر اتاقی است که ضمن آگاه بودن به مسئولیت های اجتماعی خود در جهت بهبود مستمر فضای کسب و کار و بهبود حلقه های فرآیند توسعه اقتصادی کشور اهتمام ورزد.
5- اتاق باید در ارائه گزارش مالی (درآمدها و هزینه ها) به صورت شفاف و به دور از هرگونه ابهام در پایان هر سال مالی و در اختیار گذاشتن آن به منتخبان خود نهایت دقت و وسواس را به خرج دهد و از هزینه های غیرضرور -که
می تواند در راستای توانمندسازی بنگاه های اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد- جدا پرهیز کند.
6- اتاق موفق اتاقی است که با بکارگیری مشاورانی خلاق و کارشناس، مسائل اقتصادی غیر پیش بینی شده را حل و راه کارهای عملیاتی را در قالب اتاق های فکر به دولت و تشکل ها ارائه کند.
۷- نقش بی بدیل تشکل ها و انجمن های صنفی به عنوان بازوان و مشاوران امین اتاق بر کسی پوشیده نیست لذا تقویت و توسعه تشکل ها ی تولیدی،معدنی،کشاورزی ، تجاری ، حمل و نقل و ترانزیت می بایست در سر لوحه کار اتاقهای بازرگانی قرار گیرد.
8- اعضای محترم اتاق ها در گزینش خود کسانی را انتخاب کنند که خود دارای سابقه و تجربه در امور اقتصادی باشند و از علم و گاهی و خوشنامی لازم برخوردار بوده و از وقت و فرصت خود در جهت اهداف اتاق هزینه کنند.
۹- اتاقی را می توان موفق نامید که در برابر اعضای خود پاسخگو بوده و هر گونه نقدی را از جان ودل پذیرا باشد و مسئولیت تصمیم سازی و تصمیم گیری خود را بپذیرد و برآشفتگی و بایکوت کردن منتقدان،زیبنده یک اتاق پویا نیست.
10-ایجاد فرصت های تجاری برابر برای کلیه اعضای و به دور از هرگونه گروه گرایی و باند بازی و جلوگیری از هرگونه حبس اطلاعات تجاری که میتواند منجر به سوء استفاده و رانت های اقتصادی شود از وظایف ذاتی یک اتاق بازرگانی ایده آل است.
۱۱- تحقق اصل ۴۴ وبهبود فضای کسب وکار براساس قوانین ابلاغ شده و ارائه راهکارهای مناسب جهت توسعه اقتصاد درون نگر برون زا از مواردیست که منتخبین جدید باید سرلوحه کار خود قرار دهند.
12-تعامل موثر با دولت و به دور از هر گونه افراط و تفریط و با حفظ جایگاه بخش خصوصی و دفاع شجاعانه از خواسته های به حق فعالان اقتصادی در هر شرایط زمانی میتواند در پیشرو اهداف اتاق نقش آفرینی کند.
۱۳-تدوین استراتژی و تعیین اولویت ها براساس اهداف کمی یکی از نشانه های اتاق موفق است .در دنیای امروز بدون تعیین برنامه هیچ هدفی محقق نخواهد شد. چنانچه اهداف ترسیم شده بصورت کمی باز گو نشوند، چطور میتوان انتظار پاسخگویی داشت ؟
14- تلاش و کوشش در جهت تولیدات صادرات گرا و کاهش هدفمند واردات از طریق رصد دائم صادرات و واردات استان در جهت تنظیم تراز تجاری و ارائه راهکارهای مناسب و پیشنهادات از قبیل افزایش و یا کاهش
تعرفه های ترجیهی و پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات به سازمانهای ذیربط از وظایف یک اتاق فعال است.
15-ایجاد و امکان جذب سرمایه گذاری با توجه به
پروژه های تعریف شده در استان.
16-استقبال از ورود ایده های جدید جهت رفع مشکلات اقتصادی در جهت بالا بردن توان بخش خصوصی از شاخصه های بارز یک اتاق موفق و مطلوب است.
۱۷- اتاق آینده نگر اتاقی است که بنگاه های اقتصادی اعم از بزرگ و متوسط و کوچک را جهت فعالیت در فضای رقابت جهانی آماده نموده و اثرات الحاق به سازمان تجارت جهانی را بر اقتصاد خرد و کلان استان به خوبی رصد نموده ودر کمیته های کارشناسی با توصیه لازم به بنگاه ها نسبت به ارتقاء بهره وری و کیفیت تولیدات آنها تلاش کند.
18- اتاق پیشرو فعال و پویا اتاقی است که با استفاده از تکنولوژی جدید و جذب منابع کافی بنگاه های اقتصادی را به بهره برداری از تجارت الکترونیک که به کاهش هزینه ها می انجامد رهنمون سازد .
۱۹- فعال کردن اتاق های مشترک بازرگانی، شرکت در اجلاس های منطقه ای و فرا منطقه ای ،برگزاری
نمایشگاه های تخصصی و همایش های کاربردی و اعزام هئیت های تجاری ،فرصت های جدید تجاری را فرا روی فعالان اقتصادی قرار داده و تمام تلاش خود را در جهت افزایش مبادلات تجاری استان بکار می گیرد.
۲۰-ارکان و تشکیلات اداری اتاق باید مورد بازنگری جدی قرارگیرد و از بوروکراسی خسته کننده فعلی جلوگیری بعمل آید . اتاق موفق باید در انعکاس مشکلات بخش خصوصی و حل مشکلات آنان نهایت چابکی را داشته باشد.