خشکسالی اصفهان  به چاه‌ها رسید

دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه تنها راهکار مدیریت آب، مدیریت تقاضا است، گفت: نیاز آبی استان تا سال ۱۴۲۰ به ۴۵۶ میلیون مترمکعب خواهد رسید. محسن صالح با اشاره به اینکه آبرسانی به ۹۲ شهر و بیش از ۳۰۰ روستا تحت‌پوشش شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان قرار دارد، اظهار کرد: تامین آب شرب ۸۵ درصد این شهرها و روستاها از طریق تصفیه‌خانه بابا شیخعلی و ۱۵ درصد توسط چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در محدوده طرح آبرسانی استان و حدود ۴۰۰ هزار نفر در خارج از محدوده قرار دارند، افزود: در سال ۱۳۹۰ جمعیت اصفهان حدود ۴ میلیون نفر بود که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۱۴۲۰ به حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید براینکه نیاز آبی استان در حال حاضر حدود ۳۸۰ میلیون مترمکعب برای تامین آب شرب شهر و روستا است، افزود: این میزان تا سال ۱۴۲۰ به حدود ۴۵۶ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به اینکه میزان تولید آب شرب از ۳۶۳ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۸۷ به ۳۸۲ میلیون متر مکعب در سال ۱۳۹۲ افزایش یافته است، بیان کرد: سرانه مصرف آب از ۱۸۹ لیتر به ازای هر نفر در سال ۸۷ به ۱۶۰ لیتر در سال ۱۳۹۲ کاهش یافته که نشان‌دهنده کنترل میزان مصرف آب شرب طی این سال‌ها است.

صالح در خصوص آب بدون درآمد این شرکت، گفت: این میزان در سال ۸۶، ۳۰درصد بوده که در سال ۹۲ به ۹/ ۱۸ درصد کاهش یافته است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به چالش‌های پیش‌رو برای مواجهه با بحران آب اشاره کرد و گفت: محدودیت روزافزون منابع تامین آب استان به‌دلیل خشکسالی‌های مداوم، کاهش شدید ظرفیت استحصال آب از چاه‌های فلمن به‌دلیل خشکی زاینده‌رود و همچنین به‌دلیل استفاده روزافزون از منابع آب زیرزمینی، وابستگی ۸۵ درصد شهرها و روستاهای استان به یک منبع تامین آب، انتقال آب از سد زاینده‌رود تا محل آبگیری تونل ورودی به تصفیه‌خانه و... از جمله این چالش‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ۳۵۹ حلقه چاه در استان وجود دارد، تاکید کرد: از این میزان ۸۶ حلقه خشک شده و ۶۹ حلقه نیز در محدوده طرح آبرسانی وجود دارد.

صالح با تاکید بر اینکه تنها راهکار غلبه بر مشکل کم‌آبی در استان، مدیریت تقاضا است، بیان کرد: برای داشتن برنامه‌ای راهبردی و هدفمند یک سند راهبردی و جامع تدوین شد و براساس آن استانداری، سازمان مدیریت، آب منطقه‌ای، آبفا و آبفار، حوزه‌های اصلی درگیر سند هستند.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان برای بحث‌های فنی، صدا و سیما برای بحث‌های تبلیغاتی، روحانیت به‌دلیل نفوذ در بین مردم، علوم پزشکی و آموزش عالی برای مباحث آموزشی، جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و... به‌دلیل اینکه عمده مصرف‌کنندگان آب هستند، خود نیز می‌توانند به عنوان یک تولیدکننده نقش مهمی در این سند داشته باشند. صالح با اشاره به پیشنهادهای راهبردی برای اجرای این سند، گفت: همکاری اداره‌ها در پروژه هوشمندسازی شبکه توزیع در پیشنهادهای راهبردی در سند وجود دارد. اجرایی کردن پروژه هوشمندسازی شبکه توزیع آب شامل هوشمندسازی کمی و کیفی، صدها میلیارد و ساعت‌ها زمان را ذخیره کرده که با استفاده از این پروژه فشار شبکه شهر به صورت آنلاین در دسترس خواهد بود. مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به فصل گرما و پیک مصرف، بیان کرد: با توجه به افزایش دما تقاضای مصرف آب حتی تا ۸۰ درصد نیز افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب ضرورت دارد، گفت: جایگزینی شیرهای تک‌محوره به جای دو محوره موجب صرفه‌جویی ۵۰ درصدی آب می‌شود؛ استفاده از شیرهای فتوالکتریک و لمسی در ادارات و اماکن عمومی می‌تواند تا ۸۷ درصد مصرف آب را کاهش دهد همچنین استفاده از شیرهای فشاری زمان‌دار برای مدارس توصیه می‌شود. صالح با بیان اینکه ۳۰ درصد مصارف خانگی آب مربوط به استحمام است، تاکیدکرد: جایگزینی دوش‌های اختلاط آب و هوا با دوش‌های رگولاتوری تا ۷۵ درصد در کاهش مصرف آب موثر است.