هیاهو برای هیچ!

گروه دیپلماسی: هیاهوی جنجالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، پر‌سر‌و‌صداتر، اما کم‌فروغ‌تر از همیشه ایراد شد تا آخرین تلاش‌های بنیامین نتانیاهو در بحبوحه مذاکرات دو‌جانبه ایران و آمریکا در دهکده زیبای مونترو، تاثیری بر روند رو به پیشرفت گفت وگوها بر جای نگذارد. واکنش‌های داخلی و خارجی به این اظهارات گسترده بود. رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به نمایش سیاسی «بی بی» گفت که او هیچ جایگزین عملی و بهتر از توافق ارائه نداد. همزمان رئیس‌جمهوری ایران نیز با بیان اینکه رویکرد منطقی ۱+۵ توافق را تسریع می‌کند، گفت در این میان تنها یک رژیم متجاوز و اشغالگر که بقای خود را در سایه جنگ و تجاوز می‌بیند، از این مذاکرات عصبانی و ناراحت است. همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت که اگر کنگره آمریکا علاقه‌مند است فرزند ناخلف خود را روی ویلچر تحویل بگیرد، اقدام نظامی کند تا پاسخ کوبنده و همه‌جانبه نیروهای مسلح ایران را لمس کند. رئیس دستگاه قضا نیز، این اظهارات را نشان از همت فرزندان هسته‌ای ایران دانسته است. همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اظهارات نتانیاهو را یک نمایش سیاسی خواند و آن را به انتخابات آتی اسرائیل پیوند داد. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به فرصت تاریخی پیش آمده در مذاکرات هسته‌ای گفت که نباید با این سخنان، توافق‌پراکنی کرد. در واکنش‌های داخلی به سخنان نتانیاهو، رئیس‌جمهوری ایران با تاکید بر اینکه در مذاکرات به دنبال توافقی هستیم که به نفع ایران، منطقه و همه جهان باشد، گفت: «امیدواریم که با آینده‌نگری و در نظرگرفتن منافع ملت‌ها و ثبات منطقه بسیار حساس خاورمیانه، شاهد رویکرد منطقی از طرف ۱+۵ در مذاکرات باشیم.» حسن روحانی روز چهارشنبه و در جلسه هیات دولت با بیان اینکه دنیا از پیشرفت در مذاکرات میان ایران و ۱+۵ خرسند است، افزود: «اما در این میان تنها یک رژیم متجاوز و اشغالگر که بقای خود را در سایه جنگ و تجاوز می‌بیند، از این مذاکرات عصبانی و ناراحت است.» روحانی با تاکید بر اینکه این رژیم پیوسته از صلح و ثبات منطقه‌ای نگران است، گفت: «شما می‌بینید که گروهک تروریستی النصره با این همه جنایاتی که انجام می‌دهد مورد حمایت این رژیم جنایتکار است.» روحانی جهان امروز را عصر اطلاعات دانست و افزود: «مردم جهان و همچنین مردم آمریکا هوشیارتر از آن هستند که رژیمی که همواره کارش آتش‌افروزی بوده، حالا بخواهد با زبان نصیحت صحبت کند. آن هم رژیمی که بر خلاف مقررات بین‌المللی و دور از چشم ناظران بین‌المللی به دنبال تسلیحات اتمی بوده، بمب اتم تولید کرده، تعداد زیادی بمب اتم را ذخیره کرده و با عدم امضای معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان.پی.تی)، به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اجازه نمی‌دهد از تاسیسات اتمی‌اش بازدید کنند.» رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ما دنبال یک توافق برد-‌برد، متوازن و پایدار هستیم و این را دنبال خواهیم کرد، گفت: «چنین توافقی با این ویژگی‌ها به نفع منطقه و جهان است.»

پاسخ اوباما به نتانیاهو

رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه در نخستین واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره، گفت که نتانیاهو در سخنرانی‌اش هیچ پیشنهاد و راه‌حل عملی جایگزین برای مذاکره با ایران ارائه نکرد. به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، باراک اوباما گفت: «نکته تازه‌ای در سخنرانی بنیامین نتانیاهو نبود.» اوباما تصریح کرده است که نخست‌وزیر اسرائیل درخصوص توافق موقت ژنو نیز همین حرف‌ها را زد. نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در کنگره گفت که توافق احتمالی که هم‌اکنون کشورهای ۱+۵ با ایران در حال مذاکره بر سر آن هستند، توافق «بدی» است و نه تنها مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد، بلکه راه را برای دستیابی به سلاح اتمی باز خواهد کرد.

ویلچر اسرائیل را تحویل بگیرید

در ادامه واکنش‌ها به اظهارات نتانیاهو، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت اگر اسرائیل مایل است یا کنگره آمریکا علاقه‌مند است فرزند ناخلف خود را روی ویلچر تحویل بگیرد، اقدام نظامی کند تا پاسخ کوبنده و همه‌جانبه نیروهای مسلح ایران را لمس کند.

به گزارش «ایرنا»، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور دیروز چهارشنبه با اشاره به حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آمریکا گفت: «کل این ماجرا به‌صورت یک شو سیاسی در کنگره اجرا شد که نشانگر استخدام کنگره یک کشور بزرگ که داعیه مدیریت جهانی دارد در دست یک رژیم پوشالی است.» رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «نکته دوم اضطرابی بود که در این رژیم دروغین به‌وجود آمده است. لاریجانی سومین نکته را در تلاش نتانیاهو برای ایجاد ترس در کنگره آمریکا اعلام کرد و افزود: «از اینکه اگر توافق صورت بگیرد ایران با همین تعداد سانتریفیوژ موجود می‌تواند به سلاح هسته‌ای برسد و این برای منطقه خطرناک است. جالب است کسی این نگرانی را اعلام می‌کند که سال‌ها است روی بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای تکیه زده است، اما می‌گوید ایران بالقوه این توان را دارد و قبل از عمل باید علیه ایران موضع گرفت. آیا این فضاحت صحنه زورگویی بین‌المللی نیست؟»

هیچ چیز جدیدی نداشت

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اظهارات نتانیاهو در کنگره را گیج‌کننده خواند و گفت نخست‌وزیر اسرائیل تاکنون هیچ طرح جایگزینی برای مذاکرات ارائه نداده است. به گزارش «ایسنا»، ماری هارف، گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهور اشاره کرد، ما در صحبت‌های نخست‌وزیر اسرائیل شاهد ایده‌های جدید نبودیم و مهم‌تر اینکه وی هیچ گزینه جایگزینی برای افزایش مدت زمان توافق هسته‌ای، افزایش زمان گریز هسته‌ای و توقف چهار مسیری که ایران می‌تواند برای دستیابی به مواد شکاف‌پذیر برای تسلیحات هسته‌ای از آن برخوردار باشد ارائه نداده است.» این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «صحبت‌های وی تنها یک فرضیه بود و نه چیز بیشتری از آن.»

خشم نتانیاهو نشان از همت تیم هسته‌ای

همچنین آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران، سخنرانی نتانیاهو را یک «نمایش تلویزیونی» که حاوی هیچ نکته جدیدی نبود، توصیف کرد و افزود: «عصبانیت دشمنان ما از مذاکرات نشان می‌دهد که فرزندان این مرز وبوم در تلاش برای حفظ حقوق هسته‌ای کوتاهی نکرده‌اند.»

نمایش سیاسی

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس با بیان اینکه سخنرانی نتانیاهو یک نمایش سیاسی بود، در گزارشی نوشت که کنگره آمریکا به نخست‌وزیر اسرائیل یک فرصت بی‌سابقه داد تا این پیام را بدهد که ایران به‌عنوان یک کشور هسته‌ای قابل اعتماد نیست. به گزارش «ایسنا»، آسوشیتدپرس نوشت: «سخنرانی نتانیاهو می‌تواند سرنوشت وی را در انتخابات آتی اسرائیل تعیین کند، اگر نتانیاهو به‌عنوان فردی تلقی شود که شجاعانه درباره‌ حقیقت سخن گفته و از پیامدهای آن در امان بوده است، این داستان می‌تواند به وی در این انتخابات کمک کند.»

ادامه مذاکرات تا تیرماه

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص توافق هسته‌ای گفت که توافق در یک مرحله خواهد بود و جزئیات و کلیات موضوع هسته‌ای مورد مذاکره را شامل می‌شود. به گزارش «ایرنا»، مرضیه افخم در نشست هفتگی با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی افزود: «براساس توافقی که انجام شد تمدید مذاکرات تا ماه ژوئن بوده است، اما توافق درونی بین مذاکره‌کنندگان شکل گرفته که تا پایان ماه مارس به یک تفاهم سیاسی برسند.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «تلاش می‌شود تا در ماه مارس به نقطه روشنی برسند، اما موضوع ادامه گفت‌وگوها تا پایان ژوئن(تیرماه) است.»