گروه بازرگانی، بمانجان ندیمی: هشتمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق روز گذشته در حالی برگزار شد که طی ساعات قانونی اخذ رای بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از دارندگان کارت بازرگانی در تهران، خود را به سالن میثاق واقع در مصلا رساندند تا سرنوشت چهار ساله کانون تصمیم‌سازی‌شان را تعیین کنند. از دقایق اولیه انتخابات تعداد زیادی چهره‌ها و شخصیت‌های شناخته شده اتاق بازرگانی در محل برگزاری انتخابات حاضر شدند و رای خود را به صندوق انداختند. مشارکت در انتخابات امسال به‌گونه‌ای بود که مسوولان برگزاری آن را طی سال‌های گذشته بی‌سابقه و بی‌نظیر توصیف کردند. در انتخابات روز گذشته، ۳۴ حوزه انتخاباتی برای اخذ رای در سراسر کشور وجود داشت. براساس اعلام انجمن نظارت بر انتخابات ۳۱ اتاق در مرکز استان‌ها و سه اتاق هم در سه شهرستان وجود دارد که در تمام این اتاق‌ها انتخابات برگزار شده است. در کل کشور ۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر کارت بازرگانی معتبر دارند که به موجب قانون انتخابات، از این تعداد ۲۷ هزار و ۸۵۶ نفر اعم از حقیقی یا حقوقی واجد شرایط رای دادن بودند. طبق قانون انتخابات دارندگان کارت بازرگانی که حداقل یک سال از زمان صدور آن گذشته باشد، مجاز به رای دادن در این دوره از انتخابات بودند. از ساعات ابتدایی صبح روز گذشته (۱۸ اسفند ماه ۹۳)، صف‌های طولانی متشکل از رای‌دهندگان و کاندیداهای اتاق بازرگانی خود شاهدی بر این ادعا بود که استقبال از این دوره در تهران بی‌نظیر بوده است. در ۴۰ دقیقه اول رای‌گیری ۱۰۰ نفر توانستند رای خود را به صندوق بیندازند. همان‌گونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد، حاشیه‌های این انتخابات نیز همچون جو پرشور و هیجان تبلیغات برای انتخابات کم نبود. از خوش‌وبش‌های رقبای انتخاباتی گرفته تا پخش تراکت‌های تبلیغاتی بین جمعیت رای‌دهنده.

با وجود اینکه انجمن نظارت بر انتخابات هشتمین دوره اتاق بازرگانی بر عدم حضور رای‌دهندگان پس از رای دادن در محوطه تاکید کرده بود، اما برخی از کاندیداها و همراهانشان بر خلاف این قانون، تا دقایق پایانی رای‌گیری در محوطه حضور داشته و به گفته برخی از افراد حاضر در محوطه مشغول لابی کردن بودند. استقبال بخش خصوصی از انتخابات اتاق به گونه‌ای بود که حتی تعداد صندلی‌های سالن اصلی برای اخذ رای نیز افزایش یافت تا افراد بیشتری بتوانند همزمان رای دهند. اما در این میان برخی از افراد نیز برای اینکه برخلاف قانون انجمن نظارت بر انتخابات عمل نکرده باشند، با وجود حضورشان از ساعات ابتدایی صبح در محوطه برگزاری انتخابات، رای دادن را به‌منظور رصد کردن شرایط و جو انتخابات به تاخیر ‌انداختند.از سوی دیگر، رقبای انتخاباتی در انتقاد به جو حاکم بر محوطه انتخابات درخصوص تبلیغات شفاهی و برگه‌هایی که نشان از گروه‌های خاصی بود، با یکدیگر همسو بوده و همراهی می‌کردند. فضای بیرونی محوطه انتخاباتی به گونه‌ای بود که گویا هنوز زمان تبلیغات تمام نشده است. البته فضای تبلیغاتی تا پای صندوق‌های رای هم کشیده شده بود و می‌توان مشورت افراد با یکدیگر را برای پر کردن برگه‌های رای دید. البته در محوطه بیرونی سالن اصلی انتخابات، در آن همهمه و شلوغی، یکی عکسی سلفی می‌گرفت و یکی لیست‌های انتخاباتی را نگاه می‌کرد. برخی از منتقدان نیز به نظم انتخابات و محل نصب بنرهایی با محتوای عکس و اسامی کاندیداها در سالن اصلی اعتراض می‌کردند.

در این بحبوحه هیچ‌یک از حاضرین را نمی‌توانست یافت که بدون هیات همراه به محل آمده باشد.

البته فعالیت نامحسوس روابط‌عمومی ائتلاف‌ها و گروه‌ها درخصوص مشارکت گروهی افراد تا درب ورودی سالن اصلی نیز از چشم خبرنگاران دور نماند. اعلام لیست به صورت تلفنی، عکس‌هایی که از برگه‌های تعرفه رای برای اثبات صداقت برخی از افراد گرفته می‌شد، همه و همه حیرت بسیاری از حاضرین را برانگیخته بود. در این میان، مجتبی خسروتاج، رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی در حاشیه برگزاری این انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: ناظران نامحسوس بر روند برگزاری انتخابات این دوره نظارت داشتند. از سوی دیگر دولت برای اینکه تخلفی در انتخابات اتاق بازرگانی صورت نگیرد، ارائه رای وکالتی را ممنوع اعلام کرد.

وی با بیان اینکه نتایج نهایی انتخابات تا ۲۸ اسفند اعلام می‌شود، گفت: پنج روز برای افراد حاضر در انتخابات حق اعتراض در نظر گرفته شده است.به گفته خسروتاج امید به تغییر، پافشاری برای حضور حداکثری اعضا، مکانیزه کردن آرا از جمله دلایل حضور حداکثری در انتخابات امسال بود.محمدرضا خباز، یکی از اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی در حاشیه سالن انتخابات در جمع خبرنگاران هم گفت: تخلفاتی که در صحن بوده را جمع‌آوری کرده‌ایم، اما تصور نمی‌کردم در انتخابات اتاق نیز چنین تخلفاتی رخ دهد، چرا که معتقدم جامعه رای‌دهنده امروز، افرادی روشنفکر و تحصیلکرده هستند. وی درخصوص رد صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی نیز گفت: برخی از افراد به دلیل نقص مدارک، صلاحیت حضور در انتخابات را نداشتند. اما هیچ‌یک از کاندیداهای تهران رد صلاحیت نشده‌اند و در سراسر کشور تنها ۱۳ نفر نتوانستند نامزد شوند. حسین نقره‌کار شیرازی نیز از این انتخابات به‌عنوان بی‌نظیرترین انتخابات اتاق بازرگانی یاد کرد و آن را به دلیل ارتقای جایگاه اتاق بازرگانی و مشارکت اتاق در تصمیم‌گیری‌ها جدی دانست. عضو انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی درخصوص تخلفات صورت گرفته در روز انتخابات نیز تصریح کرد: هنوز به تخلفات رسیدگی نشده است و نمی‌دانیم آیا تبلیغات در محوطه از سوی خود گروه‌ها بوده یا از سوی رقبای آنها؛ بنابراین با استفاده از تجربه دوره‌های قبل پس از برگزاری انتخابات به آنها رسیدگی خواهیم کرد. اما اگر تخلفات بزرگ و تاثیرگذار نباشد، به بدنه انتخابات صدمه نخواهیم زد. محمدمهدی بهکیش، عضو انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی درخصوص مشارکت مطلوب اعضای اتاق در انتخابات دوره هشتم اظهار کرد: در گذشته مدیران کسب‌وکارهای بزرگ کشور وابستگی بیشتری به دولت داشته و برای همین در اتاق حضور و مشارکت چشمگیری نداشتند، اما امروز اتفاق خوشحال‌کننده‌ای روی داده و شاهد جذب این افراد به سوی اتاق هستیم. براساس این گزارش پس از تهران بیشترین مشارکت در شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و رشت بوده است.

اتاق تهران ۶۰ عضو هیات نمایندگان دارد که ۴۰ نفر آنان با ترکیب ۱۶ نفر از بخش بازرگانی، ۱۴ نفر از بخش صنعت، ۴ نفر از بخش معدن و ۶ نفر از بخش کشاورزی به مدت ۴ سال انتخاب می‌شوند. ۲۰ نفر دیگر اتاق نیز اعضای منصوب دولتی هستند

از ۱۶۵۰ نفری که در کل کشور برای ورود به هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ثبت‌نام کردند، ۱۳ نفر رد صلاحیت شدند

از ۲۵۱ نفر کاندیدای اتاق بازرگانی تهران ۴ نفر از شرکت در انتخابات انصراف دادند

دولت برای اینکه تخلفی در انتخابات اتاق بازرگانی صورت نگیرد، ارائه رای وکالتی را ممنوع اعلام کرد

شمارش آرا در انتخابات امسال به صورت الکترونیکی انجام شد

شهرهای ارومیه، اهواز و ساری به دلیل مشارکت گسترده رای‌دهندگان با کمبود تعرفه انتخاباتی مواجه شدند

بخش خصوصی پای صندوق رای