گروه جهان- مقام‌های امنیتی عراق می‌گویند نیروهای ارتش عراق و داوطلبان شیعی بخش‌های وسیعی از تکریت را از تسلط داعش آزاد کرده و وارد خیابان‌های اصلی شهر شدند. خبرگزاری «ایرنا» به نقل از پایگاه خبری «المسله» خبر آزادسازی کامل تکریت را در حالی اعلام کرد که نیروهای ارتش و نیروهای مردمی با پشتیبانی هوایی وارد خیابان‌های اصلی شده و خانه به خانه در حال پاکسازی شهر از نیروهای داعش هستند. از سوی دیگر در بیانیه صادر شده از سوی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا آمده که خطوط ارتباطی نیروهای خلافت خودخوانده نیز قطع شده است. ائتلاف بین‌المللی ضدداعش اعلام کرد راه‌های لجستیکی گروه داعش میان کشورهای سوریه و عراق قطع شده است. با افزایش حملات ارتش و شیعیان عراق به تکریت، تکفیری‌های داعش تنها پل روی رود دجله را منفجر کردند. یک مقام نظامی عراق افزود که هدف این گروه از تخریب پل «جلوگیری از پیشروی ارتش عراق در تکریت» است. این پل تنها امکان ارتباطی از سمت شرق به سوی شهر تکریت محسوب می‌شود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، «رافد جبوری» سخنگوی نخست‌وزیر عراق، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که با وجود عدم حضور مستقیم نیروهای آمریکایی در عملیات تکریت اما حضور نیروهای آمریکایی برای بازپس‌گیری موصل مهم است. به نظر می‌رسد ارتش عراق در حال آماده‌سازی برای عملیات موصل و بازپس گرفتن کامل این شهر است. نیویورک‌تایمز می‌نویسد در عملیات تکریت بیش از ۳۰ هزار نیرو (اعم از نیروهای ارتشی، داوطلبان مردمی، شیعی و ...) مشارکت داشتند. رویترز به نقل از سازمان ملل می‌نویسد پس از تصرف تکریت توسط گروه داعش، بیش از ۲۸ هزار شهروند عراقی مجبور به ترک این منطقه شده‌اند.

یک مقام ارتش عراق به شرط فاش نشدن نامش به نیویورک‌تایمز می‌گوید عملیات همچنان ادامه دارد و تصور بر این است که بسیاری از نیروهای داعش فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند چرا که نیروهای ارتش با مقاومت اندکی برای ورود به شهر مواجه بودند. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: تکریت خاطره تلخی برای شیعیان دارد چرا که در نزدیکی‌های اردوگاه اسپیچر قرار دارد که نیروهای داعش یک هزار سرباز شیعی را قتل عام کردند. در شمال تکریت هم نیروهای کرد، تروریست‌های داعش را در منگنه گذاشته و عملیات علیه آنها را تشدید کرده اند. کردها هم مسیرهای کلیدی از کرکوک به موصل را در کنترل خود گرفته‌اند. به نظر می‌رسد ارتش عراق، داوطلبان شیعی و نیروهای کرد به صورت کمربندی محاصره تکریت را تکمیل کرده و نیروهای داعش را از همه طرف در تنگنا قرار داده‌اند.

ناظران منطقه‌ای می‌گویند گام اول برای بیرون راندن داعش از عراق با تصرف تکریت به دست ارتش آغاز شد. ناظران معتقدند مرحله دوم، بازپس‌گیری موصل است که اهمیتی حیاتی برای ارتش عراق دارد. در واقع، مقدمه آزادسازی موصل، بازپس‌گیری و پاکسازی تکریت بود. نیروهای ائتلاف اعلام کردند که آزادی عمل خلافت خودخوانده اسلامی در شمال شرقی سوریه نیز به شدت محدود شده و داعشیان کنترل بیش از ۹۴ روستا را از دست داده‌اند. با پشتیبانی هوایی آمریکا، نیروهای کرد توانسته‌اند به پیشروی‌های مهمی در سوریه در برابر داعش دست یابند.