نویسنده: LOLLY DASKAL مترجم: میثاق شمشیری توانایی تمرکز داشتن روی امور کاری، یک مزیت نیست! بلکه یک توانایی اساسی برای موفق شدن است. برای موفقیت باید کارتان را خوب انجام دهید و برای اینکه بتوانید کارتان را خوب انجام دهید باید خوب تمرکز کنید. در این متن ۱۰ نکته برای یک تمرکز عالی در کار ارائه شده است: ۱. از خودتان شروع کنید: یکی از ریشه‌های معمول در حواس‌پرتی، درون خود فرد است. اگر نمی‌توانید آن‌طور که باید روی کارتان تمرکز کنید، اول از خودتان شروع کنید. چه چیزی ذهن شما را آنقدر مشغول کرده که نمی‌توانید با خیال راحت کار کنید؟

۲. عامل را پیدا کنید: بعد از جست‌وجوی دنیای درون، اطرافتان را واکاوی کنید. چینش اتاق؟ همکار فضول؟ کمبود دانش یا زمان برای انجام فلان کار؟ خستگی مفرط؟ برای حل مشکل، منشا آن را پیدا کنید.

۳. خودتان را آماده کنید: مدیران خوب درواقع برنامه‌ریزهای خوبی هستند. آنها برای هر هدف، یک لیست تهیه می‌کنند؛ چه کوچک چه بزرگ. در برابر هر رویدادی، آنها زمانی را برای برنامه‌ریزی اختصاص می‌دهند. برنامه‌ای که از گام اول تا رفع مشکل را شامل می‌شود. بعضی‌ها معتقدند ۱۰ دقیقه در برنامه‌ریزی یعنی یک ساعت در اجرا!

۴. تکنولوژی: یکی از دلایل مهم عدم تمرکز تلفن، اینترنت و شبکه‌های مجازی است. برای تمرکز کردن می‌توانید کمی از آنها فاصله بگیرید.

۵. استراحت: یک کار خوب نیازمند استراحت‌های به‌موقع است. هر وقت احساس حواسپرتی دارید به خودتان استراحت دهید. این فقط یک پاداش نیست. استراحت ذهن را باز می‌کند.

۶. موسیقی: یکی از راه‌های بسیار شگفت‌انگیز در تمرکز، موسیقی است. انتخاب یک موسیقی ملایم که می‌تواند پس‌زمینه ذهنتان را درگیر کند کمک موثری به حواس‌جمعی شما خواهد کرد.

۷. بخش‌بندی یک پروژه: رویارویی با یک پروژه بزرگ می‌تواند ذهن شما را به شدت پراکنده کند. در این مواقع می‌توانید آن پروژه را به چند کار کوچک‌تر تقسیم کنید تا تمرکزتان بیشتر شده و پیشرفت را در کارتان احساس کنید.

۸. نظم محیط کاری: اوضاع اتاقتان چگونه است؟ اگر شلوغ و به‌هم ریخته است، آن را تمیز کنید و نتیجه را ببینید!

۹. یک زمان سررسید برای خودتان تعیین کنید: در یک کار پیچیده حداکثر زمانی که می‌توانید کار مفید انجام دهید ۹۰ دقیقه است. بهترین بازده در این بازه تنها ۳۰ دقیقه است. برای افزایش تمرکزتان، می‌توانید یک بازه زمانی برای خودتان قرار دهید و سر زمان مقرر دست از کار بکشید. اگر از انتهای راه باخبر باشید، راحت‌تر تمرکز می‌کنید.

۱۰. سحرخیز باشید: این کار بسیار ساده است. اگر بتوانید به سختی‌های کوچکش غلبه کنید تاثیر فوق‌العاده آن را می‌بینید. روزتان را یک ساعت قبل از دیگران شروع کنید تا هم قبل از شلوغی برنامه‌ریزی‌هایتان را انجام دهید و هم کارتان را در آرامش شروع کنید.