دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از برآورد خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی ریز‌گرد‌ها به بخش کشاورزی این استان خبر داد و گفت: عمده خسارات بخش کشاورزی به حوزه زراعت به‌ویژه محصول گندم وارد شده است. کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: ریزگرد‌ها در کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی می‌توانند تاثیر بگذارند و شدت تاثیر آن بستگی به مرحله‌ رشد گیاه دارد.

وی افزود: ریز‌گرد‌های خوزستان به بخش‌های مختلف زراعی، باغی، شیلات، دام، طیور، زنبور عسل و... خسارت‌هایی وارد کرده که مسلما کاهش میزان برداشت را در ادامه خواهیم داشت اما عمده خسارات به بخش زراعت و به‌ویژه محصول گندم وارد شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه پس از گندم محصولات جالیزی و سبزیجات بیشترین آسیب را از ریزگرد‌ها دیده‌اند، ادامه داد: خسارات وارده به بخش کشاورزی برآورد شده و به وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خوزستان گزارش شده که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه بارندگی‌های اخیر کمک کرد تا برگ‌ها و گیاهان شسته شوند و امیدواریم با استمرار هوای خنک، حال استان خوزستان نیز بهتر شود.

چنگلوایی در خصوص راهکارهای موجود برای مقابله با پدیده ریز‌گردها گفت: به نظر می‌رسد می‌توان برنامه‌های متعددی در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت برای مقابله با این بحران اجرا کرد که می‌توان به طراحی و توسعه منابع آبی استان در این راستا توجه کرد، چراکه انتقال آب و سد‌سازی‌هایی که در بالا‌دست استان خوزستان انجام شده، باعث شده در پایین‌دست، آب تالاب‌ها قطع شود. وی تاکید کرد: باید حقابه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم به آنها داده شود تا بتوانند به حالت گذشته برگردند و به عنوان یک سد در مقابل ریزگرد‌ها عمل کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: باید طی مطالعات عمیق، کانون‌های ریزگرد‌ها شناسایی شوند و عملیات بهبود اراضی و تثبیت آن در راستای مطالعات انجام گرفته، اجرا شود.